Tack, det var ett utmärkt svar och jag tog i en aning för mycket. Jag kan hålla med om att teknisk perfektion inte är det viktigaste, men jag ser samtidigt ytterst få tillfällen då det inte tillför något till bilden.
HCB:s bilder hade – åtminstone i min mening – varit betydligt bättre om de också varit tekniskt bättre. Dessutom använde han, som andra nämnt, det tekniskt bästa som fanns vid den tiden, i ett portabelt och diskret format.
Att vi diskuterar teknik är dels för att det är konkret och det vi kan välja och köpa. Naturligtvis är det många som borde fokusera på annat, men de kommer ju inte att ta sämre bilder för att de har en finare kamera. Men, när vi snackar amatörfotografi (alltså det de flesta fotografer håller på med) så går man oftast sin egen väg och lär sig på egen hand vad man gillar. Jag har själv ungefär noll intresse för att diskutera bildkomposition och sånt, för jag vet exakt vad jag vill redan
Däremot diskuterar jag gärna teknik då den ger mig olika möjligheter att göra det jag vill.
I någon mån kan jag också tycka att
fler borde intressera sig för bildens tekniska egenskaper. Väldigt många är nöjda med sina mobilkameror och har ingen aning om att deras bilder hade kunnat se väldigt mycket bättre ut med en "riktig" kamera. För de har aldrig provat en och/eller blivit itutade att det inte gör nån skillnad. Det gör det.
Jag skrev faktiskt ett blogginlägg relaterat till allt det här, nyligen:
https://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/trivs-man-med-utrustningen-sa-tar.htm