Annons

Utrustning är övervärderat

Produkter
(logga in för att koppla)
Historiska bilder från begynnelsen och framåt är ofta värdefulla just för att dom är historiska och första i sitt slag, ofta var det svårt med rörliga motiv men dom löste det också, mins en bild från OS 1960 i fristilsprogrammet där gymnasten ligger raklång 1 decimeter över golvet med ansiktet vänt uppåt, en häftig bild.
 
Vad är en bra kamera?
En bra kamera är en kamera som inte är i vägen när man ska fotografera och skapa bra bilder. Man ska inte behöva jobba runt kameran för att den har idiosynkrasier som stör. Kameran ska vara ett arbetsredskap som är som en förlängning av en själv. Vilken sorts kamera som uppfyller de kraven beror mycket på vilken slags fotografering man sysslar med.

Det här gäller för alla arbetsredskap. Redskapet ska underlätta arbetet och inte tvärtom.
 
Teknik och komposition brukar oftast särskiljas när man pratar foto.

En tekniskt bra bild kan t.ex. vara
- den skarpaste bilden i världen.
- perfekt exponerad.
- den kan ha alla toner i spektrat och vara full av kontrast.
- den kan ha perfekta färger.

En bra komponerad bild behöver nödvändigtvis inget av ovanstående.

Tekniken hjälper kameran dig med men kompositionen och seendet får du ingen hjälp med.

I min värld en teknisk bra bild är även bra komponerad bild annars är den inte. Det du nämner är endast sk framkallning.
 
I min värld en teknisk bra bild är även bra komponerad bild annars är den inte. Det du nämner är endast sk framkallning.
I så fall definierar du väl alla bildens egenskaper dom tekniska? Kompositionen är givetvis en del av det artistiska uttrycket, inte något tekniskt.
 
I så fall definierar du väl alla bildens egenskaper dom tekniska? Kompositionen är givetvis en del av det artistiska uttrycket, inte något tekniskt.

Men att kalla en bild en bra bild då ska kompositionen ingå i beräkningen. Annars är den bra framkallad inget annat.
Det är min uppfattning.
 
Men att kalla en bild en bra bild då ska kompositionen ingå i beräkningen. Annars är den bra framkallad inget annat.
Det är min uppfattning.

En bra bild är i så fall ganska subjektiv. Många bilder tex som länkade i tidigare inlägg saknar ganska mkt vad gäller komposition osv. Men är succébilder ändå.
Den tekniska biten som kameran är inblandad och står för "kvalitén" är en bit, sen är det i skaparens och/eller betraktarens öga om det blir bra komponerat,färgsatt och rätt sak focus osv. kan jag tycka.
 
Svårt att skriva kort nu, inne och kollar i thommyas blogg, som är otroligt imponerande och omfattande, mycket jobb nedlagt där, den är mycket avancerad och djupgående, liksom gräver sig in i alla områden som tänkas kan beröra det mesta inom fotokonsten. Här gäller det att ha mycket kunskap i bagaget för att ta till sig allt och samtidigt försöka värdera vad man läser.


Gamla Foto och numera Fotosidans magasin har under åren haft utmärkta fotoskolor som också är intressanta och lärorika, har gått att beställa material för undervisning i skolor med mera.



Vid släktträffarna varje år skulle projektorn fram med årets Dia-bilder/och även superåttafilmerna, i dom är grupperna gick det inte alltid hem med för konstnärliga bilder på något träd med annorlunda vinkel, man ville se bilderna på barnen framför allt, det var mest populärt, halvsuddiga barnbilder var inte att tänka på, dålig komponering förbisågs med lätthet bara det var hyggligt skarpt. Men det kanske är så att minnesbilder behöver inte vara perfekta på något sätt, men dom har ett stort värde.
 
En bra kamera är en kamera som inte är i vägen när man ska fotografera och skapa bra bilder. Man ska inte behöva jobba runt kameran för att den har idiosynkrasier som stör. Kameran ska vara ett arbetsredskap som är som en förlängning av en själv. Vilken sorts kamera som uppfyller de kraven beror mycket på vilken slags fotografering man sysslar med.

Det här gäller för alla arbetsredskap. Redskapet ska underlätta arbetet och inte tvärtom.
Bra sammanfattat - håller med.
 
Svårt att skriva kort nu, inne och kollar i thommyas blogg, som är otroligt imponerande och omfattande, mycket jobb nedlagt där, den är mycket avancerad och djupgående, liksom gräver sig in i alla områden som tänkas kan beröra det mesta inom fotokonsten. Här gäller det att ha mycket kunskap i bagaget för att ta till sig allt och samtidigt försöka värdera vad man läser.


Gamla Foto och numera Fotosidans magasin har under åren haft utmärkta fotoskolor som också är intressanta och lärorika, har gått att beställa material för undervisning i skolor med mera.



Vid släktträffarna varje år skulle projektorn fram med årets Dia-bilder/och även superåttafilmerna, i dom är grupperna gick det inte alltid hem med för konstnärliga bilder på något träd med annorlunda vinkel, man ville se bilderna på barnen framför allt, det var mest populärt, halvsuddiga barnbilder var inte att tänka på, dålig komponering förbisågs med lätthet bara det var hyggligt skarpt. Men det kanske är så att minnesbilder behöver inte vara perfekta på något sätt, men dom har ett stort värde.
Tack, Bengt!
Vid släktträffar eller liknande är det som du säger ofta gamla minnen man vill väcka till liv. En bra bild eller kanske snarare minnesvärd bild för släkten är då viktigare än att visa sina egna minnen från skogspromenaden.
Men ofta, om man berättar sina egna minnen och historiken kring bilden, kan även dessa bilder gå hem.
En minnesvärd och viktig bild för släkten där t.ex. barnen simmar för första gången är oftast fullständigt ointressant för någon annan. De dyker ofta upp i fototävlingar eftersom de som skickar in dem, personligen har en stark känsla för dem. Ett vanligt nybörjarfel - ser det hela tiden.
 
Men va fan. Klart att utrustningen har betydelse. Den gången jag se en fotograf använda något annat än Nikon/Canon ska jag ändra åsikt.

Det är ingen som har sagt att utrustningen inte har någon betydelse. Poängen med den här tråden är att vi lägger för stor vikt vid att diskutera utrustning och för lite energi att fundera på de andra delarna av fotografi.
 
Du stämmer rätt bra in i mönstret att de mest aktiva i forumen laddar upp minst bilder (här och i (andra) sociala medier)

Tycker det är lite synd att det kan diskuteras forumkilometrar om detaljkvalitéer, utrustning och annat, och sen finns det inga bilder att relatera till.

Det är inte trams att kunna diskutera bilder och det finns många trådar om att bildfokus har minskat här på FS.

Stenis laddade upp bilder efter lite tjat och fick mycket positivt om dessa.

Jag tycker att var och en får bestämma själv vilka bilder och för vem de vill visa dem och alla borde vara välkomna att ha en åsikt i vilket fall.

Det sagt: Att visa sina bilder och utsätta sig för kritik är det bästa (enda?) sättet att utvecklas.
 
Tack, Bengt!
Vid släktträffar eller liknande är det som du säger ofta gamla minnen man vill väcka till liv. En bra bild eller kanske snarare minnesvärd bild för släkten är då viktigare än att visa sina egna minnen från skogspromenaden.
Men ofta, om man berättar sina egna minnen och historiken kring bilden, kan även dessa bilder gå hem.
En minnesvärd och viktig bild för släkten där t.ex. barnen simmar för första gången är oftast fullständigt ointressant för någon annan. De dyker ofta upp i fototävlingar eftersom de som skickar in dem, personligen har en stark känsla för dem. Ett vanligt nybörjarfel - ser det hela tiden.


Jo visst är det mycket man vill bli bättre på heller önskade att man lyckats bättre när man var ung, fotografering är roligt, men det är många saker man provat på under livet, fotointresset var en del av många andra intressen, men samtidigt bra att samordna med naturupplevelser och andra event, en frimärksamling tar man inte med till skogen precis.
 
Det är ingen som har sagt att utrustningen inte har någon betydelse. Poängen med den här tråden är att vi lägger för stor vikt vid att diskutera utrustning och för lite energi att fundera på de andra delarna av fotografi.

En förklaring kan vara att det är så mycket enklare att diskutera såpass konkreta saker som brännvidder och kameramodeller och tekniska specifikationer från tillverkaren än nånting så subjektivt som hur bra en bild blev eller hur den ska komponeras. Även om bilden är suddig och överexponerad och huvet är halvt avklippt så kan den vara bra ändå ifall det är enda bilden som finns på farfar. Den hade kanske varit bättre i vissa avseenden ifall utrustningen som använts när bilden togs hade hjälpt tiłl att undvika några av felen. Kameror idag kan fixa skärpa och exponering och sånt, men inte allt. Men vem vet vad framtida kameror kan klara av?
Men det är som utvecklingen med bilar. De växlar själva och kan hålla hastigheten. Men viłl vi verkligen ha självkörande de bilar? Då är det ju inte kul att köra längre.
 
Jag är utled på folk som tycker att personangrepp hör hemma i ett forum...

Du är rätt på det själv. Du påstod vid flera tillfällen att jag "trollade" på forumet. Och du svamlade på rätt bra. Efter 200 sidor i ämnet "manipulerad bild" kunde du ändå inte skilja på begreppen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar