Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utfrätt i lågdager

Produkter
(logga in för att koppla)

ollecarlsson

Aktiv medlem
Är det ok att leverera bilder som är utfrätta i lågdager? Alltså med svarta blaffor utan täckning? Går man in på lundlund.com och analyserar deras histogram så må jag inte finna någon bild med utfrätt lågdager? Men är ytan helt svart så skall väl även täckningen saknas?

Nu skall jag in och kolla agentens sida men jag tror nog det har att göra med rädsla.

Rädsla för att få något parti i bilden helt svart (eller vitt). Fortfarande får man ofta lära sig att det ljusaste i en bild skall ha en svärta av 3-5% istället för helt vitt.
Det stämde förr när man använde reprokamera som gjorde att kontrasten ökade en smula när man tog fram film för att skapa tryckplåtar.

Sedan är det ofta så att många exponerar för snålt (med negativ film) vilket gör att man får dålig täckning i märka delar, väljer man då att göra det mörkaste helt svart kommer mörka partier sota igen.

Nu går jag in på LundLund...

Jag tänker mig i första hand på tryck. Alltså jag har svårt för utfrätta ytor men tex en plåtning med svart bakgrund. Där måste väl det sota igen i histogrammet för att det skall se bra ut i tryck? Inte fasen skall det vara täckning där???

ollecarlsson skrev:
Är det ok att leverera bilder som är utfrätta i lågdager? Alltså med svarta blaffor utan täckning? Går man in på lundlund.com och analyserar deras histogram så må jag inte finna någon bild med utfrätt lågdager? Men är ytan helt svart så skall väl även täckningen saknas?

Är uppdraget att personligen tolka något väljer man kanske en viss teknik för att åstadkomma en känsla. Väljer man tex att pressa och köra småbild blir det både kornigt och utan teckning, men so what... Bara känslan är där och budskapet går hem så...

Ska bilderna vara till högkvalitativa trycksaker och kunder förväntar sig matchande teknisk kvalitet i bilderna som i trycket så ska teckningen finnas. Även om kunden inte märker det direkt kan ju repron gnälla.

Tror inte att Corbijn alltid har full teckning i lågdagrarna trots att prislappen är skyhög.

Re: Re: Utfrätt i lågdager

froderberg skrev:
Ska bilderna vara till högkvalitativa trycksaker och kunder förväntar sig matchande teknisk kvalitet i bilderna som i trycket så ska teckningen finnas. Även om kunden inte märker det direkt kan ju repron gnälla.

Men om man plåtar utan att täckningen finns där tex blixt mitt i natten (bakgrunden svart) så måste man väl dra det 100%svart i nivåerna också tycker man...precis som du säger. Man vill ju inte göra bort sig hos bildredaktörer mm..

Re: Re: Re: Utfrätt i lågdager

ollecarlsson skrev:
Men om man plåtar utan att täckningen finns där tex blixt mitt i natten (bakgrunden svart) så måste man väl dra det 100%svart i nivåerna också tycker man...precis som du säger. Man vill ju inte göra bort sig hos bildredaktörer mm..

Visst finns det sådant som är 100% svart. Det är inte samma sak som att lågdagrarna saknar teckning. Finns ingen teckning att hämta och verkligheten är riktigt svart så får det ju också bli det i filen om den ska vara redo för separering.

Att ha kontakt med en reprokille är heller aldrig fel...

Re: Re: Re: Re: Utfrätt i lågdager

froderberg skrev:
Finns ingen teckning att hämta och verkligheten är riktigt svart så får det ju också bli det i filen om den ska vara redo för separering.

Det är väl som jag tror då. För jag drar till mina bilder ofta som Corbijn men håller gärna kurvan uppe så täckningen finns där men om jag plåtar med hårt blixtljus från sidan med stenhård kontrast så är det ju inte konstigt om det sotat igen på ena kinden osv...

Om kunden har sett dina bilder tidigare så vet han väl vad han kan förväntar sig. Låter inte som du plåtar prylar precis.

Nä sant men jag vill vara pissnoga med histogrammet iallafall...kolla min boxningssession om 30 min på min sajt så förstår du vad jag menar med att det borde fräta ut där blixten inte slagit...

Jag är också jättenoga. Nu när jag börjat jobba på en tidning som trycker på dagspresspapper så har jag fått lära mig att göra både högdagrar och lågdagrar utan teckning för att få sting i de mellantoner som kan återges. Det gör ont i hjärtat och jag ser alltid till att ha en version med hela tonskalan....

Får kolla i morgon. Sambon kallar.... :)

Har kollat in bilderna. Eftersom ljuset är så stenhårt tror jag inte att man kan förvänta sig så mycket teckning i lågdagrarna. Risken är bara att det blir grått och trist utan riktig must i svärtan.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto