Annons

Utländska internetbutiker

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, låter super Aragorn! :)

Att byta menyspråk i kameran till Svenska bör ju inte vara några problem, eller? Att manualen sen är på engelska är ju ok (oftast finns det alltid en svensk manual att ladda ner på nätet). När det sen gäller strömkabel till kamerabatteriet så bör det väl fungera bra med en omvänd konverter (från engelsk till svensk stickkontakt).

Något annat man behöver tänka på när man handlar från en "icke svensk internetbutik"?

Inga problem att byta till Svenska i menyn. Ja omvänd konverter bör funka. Jag bytte bara ut sladden till laddaren då jag hade en liggandes.
 
Hallå!

Nu kommer jag både med en recension och ett problem gällande simplyelectronics.

Jag beställde alltså ett 11-16mm Tokina ifrån dem, den 8 Augusti. Den 18 fick jag mail om att de hade skickat det. Idag (den 20) levererades det hem via DHL. 390,96 Pund, alltså ca 4600 fick jag betala för det. Objektivet kom ganska väl inslagen liggandes i en lite tilltuffsad Tokina-kartong som det stod Singapore inuti. Lite som man kunde förvänta sig alltså. Dittils var jag nöjd.

Sedan kom problemet - när jag skulle testa objektivet märkte jag att motljusskyddet satt helt fel när jag monterat det. Så att det täckte en hel del av sökaren på 11 mm. Se bilder nedan. Nu undrar jag om någon annan varit med om något liknande, är felet på objektivet eller motljusskyddet? Vad borde jag göra?

/Markus
 

Bilagor

  • i sökaren.jpg
    i sökaren.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,214
  • med motljusskydd.jpg
    med motljusskydd.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,213
  • utan motljusskydd.jpg
    utan motljusskydd.jpg
    77 KB · Visningar: 1,219
Nu har även jag handlat från SimplyElectronics och allt har gått bra, med undantag för en liten detalj som jag återkommer till lite längre ner i detta inlägg.

Måndagen den 10 augusti la jag min order hos SimplyElectronics, på en Panasonic DMC-FT1 som enligt hemsidan fanns på lager. Priset för kameran var 269,95 Euro med gratis frakt. (Observera att priserna automatiskt ändras från Pund till Euro när man loggar in.) Jag betalade med kort och fick kort därefter ett bekräftelsemail på både ordern och betalningen. (Via min Internetbank kunde jag även se att pengarna var dragna/reserverade.) Inga ytterliggare kostnader tillkom utan den totala kostnaden var den som angavs på hemsidan i samband med min beställning

Via min inloggningssida kunde jag sen följa statusen på min beställning. Personligen tycker jag att hanteringen var aningen seg eftersom min beställning fick statusen skickad först under fredagskvällen, dvs. fyra arbetsdagar efter att jag lagt min beställning.

Via min inloggningssida kunde jag inte se genom vilken transportör min beställning var skickad däremot fick jag ett "fraktnummer". Efter lite letande hos de större transportföretaget kom jag fram till att det var DHL som hanterade min sändning. Tisdagen den 18 augusti såg jag att min beställning anlänt till orten men pga. DHL’s rutiner kunde jag inte hämta ut paketet då utan fick vänta till onsdag eftermiddag. (Var i kontakt med DHL för att meddela att jag själv gärna hämtade mitt paket och att de inte behövde försöka leverera det till mig. Det gick dock inte utan de var först tvungna att försöka leverera det till min hemadress även om jag i förväg sagt att jag inte skulle vara hemma.)

Själva paketeringen av kameran var väl inte super men ok. Originallådan var inslagen i ett lager med bubbelplast och sen lagd i en tjockare grå plastpåse, dvs. ingen extra låda eller så.

Lådan innehåll vad den skulle. Batterisladden var en engelsk stickkontakt men det ordnade jag genom att köpa en engelsk-svensk reseadapter på ClasOhlson för 39 kr. Medföljande handbok och papper var på engelska men på en av skivorna fanns manualen på svenska. En del av programvaran var på svenska, annan enbart på engelska.

Nu till "problemet". Menyspråket i kameran kunde inte väljas till svenska, utan de språk som fanns tillgängliga var engelska, tyska, franska, spanska och ett antal asiatiska språk. Engelskt menyspråk funkar men det hade naturligtvis varit utmärkt om det gått att välja svenska. Samtidigt tycker jag inte att det svenska menyspråket är värt 1500 kronor, vilket den totala besparingen blev i och med att jag beställde kameran via SimplyElectronics och inte via en svensk Internetbutik.

Med andra ord kan jag helt klart rekommendera butiken, under förutsättning att man eventuellt kan leva med engelska som menyspråk i en kamera och att man accepterar lite längre leveranstid än normalt.
 
Hej på er, är ny här!

Lite halvgammaltråd nu men ändå, och ni tycks redan
rätt ut momsproblemet inom eu.

När jag beställer kikarsikten från England är det precis
samma sak, inget tillkommer utöver den betalda summan, men jag har hört av folk som beställer från USA att utöver alla nämda kostnader så tar t.ex Svenska Posten ut nån slags extra
hanteringskostnad som en extra surbonus,
någon som råkat ut för det?

Sen en annan sak, pratade med en mycket kunnig vapenhandlare
om kikarsikten, han sade att USA-specade sikten i vissa fall är sämre en sikten till Europa då vi har högre krav, skulle det även
kunna gälla för kameraobjektiv med eller är det alltid samma spec, någon som vet?
 
Specarna på USA-objektiv är samma som för Europa, i alla fall vad det gäller de välkända fabrikaten. Posten tar ut en speditionsavgift på 80 kr + moms (= 100 kr). Det är ersättning för att hantera uppbörd av tull och moms för statens räkning.
 
Drar upp tråden igen och frågar om någon som handlade av http://www.simplyelectronics.net vet om deras Canon L-optik stöds av Canons världsgaranti. Kollar man på ex. BHP så verkar det ju finnas gråimport som inte stöds och USAimport som stöds.

MVH Markus

De har ju visserligen ett års garanti själva, men vet inte hur det ligger till med officiell garanti. Maila dem och fråga, de är väldigt service minded och svarar snabbt.
 
De har ju visserligen ett års garanti själva, men vet inte hur det ligger till med officiell garanti. Maila dem och fråga, de är väldigt service minded och svarar snabbt.

Det är ju gratis frakt hem från UK, men tillbaks blir det nog inte gratis. Även om en femhundring i serviceavgift inte spelar så stor roll om man sparar 3tusen känns det ju bättre att få det fixxat i Sverige.

Har mailat dom men inte fått något svar än..tänkte om någon visste, är sugen på en snabb affär.
 
Alltså man kan ju inte räkna med att allt man köper kommer behöva garantiservice under den tiden som det gäller heller, eller behöva service över huvud taget. Jag importerar mycket av den elektronik jag köper baserat i huvudsak på två saker:
1. Jag vill inte betala lönen för en säljare som står och ljuger när jag redan vet vad jag vill ha (men det gäller ju såklart även Svenska internetbutiker som inte har butiksförsäljning, eller har lägre pris mot internetkinder).
2. Det är väldigt sällan man faktiskt behöver återkomma till säljaren efter köpet.
Och genom att importera har jag kommit fram till bland annat att utländska internetbutiker ofta har mycket bättre service än svenska och att precis i linje med min riskbedömning så är det väldigt sällan som man behöver skicka något tillbaka till säljaren, och även om jag skulle behöva betala betala service själv för något så har jag redan tjänat in det mångdubbelt på mina importer.

Låt oss gå tillbaka till Simply Electronics. De betalar i alla fall £7 av kostnaden om man behöver skicka tillbaka något, det är ju inte deras fel att det är svindyrt att skicka saker från Sverige.
 
Ah, låter super Aragorn! :)

Att byta menyspråk i kameran till Svenska bör ju inte vara några problem, eller? Att manualen sen är på engelska är ju ok (oftast finns det alltid en svensk manual att ladda ner på nätet). När det sen gäller strömkabel till kamerabatteriet så bör det väl fungera bra med en omvänd konverter (från engelsk till svensk stickkontakt).

Något annat man behöver tänka på när man handlar från en "icke svensk internetbutik"?

När jag beställde min 5D MKII på warehouseexpress.com så medföljde det en uk kontakt och en vanlig kontaktslad. Sen var det bara att välja svenska som språk, så var allt klart. Bättre service än i sverige tyckte jag, och tror inte det är gråimport för det står UK på lådan. Och allt står på engelska.


mvh Christian
 
Drar upp tråden igen och frågar om någon som handlade av http://www.simplyelectronics.net vet om deras Canon L-optik stöds av Canons världsgaranti. Kollar man på ex. BHP så verkar det ju finnas gråimport som inte stöds och USAimport som stöds.

Såvitt jag vet så har Canon världsgaranti på alla objektiv, förutom att Canon USA bara ger garanti på objektiv som har importerats av Canon USA. (Därför finns det två sorters Canonobjektiv i B&Hs sortiment; fast det är ingen som helst fysisk skillnad på dem.)

Sånt här kan ju ändras, så det bästa är att kontakta Canon i Sverige för besked om vilka garantiregler som gäller.

Notera att om man köper något i Sverige så gäller konsumentköplagen med tre års reklamationsrätt, men om man importerar själv så kan man förstås inte åberopa konsumentköplagen.
 
lurigt, hur får man reda på rätt uppgifter då?
Man kan t ex läsa på Tullverkets webbsajt. Eller försöka komma ihåg tre ganska enkla faktorer:

1. Tullen på objektiv och liknande är 7 procent.
2. Tullen på digitala kamerahus är 0 (noll) procent.
3. Momsen är 25 procent och beräknas på hela värdet (pris, frakt, tull).
 
Drar upp tråden igen och frågar om någon som handlade av http://www.simplyelectronics.net vet om deras Canon L-optik stöds av Canons världsgaranti. Kollar man på ex. BHP så verkar det ju finnas gråimport som inte stöds och USAimport som stöds.

MVH Markus


Jag har nu köpt två objektiv från www.simplyelectronics.net. Det första var ett Tamron SP AF 2,8/90mm Di macro. Beställningen gjordes en måndag och objektivet kom torsdag veckan efter , lite lång tid men det visste jag redan enligt tidigare inlägg. Objektivet kom levererat med orginalkartong som låg i ett vadderat plastpåseliknande emballage, skulle gärna vilja ha det i extra kartong, men det var helt och fungerar perfekt, kostnaden blev 3200:- svenska kronor, billigare än dom som säljs beg. på tradera.Objektiv nr.2 kom idag, det var ett Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX, det beställdes i Söndags kväll endast 4dagar lev denna gång, emballaget var det samma och objektivet fungerar perfekt. Kostnaden för detta objektiv blev 4300:-. Betalningen gjordes genom Google Checkout som är Googles betalningstjänst via nätet. Där kan du följa betalningen och frakt gången. Sitter nu och funderar på objektiv nr3, kan bli ett Nikon AF-S 300/4 IF-ED för ca 10.000:-.
 
Jag beställde ett objektiv från SimplyElectronics för 15 dagar sedan, det skulle levereras inom 2-7 dagar men jag väntar fortfarande. Skrev om detta företag i en annan tråd då jag via google funnit att jag inte är ensam om att vara besviken på detta företag.

Tydligen har många på FS haft tur och fått sina prylar men läs nedanstående trådar först och bedöm sedan om det är värt besparingen. Kanske, kanske inte...

http://www.trustpilot.co.uk/review/www.simplyelectronics.net

http://www.avforums.com/forums/camcorders-video-editing/739921-simply-electronics.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.