Annons

Utländska internetbutiker

Produkter
(logga in för att koppla)
Mailade tillbaka och frågade specifikt om det fanns någon som helst risk att behöva betala tull och moms och fick snabbt följande svar:


Börjar själv bli sugen på att köpa mitt nästa objektiv därifrån nu...

De där har jag också mejlat med. De verkar ha mallar för email för de ser nästan ut som de svar jag fick av dem när jag mejla... Skumt...
 
De där har jag också mejlat med. De verkar ha mallar för email för de ser nästan ut som de svar jag fick av dem när jag mejla... Skumt...

Vad är det för konstigt med det? Väldigt effektivt för att hålla nere antalet personer som behöver sitta och svara på samma frågor om och om igen. Massvis med företag som gör så.
 
När jag ringde Tullverket så säger dom att det inte tillkommer tull/moms på beställda varor (oavsätt belopp), momsen betalas till den du handlar ifrån.

Mvh/Roger
 
Sen har du exempelvis www.simplyelectronics.net som jag förstått det gråimporterar, men sakerna är redan intullade i EU. Där kostar det aktuella objektivet 5050 kr inklusive frakt, men då vet du också att det är det du behöver betala, så i detta fall känns ju det som ett vettigt alternativ. Jag är dock inte riktigt 100 på hu denna butik fungerar.

Jag tror nog att jag satsar på simplyelectronics ändå, om jag har råd... Men priset blir snarare 5 790 kr. Det är det priset som syns när man är inloggad.
 
Jag tror nog att jag satsar på simplyelectronics ändå, om jag har råd... Men priset blir snarare 5 790 kr. Det är det priset som syns när man är inloggad.

Du har nog räknat med pund även när du loggat in. Men det blir euro när man loggar in (€459.95), så priset hamnar strax under 5000 kr med dagens kurs.
 
Dear Tommy,


Thank you for your email.

Please rest assured that you will not be charged for customs for any of your purchases with SimplyElectronics. If you do encounter cases where you are asked to pay for or invoiced later for the duty by the courier, please inform us as soon as possible. We will liaise with our couriers accordingly.

Should you require further assistance, please feel free to email us again.

Kind Regards,
Holly

Customer Service Executive


Notera att det enda de säger är att du inte kommer att behöva betala någon tull på varor du köper från dem, de säger faktiskt ingenting alls om momsen!

När du får ditt objektiv så skall någon ha betalat moms för det inom EU, och det är upp till dig att bevisa att så skett om Tullen eller Posten vill se bevis för det. Kan du inte bevisa det så blir det du som får betala momsen innan du får ut paketet!

Det de säger tidigare:

Further to your concern, we are not subject to VAT at present.
Following on from this, we do not charge any of our customers VAT either.

tolkar jag som att du inte kommer att få ett kvitto som bevisar att moms redan betalats inom EU för varan, och därmed blir det för dig att lösa ut paketet med svensk moms när du hämtar ut objektivet.

Enda chansen att slippa det är nog om sommarvikarien på tullen/posten somnar och missar paketet, men sannolikheten för det är nog inte så stor...

Jag tycker att det här låter som en tveksam affär, men jag hoppas det går bra om du redan beställt...
 
Så som ajg formulerat mina frågor så gäller det även moms, är nog bara så som de uttrycker sig, och även andra från UK verkar uttrycka sig på samma sätt om både tull och moms ihopbakat. Har inte lyckats googla fram en enda människa som har fått betala varken moms eller tull. Hur skulle de för övrigt kunna garantera att jag inte skulle behöva betala tull?

Beställde för övrigt ett objektiv från dem i fredags och har mailat lite med deras Customer Services Manager som har varit väldigt betryggade i sina svar och säger att det ska skickas imorgon, så vi får se vad som händer :)
 
Tommy:
Berätta gärna hur snabbt och smidigt (eller långsamt och osmidigt) det gick när du väl fått ditt objektiv.

-Jimmy
 
Absolut, ska skriva ihop en liten review när jag väl fått det (eller inte). För snabbt går det inte i alla fall...
 
Jag kan varmt rekomendera www.mydigitaland.com. Alla angivna priser är inkl. moms och således tillkommer ingen ytterligare moms eller tull vid köp. Jag har precis själv köpt ett Canon ES 70-300 DO IS USM där. Du kan få priserna angivna i SEK om du önskar, priset på Tokina objektivet skulle bli 5003:- +frakt.

Mitt objektiv levererades efter tre dagar. Dock fick jag fel objektiv men efter ha mailat deras kundtjänst så kom Fedex och hämtade det felaktiga objektivet dagen efter och det nya skickades till mig och ankom tre dagar senare....
 
Jag kan varmt rekomendera www.mydigitaland.com. Alla angivna priser är inkl. moms och således tillkommer ingen ytterligare moms eller tull vid köp. Jag har precis själv köpt ett Canon ES 70-300 DO IS USM där. Du kan få priserna angivna i SEK om du önskar, priset på Tokina objektivet skulle bli 5003:- +frakt.

Mitt objektiv levererades efter tre dagar. Dock fick jag fel objektiv men efter ha mailat deras kundtjänst så kom Fedex och hämtade det felaktiga objektivet dagen efter och det nya skickades till mig och ankom tre dagar senare....

Hej Mikael. En fråga bara, varför tillkommer ingen moms och tull
bara för att du betalat moms där?
 
Eftersom företaget som säljer varan är momsregistrerad i EU är det deras ansvar att betala momsen. Säljer de för mindre än 350 000:-/år så betalar de till landet där de har sitt säte annars till Sverige. Det framgår på fakturan att du redan har betalat moms till säljaren (i EU). Du kan se konversationen jag hade med de i ämnet här nedan:

-

Hello,

I see that my order is being shiped from Hong Kong, does that mean that I will be subject to tax once again? I've allready paid 25% tax when I first ordered the product and was under the assumption that since I ordered from another EU-country I shouldn't be subject to any other taxes.

-

Hi Mikael

Please don't worry about the tax, you won't be charged anymore for tax since all taxes will be borne by Digitaland.

The lense has been dispatched and you should have received the tracking number to track the shipment details online, right?

Please feel free to contact us if you have further enquiry or problem.

Best Regards

Digitaland
 
Jag har beställt ett EOS 500D-kit därifrån och det tillkom ingenting.

Ah, låter super Aragorn! :)

Att byta menyspråk i kameran till Svenska bör ju inte vara några problem, eller? Att manualen sen är på engelska är ju ok (oftast finns det alltid en svensk manual att ladda ner på nätet). När det sen gäller strömkabel till kamerabatteriet så bör det väl fungera bra med en omvänd konverter (från engelsk till svensk stickkontakt).

Något annat man behöver tänka på när man handlar från en "icke svensk internetbutik"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.