Annons

Utländska internetbutiker

Produkter
(logga in för att koppla)
I avsikt att hitta ett bra pris på 5D mII tittade jag igenom länkarna i den här tråden. www.mydigitaland.com är svårslagen prismässigt, men det verkar finnas en del frågetecken kring dess pålitlighet; jfr. http://www.hotscams.com/articles/4542/1/I-Was-Scammed-mydigitaland-and-isynergy/Page1.html. Själva hemsidan ser väl inte heller direkt förtroendeingivande ut, och det är svårt att hitta oberoende omdömen om företaget. Någon som vet mer?

Jag kan varmt rekomendera www.mydigitaland.com. Alla angivna priser är inkl. moms och således tillkommer ingen ytterligare moms eller tull vid köp. Jag har precis själv köpt ett Canon ES 70-300 DO IS USM där. Du kan få priserna angivna i SEK om du önskar, priset på Tokina objektivet skulle bli 5003:- +frakt.

Mitt objektiv levererades efter tre dagar. Dock fick jag fel objektiv men efter ha mailat deras kundtjänst så kom Fedex och hämtade det felaktiga objektivet dagen efter och det nya skickades till mig och ankom tre dagar senare....
 
Köpte ett Tokina 11-16 2,8 ifrån DCtrade på Ebay. Kom hem på 3dagar & gick på 4800:- Mkt nöjd & betalade via Pay Pal smidigt & bra.

Sören Eriksson "förra sidan" lyckades köpa ett likadant till Nikon ifrån Simply electronics för 4300:- känns lite konstigt för valutakursen kan väl inte har skiftat så snabbt på bara några dagar eller?

Vid försäljning av 460,00 Euro (EUR) får du 4 530,22 Svensk krona (SEK) till kursen 9,8483
(Köpkurs sedel, 2009-09-24 12:00)
 
Senast ändrad:
Köpte ett Tokina 11-16 2,8 ifrån DCtrade på Ebay. Kom hem på 3dagar & gick på 4800:- Mkt nöjd & betalade via Pay Pal smidigt & bra.

Sören Eriksson "förra sidan" lyckades köpa ett likadant till Nikon ifrån Simply electronics för 4300:- känns lite konstigt för valutakursen kan väl inte har skiftat så snabbt på bara några dagar eller?

Vid försäljning av 460,00 Euro (EUR) får du 4 530,22 Svensk krona (SEK) till kursen 9,8483
(Köpkurs sedel, 2009-09-24 12:00)


4358:- drogs från kontot. Man betalar i pund, priserna verkar inte vara exakt översatta till EUR på hemsidan.
 
4358:- drogs från kontot. Man betalar i pund, priserna verkar inte vara exakt översatta till EUR på hemsidan.

Jag tänkte köpa Tokina 11-16 2,8 från DCtrade också. Hur vet jag vad man får räkna med för extra kostnader. Det måste finns någon form av införelsekostnad/tullkostnad som man ska betala?

Vet inte om det spelar någon roll men tänkte köpa det via mitt företag om det går att registrera sig som företag på ebay vilket säkert går.

Tacksam för svar
//Max
 
Jag tänkte köpa Tokina 11-16 2,8 från DCtrade också. Hur vet jag vad man får räkna med för extra kostnader. Det måste finns någon form av införelsekostnad/tullkostnad som man ska betala?

Vet inte om det spelar någon roll men tänkte köpa det via mitt företag om det går att registrera sig som företag på ebay vilket säkert går.

Tacksam för svar
//Max

Om du ändå ska dra momsen så är det väl ingen större skillnad att köpa i Sverige/EU?
 
Fel?

Hallå!

Nu kommer jag både med en recension och ett problem gällande simplyelectronics.

Jag beställde alltså ett 11-16mm Tokina ifrån dem, den 8 Augusti. Den 18 fick jag mail om att de hade skickat det. Idag (den 20) levererades det hem via DHL. 390,96 Pund, alltså ca 4600 fick jag betala för det. Objektivet kom ganska väl inslagen liggandes i en lite tilltuffsad Tokina-kartong som det stod Singapore inuti. Lite som man kunde förvänta sig alltså. Dittils var jag nöjd.

Sedan kom problemet - när jag skulle testa objektivet märkte jag att motljusskyddet satt helt fel när jag monterat det. Så att det täckte en hel del av sökaren på 11 mm. Se bilder nedan. Nu undrar jag om någon annan varit med om något liknande, är felet på objektivet eller motljusskyddet? Vad borde jag göra?

/Markus
Du måste ha monterat det fel! Ta av o prova o vrid det annorlunda så går det nog! Vänligen, Olle.
 
Om du ändå ska dra momsen så är det väl ingen större skillnad att köpa i Sverige/EU?

om man ser på priset utan extra avgifter så tjänar man ca 2.000:- på att köpa det från ebay. Sen var det en kille som precis köpt detta objektivet från ebay och han skrev såhär:

"Det enda tillägg jag behövde betala var införselmoms på 283 kr som jag betalade till DHL vid leveransen."'

kan det stämma för i så fall så är det mycket billigare att köpa via DCtrade på eBay
 
Jag tänkte köpa Tokina 11-16 2,8 från DCtrade också. Hur vet jag vad man får räkna med för extra kostnader. Det måste finns någon form av införelsekostnad/tullkostnad som man ska betala?

Vet inte om det spelar någon roll men tänkte köpa det via mitt företag om det går att registrera sig som företag på ebay vilket säkert går.

Tacksam för svar
//Max

Jag fick betala 285:- införselsekostnad inget annat.
 
Vad är "införselkostnad" och vem betalade du det till?

Nja vet inte riktigt men det är väl nån sorts avgift för att DHL tar in det i landet. Det är DHL Express som har haft koll på paketet hela vägen ifrån Hong Kong till min dörr. Jag betalade till killen som lämnade paketet vid min dörr. Jämna pengar uppskattas "kontant"
 
Köp via Tyskland

Hallå på er.

Jag har köpt flera saker via Tyskland & via:

http://www.technikdirekt.de/main/en/page.html

Ska man ha Nya saker så är dom Toppen, bra priser, snabb leverans mm. Har handlat från dem i flera år och har aldrig haft något problem. senast min Kamera =) (sony alpha)
Har även kollat objektiv där..
Beroende på Vad just ni vill ha så kan det skilja 1000-lappar från Sverige mm.
Alla priser går att få på Svenska, med lite inställningar.

Mvh
Micke
 
Vilka kan man lita på ?

Har nu under en veckas tid suttit och läst recensioner om diverse engelska internet butiker samt mailta några för att kunna gör en egen värdering om man vågar göra en beställning.
Dom firmorna som jag har kollat på är:

www.digital-cameras.com ( har blivit rekomenderade här på fotosidan men sågas på engelska review sajter ). Svarade på mitt mail efter 2 dagar med ett relevant svar, levtid & garantier.

www.simplyelectronics.com ( sågas oxå på engelska review sajter, hittar inget i Sverige om dom ) Svarade efter 1 dag på mitt mail oxå med ett relevant svar.

www.purleygadgets.co.uk ( sågas oxå på engelska review sajter, alla "billiga" sågas tydligen, samma här ingen info från ev svenska köpare ) Svarade samma dag med massor med info ang hur jag kunde beställa osv.

Skulle nu gärna vilja ha massor med feedback av er som har handlat fårn någon av dessa firmor, har fått lite ang www.digital-cameras.com, men vill ha mer underlag innan jag gör min beställning.

Det som jag ska beställa är ett Sony SAL 18250, ungefärlig kostnad i England 4000- 4300 ink.lev hem till mig. Kostnad i Sverige 6500-7500,. Alltså trevilga pengar att spara.

Mvh Anders
 
Har nu under en veckas tid suttit och läst recensioner om diverse engelska internet butiker samt mailta några för att kunna gör en egen värdering om man vågar göra en beställning.
Dom firmorna som jag har kollat på är:

www.simplyelectronics.com ( sågas oxå på engelska review sajter, hittar inget i Sverige om dom ) Svarade efter 1 dag på mitt mail oxå med ett relevant svar.

Skulle nu gärna vilja ha massor med feedback av er som har handlat fårn någon av dessa firmor, har fått lite ang www.digital-cameras.com, men vill ha mer underlag innan jag gör min beställning.

Det som jag ska beställa är ett Sony SAL 18250, ungefärlig kostnad i England 4000- 4300 ink.lev hem till mig. Kostnad i Sverige 6500-7500,. Alltså trevilga pengar att spara.

Mvh Anders

Du kan börja med att läsa denna tråd som du skriver i, och även tråden en rad längre ner som specifikt hamnar om SE (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112567) så kommer du nog få reda på det mesta som du vill veta om SE ;)
 
Har nu under en veckas tid suttit och läst recensioner om diverse engelska internet butiker samt mailta några för att kunna gör en egen värdering om man vågar göra en beställning.
Dom firmorna som jag har kollat på är:

www.digital-cameras.com ( har blivit rekomenderade här på fotosidan men sågas på engelska review sajter ). Svarade på mitt mail efter 2 dagar med ett relevant svar, levtid & garantier.

www.simplyelectronics.com ( sågas oxå på engelska review sajter, hittar inget i Sverige om dom ) Svarade efter 1 dag på mitt mail oxå med ett relevant svar.

www.purleygadgets.co.uk ( sågas oxå på engelska review sajter, alla "billiga" sågas tydligen, samma här ingen info från ev svenska köpare ) Svarade samma dag med massor med info ang hur jag kunde beställa osv.

Skulle nu gärna vilja ha massor med feedback av er som har handlat fårn någon av dessa firmor, har fått lite ang www.digital-cameras.com, men vill ha mer underlag innan jag gör min beställning.

Det som jag ska beställa är ett Sony SAL 18250, ungefärlig kostnad i England 4000- 4300 ink.lev hem till mig. Kostnad i Sverige 6500-7500,. Alltså trevilga pengar att spara.

Mvh Anders

Har handlat av digital-cameras fick leverans dagen efter inga problem
 
Du kan börja med att läsa denna tråd som du skriver i, och även tråden en rad längre ner som specifikt hamnar om SE (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112567) så kommer du nog få reda på det mesta som du vill veta om SE ;)

Ja den här tråden har jag läst med stort intresse men kände att det var lite tunt ang vissa firmor, den andra tråden hade jag missat ( shit happends ) men nu vet jag lite mer simply.... i varje fall ;-).
Hoppas att det finns någon mer som kan bidra med egna erfarenheter.
Tack till er som delar med er av era erfarenheter då det gör det enklare för mig.

/ Anders
 
Nja vet inte riktigt men det är väl nån sorts avgift för att DHL tar in det i landet. Det är DHL Express som har haft koll på paketet hela vägen ifrån Hong Kong till min dörr. Jag betalade till killen som lämnade paketet vid min dörr. Jämna pengar uppskattas "kontant"

Gissar att butiken i Hong Kong deklarerar varan som "Gift" och med ett lägre värde (kanske us $100 i detta fallet). Om jag förstått tullverkets hemsida rätt så kostar det ingenting om en gåva är värd mindre än 500kr inklusive frakt, om gåvan är värd mer så betalar man 2.5% schablontull och 25% moms på det deklarerade värdet (även här räknas fraktkostnaden in).Eftersom varan nu var värd mer än 500 kr så blir det DHL som får ta ut tull och moms av mottagaren och lägger också på en avgift för det. Gissningsvis så blev det något i stil med tull/moms på 185kr och administrationsavgift till DHL på 100 kr, totalt 285 kr.
 
Gissar att butiken i Hong Kong deklarerar varan som "Gift" och med ett lägre värde (kanske us $100 i detta fallet). Om jag förstått tullverkets hemsida rätt så kostar det ingenting om en gåva är värd mindre än 500kr inklusive frakt, om gåvan är värd mer så betalar man 2.5% schablontull och 25% moms på det deklarerade värdet (även här räknas fraktkostnaden in).Eftersom varan nu var värd mer än 500 kr så blir det DHL som får ta ut tull och moms av mottagaren och lägger också på en avgift för det. Gissningsvis så blev det något i stil med tull/moms på 185kr och administrationsavgift till DHL på 100 kr, totalt 285 kr.

Jupp det kan nog stämma antar jag!
 
Så om man har otur och tullen kollar vad som verkligen finns i paketet så åker man på att betala en rätt saftig moms.
 
Så om man har otur och tullen kollar vad som verkligen finns i paketet så åker man på att betala en rätt saftig moms.

Fast då ska dom fortfarande veta vad som finns i paketet och vad det är värt, som jag förstått det så är det fraktföretaget som tar hand om tull och moms, tror knappast att tullen har tid och möjlighet att kolla några större mängder av de paket som kommer, dom fokuserar nog huvudsakligen på smuggling av mer olagliga saker.

Det är hyfsat enkelt att räkna ut vad det kommer att kosta med tullverkets avgiftsguide:

http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Även om man mot förmodan skulle bli tvungen att betala full moms/tull så blir det ofta billigare än att köpa i sverige. Sedan finns det ställen där man även får med internationellt garantikort med vissa objektiv, tex här:

http://myworld.ebay.com/chinaarts/

Tar man tex ett tamron 90 på denna sida och räknar på vad det kommer att kosta med full moms och tull, administrationsavgifter, växlingskostnader mm så kommer det ändå att bli minst 500 kr billigare än att köpa i sverige. Och då ska får man med 1 års världsgaranti...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.