Annons

Utmaning - Uppsala

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen Gunnar. Eftersom din webläsare visar hemsidor i pixlar spelar det inte så stor roll vilken dpi man sätter. fotosidan.se har bredden 800 pixlar + reklambanners till höger. Ett standardformat på websidor. Då kommer en bild som är 400 att ha samma storlek oavsett upplösning. Men när du skriver ut bilden kommer det att ha betydelse.

Om man snabbt vill krympa en bild att passa på fotsidan kan man använda funktionen Fit Image under File-menyn och Automate. Om man skriver in både bredd och höjd till 400 kommer den längsta sidan att krympas så att den blir exakt 400 pixlar. Ett suveränt kommando om man vill krympa alla bilder i en mapp så att de blir behändigt små, det spelar ingen roll om de är stående eller liggande.
 
Får man störa med en liten bild...mitt ibland all spännande info vi får. "Matnyttigt", hade jag en kompis som ofta sade. Tror det passar här. ;-)
 
...tryckte inte tillräckligt hårt tydligen.
Skulle ha stått mer till vänster när jag fotade, men...
Bilden visar kvinnokliniken på Akademiska sjukhuset. Framför är det ett konstverk (jag har känt till...), vi får komplettera med detta senare.
Jag lägger ut nästa bildnöt tisdagkväll. Hoppas ni orkar vänta till dess. ;-)
 

Bilagor

  • 16jan06-007.jpg
    16jan06-007.jpg
    25.3 KB · Visningar: 810
Senast ändrad:
Hm, lite dagsljus fick jag kompletterad med snöstorm och mycket kalla fingrar...fick omedelbart efter fotandet ta mig in på ett café för att tina upp fingrarna och kolla bildresultatet.
Varsågod, hoppas det fungerar för er!
 
Jaha!

Jaha! Då lägger jag väl ut en bild då, så får vi se om det finns någon som kan gissa ved det är...
 

Bilagor

  • trähus.jpg
    trähus.jpg
    42.7 KB · Visningar: 742
Sorry, liten bild, men man får väl använda förstoringsglas...
En liten ledtråd: vänder man på en tidigare boendes förnamn, blir det hädiskt...
 
Det är Stabby Prästgård (iaf halva ena huset) där Satan Nöderblom bodde! Tyvärr är min digitalkamera trasig, så jag kan inte lägga upp några bilder.
 
visst är ni snälla, Per och Tobias, att berätta vart saker ligger, så att andra kan ta om bilden och därmed lösa uppgiften. Det är nog fortfarande Ullas som gäller. Dumt att jag kommer så sällan "ner mot stan" :)
 
Kolla gärna reglerna i trådens första post Per, där står allt om hur utmaningen går till. Ledtrådar får den som lagt ut senaste nöt bidra med om det behövs. Nu är det Ullas röda hus som gäller, trots att alla numera vet var det ligger ;-)
 
OK! Har tydligen inte fattat riktigt där, men jag följer tråden och hakar på lite senare... Nu när jag vet vad det hela går ut på. Hoppas att jag inte sabbade något?
 
perlind skrev:
OK! Har tydligen inte fattat riktigt där, men jag följer tråden och hakar på lite senare... Nu när jag vet vad det hela går ut på. Hoppas att jag inte sabbade något?

Näe, du sabbade inget...detta är en tråd "i följa John-stil".

Dumt att jag kommer så sällan "ner mot stan" :)säger Thomas...

Aj, aj...jag som gav mig ut i snöstormen från en plats ca 1 mil söderifrån. ;-)
 
Rött hus

Här kommer en bild av det röda huset som Ulla fotograferat.
 

Bilagor

  • dscf7833wf.jpg
    dscf7833wf.jpg
    52.3 KB · Visningar: 886
Kanonbild, Göran! Tack...du fick dessutom sol, grattis. Kände att någon var på gång.
Alltså Riksbankens hus, en mycket vacker byggnad, ritad av en duktig arkitekt...nu kommer en osäkerhet in...Carl Nyrén samma arkitekt som ritat Gottsunda kyrkan-80 även Pharmacia under åren -68-84.
Ni som ej är hemtama i Uppsala kika gärna på den vackra byggnaden på det lilla torget (Gristorget)
när det börjar våras och man får se stenbeläggningen på torget och fontänen med grisar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.