Jag hade en period när jag försökte engagera mig att ge bildkritik på bilder som lades upp på sidan men tyvärr blir det ofta alltför korthuggna kommentarer utan att bli någon riktigt diskussion.
Jag tror att det skulle kunna bli mer aktiva diskussioner om bilder kunde diskuteras mer direkt i forum-delen då det är lättare att föra en diskussion här.
Kanske de som anser sig vara mer kreativa kan lägga upp en bild i veckan/månaden där man redogör ingående för tankarna bakom bilden och på så sätt få igång intressanta diskussioner?
Det finns nog flera orsaker till att det funkar sämre på Fotosidan än på en del andra ställen med bilddiskussioner. Det stora felet är väl att användarna inte i någon större grad uppmuntras av Fotosidans fysiska design att förse sina bilder med en bra kontext och tekniska metadata som andra faktiskt kan göra i sina bästa stunder. Några av de fotoböcker som givit mig personligen mest är 1X.COM:s serie "Fotogrfernas bästa bilder" och hur de kom till". Jag har fått tre av dessa böcker av min fru vid olika tillfällen. Jag kommer ofta tillbaka till dessa fast det var åratal sedan jag fick den sista.
Det som gör dem så bra är att varje bild (som alltid avhandlas på ett uppslag) visas med en fyllig kontext kring motivet. Fotografen beskrivs också i en kort beskrivning och sedan till det viktigaste:
För varje bild beskrivs bilden med en fyllig bakgrund. Sedan visas även rent tekniskt hur fotografen tänkt, vilka svårigheter han/hon parerat och hur kameran ställts in och efterbehnadlingen skett. På Fotosidan kunde man kanske länka in fotografens profil (om det finns någon - ja inte ens alla lägger ju upp en sådan för de är inte här för att delta utan bara för att läsa). Även grundläggande EXIF-parametrar kunde ju ekas från bildernas egna XMP/ITPC-metadata. Detta skulle vara väldigt enkelt att göra rent tekniskt och vara väldigt bra för bilddiskussionerna det med - åtminstone är det gäller rent digitalt födda bilder (ja jag är tyvärr rätt yrkesskadad sedan mina många år som IT-utvecklare). Tyvärr skulle det dock leda vilse för de bilder analoga bilder som digitaliserats men då får man väl göra användarna medvetna om just det undantaget.
Sedan kommer jag till baka till det tråkiga med den attityd man ofta möter här på FS från de som nu även här markerar helt oblygt och reflexmässigt mot de som även deltar i teknikforum och som de av det skälet anser som mindre värda att lyssna på. Tror ni de som utsätts för den härskartekniken kommer vara särskilt aktiva i de bilddiskussionstrådar ni vill vitalisera?
Heder åt Tommy Andersen och det han gjort så fint och förtjänstfullt på sin blogg. Jag fastnade särskilt för följande blogg om "det gyllene snittet, spriralregeln och Fibonacci:
http://www.thommyandersen.se/vecka-42-gyllene-spiralregeln-och-fibonacci/
Kan ni tänka er att jag som tekniker mötte alla dessa begrepp när jag gick lite mer på djupet kring programmering och programmeringsspråk? Apple (har aldrig haft någon Apple dator) men...Apple gav ut en bok om implementeringen av programmeringsspråket LOGO som en del skolor använde i Datorkunskap-undervisningen på 80-talet. Det ingick även som en del i COMAL som användes i de bespottade COMPIS-datorerna som användes i de flesta skolorna då.
Boken hette: "Apple LOGO - An Invitation to the Art and Pattern of Nature" av David Thornburg och den kom redan 1983.
Den här boken blev en verklig ögonöppnare för mig och den gjorde att jag först vid 25 års ålder började fatta matematiken på allvar och hur denna faktiskt hänger ihop med det organiska livet i naturen. Som fotograf kan man aldrig frigöra sig från denna livets matematik:
X= (X+1/X) (det gyllene snittet)
Det märkliga med den "magiska rektangeln", som det sägs att vi människor i allmänhet uppfattar som den med mest harmoniska proportioner har proportionerna 1 X 1,61803 - d.v.s. gyllenesnittets proportioner.
Så jag tycker att de som försöker se en motsats i teknik, bilder och bildkomposition är helt fel ute. För mig är de ett. Det finns inga verk skapade av människor som kommit till utan en teknisk process. Det är fortfarande Jin och Jang.
Jag har själv just gått med i en Fotoklubb och på dagorningen i den finns två stående punkter: Våga visa och Våga fråga. Visst tycker jag det är bra att det är så men ... Tänk att det är så illa att vi inte kommit längre som vuxna människor. Jag gick med för jag ville ha mer av bilddiskussioner - de som inte funkar på FS. Men efter att ha varit på några träffar så måste jag nog säga att det går så där där också fast det är en verkligt bra klubb i många avseenden.
Till sist: Det sägs ibland bland en del bildfolk att en bra bild kan stå för sig själv men det tycker jag är rent nys efter mina år på Stadsmuseet för där var kontext ofta minst lika viktigt som själva bilden. Jag vet därifrån att bilder i bland fått fel kontext av ren okunskap eller av misstag och vilka effekter det kan få.
När de grafiska gränssnitten kom till Windows och Apples OS så blev startikonerna på Desktop populära och programtillverkarna försökte då med blandad framgång skapa små ikoner som helst skulle föra tanken till programmet de var inbakade i. Det gick så där. Jag kommer väl ihåg en föreläsning jag var på där någon sade:
"- Det sägs att en bild säger mer än tusen ord men problemet är ju att man aldrig vet vilket av de där tusen orden de egentligen menar." Ungefär så mycket ger jag för snacket om att en bra bild kan stå för sig själv.
Någon annan sade: "Det här är ta mej fan sämre än en bandymatch" och den personen ville nog helst att föredragshållaren skulle haft mer fokus på tekniken. Vi är olika som sagt
David Elmqvist kanske skulle läsa den här diskussionen. Jag tycker han lyssnat väl tidigare när jag hade mina problem med Fotosidans Blogg och Portfolio då jag försökte lösa de problem jag hade med att få en portfoliobakgrund att hänga ihop med en portfolio och vise versa i mina fotoberättelser. Jag tror Fotosidan kan göra en del rent designmässigt för att minska problemen vi nu ser och upplever men i grunden är detta helt en attitydfråga och där finns det nog tyvärr inga genvägar till framgång är jag rädd.