Annons

Utbrända högdagrar....................

Produkter
(logga in för att koppla)
Då skulle a och b få samma värde.
...

Där har du svaret på att tekniken inte fungerar fullt ut, bara när belysningen är jämn över tid. Bollexemplet visar på samma sak fast med omvänt resultat, olika värden trots samma belysning.

Hur bilden påverkas rörelseoskärpa blir för krångligt att beskriva så det hoppar jag över.

Magnus, du får gärna anse att tekniken är fel i det fallet.
Själv påstår jag att det är fotografen som har ljussatt fel. Fotografen har gått utanför vad som är möjligt. Och det är ingen skillnad mot idag.
Dessutom är solen alltid jämn i belysningen i de korta stunder som fotografering innebär.

Tja, det var ju du som tog upp tekniken som ett svar på "oändlig dynamik". Om en teknik bara fungerar under vissa förutsättningar så lär kameratillverkarna dra öronen åt sig. Om folk inte förstår och därmed gör fel så blir det en hel del negativ kritik och sånt fastnar i folks medvetande.

Jag hade inte räknat med att folk förstår. Som tillverkare hade jag sålt till folk med att den klarar mer än alla andra(om man är först). Det räcker långt.

Men jag räknar med att fotografer förstår.
En svart yta är ju alltid noll i värde. Men visst nåt ströljus kan man säkert plocka in om man väntar tillräckligt länge, men vem vill ha det? Inte jag o gissnigsvis inte heller 99% av alla folk.

Ojdå, här var det lite svårt att hitta något som påminner om svar till det som det först frågades om.

Jag skulle vilja säga att ju mer jag fotar desto lättare har jag att hitta rätt exponering, och jag vet bättre hur mycket utbrända högdagrar jag kan stå ut med ( = hur mkt jag kan rädda i efterbehandlingen).
I en del fall handlar det om att komponera om bilden innan jag skjuter, ibland är det byte av glugg som är svaret, men allra mest handlar det om att förstå vad kameran klarar av och att välja rätt inställningar.

"dr200/400"?

"DR200/400"-funktionen i flera av fuji's X-kameror (X-Pro 1 i mitt fall) underexponerar ju 1 eller 2 steg, och ordnar till exponeringen, så jag har sällan utbrända högdagrar. (Man är ju tvungen att använda ISO400/800 då förstås, vilket kanske inte passar alla, men jag tycker det är en bra funktion att ta till när det behövs).

Utförlig förklaring här: http://www.fujirumors.com/how-to-expand-dynamic-range/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar