Annons

Utlösa två 350D med en fjärr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Kan man ta bilder med två 350D samtidigt med Canons IR fjärrutlösare? Och om i så fall funkar det även om man kör med studioblixtar?
 
Det borde gå, men kamrerna lär behöva stå ganska nära varandra eftersom man måste sikta mot kameran när man använder ir-fjärrisen.
 
IR-överföringen behöver synkas in och det är därför lite beroende på när kameran fattar att det kommer en signal när den sätter igång utlösningsmekanismen. Jag skulle däremot inte tro att det tar så många klockcykler och om det skiljer 1/1000 sekund hit eller dit så lyser ju fortfarande blixtarna.

IR-sändaren skickar ju ut sin "TA BILD" signal ett antal gånger varje tryck i tron om att "tids nog så fattar nog någon kamera i närheten"

Men ja, jag röstar med ja på frågan, det borde gå.
 
.. annars borde det gå att konstruera en IR-mottagare med två synk-kablar på utgången. Lite meck kanske, men IR-mottagare kostar inte mycket.
 
hmm, det skulle nog gå att köpa en IR-diod (<5kr) och med lite jox koppla ihop på samma ingång som vanliga trådutlösare. Utan mikroprocessor av något slag skulle den antagligen reagera på alla fjärrkontroller, och även diverse lysrör och lampor, vilket kanske inte skulle vara någon höjdare.

Eller det kanske finns externa IR-mottagare till vissa kameror? Isåfall skulle det kanske räcka med en sockerbit alá (14 år och vill ha surroundljud i stereo-stereon genom att koppla in flera högtalare i samma utgång)

Om jag får fantisera lite skulle det ju faktiskt gå att ha kamerorna på olika stället i rummen och placera en spegel strax bredvid den första kameran, riktad mot den andra. Att ljuset tar liiite längre tid att nå kamera #2 är då antagligen inget problem om man inte har blixtar som synkar i ljusets hastighet ;)

Notera att jag har väldigt få belägg för mina teorier och chansar med jämna mellanrum.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.