Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Defekta kameror och trasiga objektiv tillhör väl ändå undantagen, eller hur?
Gör det? Inte för mig. För mig har det nog varit regel istället för undantag så länge jag använde DSLR. Exemplet jag gav dig om Sigma-objektiven som Canon och Nikon-folk haft problem med (fokusproblem) är inget jag hittat på utan som personal hos Kameradoktorn och senast hos Scandinavian meddelat.
Vad är förresten defekta kameror och objektiv? Även det är en definitionsfråga. Jag är noggrann och de objektivproblem ja haft (och jag har haft en hel del) hade kanske andra inte upptäckt. Precis så var det ju när Micke Risedal och Lennart Aspman började kolla sina 5D MK ???. När de identifierat problemen så började även andra kolla mer noga och det visade sig ju att en hel del upptäckte problem de inte trott sig ha.
Jag har haft en rätt lång rad problem sedan jag började använda digitala systemkameror.
D7D första gången (utbyte av antiskak samt kalibrering av kamerahus.)
D77 andra gången (utbyte av antiskak, kalibrering och åtgärd av "first black frame"
En Sony A55 SLT åkte tillbaka på rep för fokusproblem och kom tillbaka lika usel. Fick då byta gratis till en A580
Mitt A7 II hus var inne på koll då det inte funkade med mitt 24-105mm men det visade sig vara objektivet som var paj.
Följande objektiv:
Kitobjektiv Minolta (föll isär då skruvarna lossnade som höll linselementet på plats)
Minolta 24mm/2,8 gick aldrig att få att fokusera OK med AF
Tamron 24-135mm (gick aldrig att få att fokusera OK med AF på D7D. Tamron vägrade serva objektivet "för att det inte var avsett att användas på DSLR-kameror som min D7D)
Tamron 24-105mm (styrpinnarna i zoomen pajade till sist så LP-Foto fick fixa det)
Minolta 50/1,7 (lamellerna i bländaren fastnade, vilket Werner på LP-Foto fixade)
Sony 24-105mm G (defekt fick nytt efter två månader då Sony hade svårt att möta efterfrågan)
Jag har även haft flera tredjeparts adaptrar till Sony E-mount som inte fungerat OK mot oändligt.
Sonys A-mountadaptrar till E-mount har länge inte givit full funktionalitet. Numera äntligen fixat med FW
Sigma MC-11 adaptern med Sigmas 17-70mm var en katastrof och gav notoriskt opålitlig AF. Dessutom gav fokuseringen ifrån sig ett så högt ljud då systemet försökte hitta jämviktsläget i fokus, vilket alltså aldrig hände, att det var helt oanvändbart vid filmning. Sicken skit och det tog den över 1,5 år och flera försök till åtgärdade FW innan det delvis blev fixat. Filmningen funkade inte bra ens då.
Sedan har jag inte räknat problemen med mjukvara och bl.a. de jäkla problem jag haft med Spyder 4 och Windows 10 bara för att nämna ett. Då var det nära att något åkt ut genom fönstret på Hamngatan i Vaxholm. Efter kalibreringen fick skärmen en galen lila ton och det tog ett tag innan de fixade en ny mer användbar fil.
Det mesta fram till att jag gick över till spegellöst har varit skit om jag ska vara ärlig. Jag tycker själv att det är konstigt att jag fortfarande ägnar mig åt foto. Mycket med digitalfotosystemen har varit verkligt dåligt använd tid. Från 1963 till 2005 d.v.s. under 42 år hade jag bara två kameror: en Zeiss Icon Contina och en Pentax ME med ett par objektiv (40mm och 100mm) och under dessa år hade jag överhuvudtaget inga problem (utom en defekt räknare som jag inte brydde mig om för det hindrade mig inte). 42 år! Med mina DSLR hade jag problem från start inom en månad kom den första krashen och den andra kom på en once in a Life time fisketrip till Los Roches i Venezuela. Jag känner att jag är väldigt kontrollerad när jag säger att det mest har varit skit faktiskt.
Med det spegellösa blev det äntligen ordning på fokuseringen för nu finns inget alls att justera och få i synk i kamerahusen. Det är det stora skälet till att jag lämnade DSLR:erna och jag kommer aldrig titta tillbaka till den usla tiden.
Senast ändrad: