Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Utförsäljning av 17-40 4L???
- Trådstartare scrappy
- Start datum
enghell
Aktiv medlem
Pongu skrev:
En del behöver nog antingen mer zoomomfång eller ljustyrka än 17-40/4 erbjuder. Den har ju haussats upp en hel del och några av köparna har kanske omvärderat sina behov.
/Pontus
Ja att man kanske behöver ett större zoomomfång förstår jag,men man får ju inte mer ljusstyrka med 24-105/4.
scrappy
Aktiv medlem
wikman skrev:
Kanske är alla som planerar köpa en 5D som inser att 17mm är lite väl mycket vidvinkel...
Tror det kan ligga något i det. Jag låg och skummade i Dustins katalog igår och såg att i stort sett alla kompakta digitalkameror har en kortaste brännvidd motsvarande 35-38 mm (35mm). En 24-105 motsvarar med 1.6 crop 38 - 168 alltså mer vad man är van vid från sin kompakta = perfekt "walk around" med bra zoom-omfång. Att den är mer anpassad till 5D gör den också framtidssäker.
cbr1000
Aktiv medlem
Har också sett det. Passade därför på att köpa ett i toppskick och sparade därmed 2000 kronor.
Än så länge är jag mycket nöjd.
Att det inte är så värst ljusstarkt gör inte mig så mycket på den brännvidden. Har mest tänkt att fota utomhus med det, natur & landskap.
Inomhus har jag både Tamron 28-75/2.8 samt Canon 85/1.8.
Att det inte är så värst ljusstarkt gör inte mig så mycket på den brännvidden. Har mest tänkt att fota utomhus med det, natur & landskap.
Senast ändrad:
wikman
Aktiv medlem
cbr1000 skrev:
Har också sett det. Passade därför på att köpa ett i toppskick och sparade därmed 2000 kronor.
Jag som nästan uteslutande kör mitt 17-40 inne... jag fotar å andra sidan nästan uteslutande inne
Blev lite knepigare att fylla ut med blixten nu när man har FF mot 1.6x
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Förstahandsinformation genom mig
Jag var en av dem som under augusti månad sålde mitt 17-40 genom Fotosidan.
Jag sålde det eftersom jag var i akut behov av pengar. Så kan det vara när man, som jag, är låginkomsttagare.
Jag sålde mitt 4 månader gamla 17-40 L för 4600 kronor. Inklusive originalkartong, kvitto och UV-filter. Jämförde lite med vad nadra ville ha för sina 17-40 och jag tror att jag var billigast faktiskt. Så det lönar sig att köpa genom mig .
Står nu helt utan objektiv. Det är nog därför jag har skrivit så många inlägg på Fotosidan i dag. Känner mig understimulerad. Men, imrogon får jag förhoppningsvis mitt nya objektiv som jag har beställt. Ett av Canons allra mest lovprisade och prisvärda objektiv... Ska bli kul, eftersom jag verkar lida av en slags svårartad objektiv-mani.
Jag sålde det eftersom jag var i akut behov av pengar. Så kan det vara när man, som jag, är låginkomsttagare.
Jag sålde mitt 4 månader gamla 17-40 L för 4600 kronor. Inklusive originalkartong, kvitto och UV-filter. Jämförde lite med vad nadra ville ha för sina 17-40 och jag tror att jag var billigast faktiskt. Så det lönar sig att köpa genom mig .
Står nu helt utan objektiv. Det är nog därför jag har skrivit så många inlägg på Fotosidan i dag. Känner mig understimulerad. Men, imrogon får jag förhoppningsvis mitt nya objektiv som jag har beställt. Ett av Canons allra mest lovprisade och prisvärda objektiv... Ska bli kul, eftersom jag verkar lida av en slags svårartad objektiv-mani.
Pongu
Aktiv medlem
Re: Förstahandsinformation genom mig
Jag skulle inte kalla det mani att vilja ha ett objektiv till kameran! ;-) Hoppas du blir nöjd!
/Pontus
FredrikArvidsson skrev:
Ska bli kul, eftersom jag verkar lida av en slags svårartad objektiv-mani.
Jag skulle inte kalla det mani att vilja ha ett objektiv till kameran! ;-) Hoppas du blir nöjd!
/Pontus
scrappy
Aktiv medlem
Re: Förstahandsinformation genom mig
Vilket blir det då, 24-70 2.8? Eller en fast glugg?
FredrikArvidsson skrev:
Men, imrogon får jag förhoppningsvis mitt nya objektiv som jag har beställt. Ett av Canons allra mest lovprisade och prisvärda objektiv...
scrappy
Aktiv medlem
Angående priset
Jag tycker att många tar i saftigt då se skall sälja begagnat. Själv tycker jag att ett rättvist pris för en glugg i nyskick med tex 6 mån garanti är under 75-80% av nypriset. Annars köper jag hellre nytt. Har själv sålt ett par glugger med den "rabatten" här på FS.
17-40 kostar 6996:- på Zebramedia, 80% blir då ca 5500:- (som jag själv vill köpa ett för nu). Det finns ju alltid en risk att en begagnad glugg inte är helt felfri även om det ser ut så. Den kan ha tappats eller fått sig en rejäl stöt så att linserna flyttat sig utan att det syns. Att bråka med Canon om att det är ett garanti-fel känns inte så lockande. Då köper jag hellre nytt.
Jag tycker att många tar i saftigt då se skall sälja begagnat. Själv tycker jag att ett rättvist pris för en glugg i nyskick med tex 6 mån garanti är under 75-80% av nypriset. Annars köper jag hellre nytt. Har själv sålt ett par glugger med den "rabatten" här på FS.
17-40 kostar 6996:- på Zebramedia, 80% blir då ca 5500:- (som jag själv vill köpa ett för nu). Det finns ju alltid en risk att en begagnad glugg inte är helt felfri även om det ser ut så. Den kan ha tappats eller fått sig en rejäl stöt så att linserna flyttat sig utan att det syns. Att bråka med Canon om att det är ett garanti-fel känns inte så lockande. Då köper jag hellre nytt.
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Re: Re: Förstahandsinformation genom mig
Det blir ett svart, fast objektiv som väger 750 gram och som först marknadsfördes 1996.
Den som först gissar rätt vad det är för nån glugg får en stjärna i kanten .
scrappy skrev:
Det blir ett svart, fast objektiv som väger 750 gram och som först marknadsfördes 1996.
wikman
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Förstahandsinformation genom mig
EF 135/2L
FredrikArvidsson skrev:
EF 135/2L
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Förstahandsinformation genom mig
Yeah! You´re the man!
wikman skrev:
EF 135/2L
Yeah! You´re the man!
Pongu
Aktiv medlem
Re: Angående priset
Mina riktmärken är 75% av nypriset för nyskick. 66% för normalskick och 50% för välanvänt. Detta under förutsättning att det verkligen är ett objektiv jag letar efter. Har jag inte bråttom eller har alternativ att välja mellan vill jag inte ge mer än 2/3 av nypriset oavsett skick.
Men det handlar ju om tillgång och efterfrågan. En del objektiv är ovanliga och eftertraktade. Jag har t ex letat efter ett Canon 500mm f/4,5 för ca 20000kr, vilket visat sig i det närmaste omöjligt. Ska man ge över 30 papp kan man lika gärna köpa ett helt nytt 500mm f/4 IS för drygt 40 i USA.
/Pontus
scrappy skrev:
Mina riktmärken är 75% av nypriset för nyskick. 66% för normalskick och 50% för välanvänt. Detta under förutsättning att det verkligen är ett objektiv jag letar efter. Har jag inte bråttom eller har alternativ att välja mellan vill jag inte ge mer än 2/3 av nypriset oavsett skick.
Men det handlar ju om tillgång och efterfrågan. En del objektiv är ovanliga och eftertraktade. Jag har t ex letat efter ett Canon 500mm f/4,5 för ca 20000kr, vilket visat sig i det närmaste omöjligt. Ska man ge över 30 papp kan man lika gärna köpa ett helt nytt 500mm f/4 IS för drygt 40 i USA.
/Pontus
alf109
Aktiv medlem
Tror att många som planerar att uppgradera till fullformats sensor vill göra sig av med sina 17-40. Efter vad jag hört funkar den inget vidare ihop med fullformats sensor, lär bli ganska kraftigt ljusbortfall och kontrastförsämring mot bildkanterna. I och för sig ett problem som sensorerna dras med, men vissa objektiv är tydligen känsligaare för detta än andra, och vad jag hört är just 17-40 ett sådant.