Annons

Ut med det gamla,in med nytt(digital system)Nikon,Olympus,Canon eller Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

DrPepper

Aktiv medlem
Hej kära medlemmar på FS! Här kommer ännu en förvirrad amatörfotograf som vill gå över till digitalt system.

Jag vill slänga ut min kompaktkamera främst då jag vill testa och lära mig använda Digital Systemkamera. Men som dom flesta så vet jag inte vad jag ska välja.

Det kameran ska användas till är:

-Natur/Djur
-Gatufoto
-Porträtt

Jag misstänker att 6mpix skulle räcka till dom ändamålen? Kanske en Pentax K100/110D eller Nikon D40? Olympusen skrämer mig lite då det inte verkar finnas så många objektiv samt att dom är dyrare än t.ex Nikon/Pentax/Canons?

Budget ligger på en 8000kr

Mvh

Peter
 
Om du blir skrämd av dåligt objektivutbud skall du nog inte kolla på D40 heller. Du vet väl om att det bara är objektiv med inbyggd fokusmotor som funkar fullt ut med den. Förutom en bunt snarlika normalzoomar så finns det i princip bara lågprisobjektiv och yrkesobjektiv att tillgå, mellanklassen är i princip obefintlig.

I övrigt är alla instegsmodeller bra oavsett vilken tillverkare du väljer, det kan inte bli så fel. Men i Nikonfallet tycker jag nog att du bör antingen köpa en dyrare D80 eller en begagnad D50/D70.
 
Martin-B skrev:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5202972

Pentaxen med 18-55mm objektiv + tele för dina djur du vill fota. Pentaxen har anti-skak inbyggt i huset och funkar på alla gluggar och är alltid till hands.
Ypperlig kamera med väldigt stort utbud av nya och begagnade objektiv.

Se missade att K100:an hade Bildstabilistator. Låter som det får bli en sån skönhet då. Frågan är har jag nytta utav tele-objektivet.

tror det kommer bli denna Pentax K100D + 18-55/3,5-5,6 Sen när ekonomin tillåter senare får det bli ett Macroobjektiv
 
DrPepper skrev:
Se missade att K100:an hade Bildstabilistator. Låter som det får bli en sån skönhet då. Frågan är har jag nytta utav tele-objektivet.

tror det kommer bli denna Pentax K100D + 18-55/3,5-5,6 Sen när ekonomin tillåter senare får det bli ett Macroobjektiv

Låter som ett mycket klokt beslut. Antog bara att du ville fotografera fåglar etc, därav tele. Men det är helt rätt av dig att ta det lugnt och känna efter.
 
Tele objektivet måste nästan du ha när du plåtar djur. Om de inte är uppstoppade, eller väldigt tama och orörliga!;)
 
Ha det så kul med din kamera, kommer funka jättebra med 18-55mm för husdjur. Rekommenderar scandinavianphoto.se att köpa den på. De har butik i Malmö, Stockholm, Göteborg och har bra service med bra priser. Tyckte själv att det kändes väldigt tryggt att ha någonstans att vända sig när jag köpte min första kamera.

Lycka till!
 
Tackar :) får se hur det blir. Blir det avbetalning så kanske det blir ett 18-55 och ett 55-200 objektiv :) måste dock ha stativ med. Så kan ni rekommendera något bra å billigt så uppskattas det också.
 
Tror du gör ett bra val.....jag kanske ska välja samma. -Avvaktar lite i väntan på fler test av olympus E510! Har de fått ordning på bruset, kanske jag köper en sån!
 
DrPepper skrev:
Tackar :) får se hur det blir. Blir det avbetalning så kanske det blir ett 18-55 och ett 55-200 objektiv :) måste dock ha stativ med. Så kan ni rekommendera något bra å billigt så uppskattas det också.

Har själv ingen jättebra koll på stativ, men jag lovar att de på Scandinavianphoto hjälper dig med allt, minneskort, stativ etc.

@ Olympus: 510:an är i en annan prisklass, 2000kr mer än K100D, dock en klart intressant kamera, jag gillar dock inte de små sökarna något vidare alls. =/
 
Senast ändrad:
Okej ;) sitter här och läser om kameran. snacka om en bjässe med sin nästan 0,7kg utan objektiv..snälla rädda mig!! haha

Här kommer det garanterat behövas ett stativ om svaga jag ska orka hålla upp den där :D
 
Ju mer jag läser om kameran desto fler nackdelar verkar jag hitta. står detta på dpreview

"Top LCD panel has no backlight" Frågan är hur pass beroende man är utav den övre LCD:n vid kvällsfotografering?
 
DrPepper skrev:
Okej ;) sitter här och läser om kameran. snacka om en bjässe med sin nästan 0,7kg utan objektiv..snälla rädda mig!! haha

Här kommer det garanterat behövas ett stativ om svaga jag ska orka hålla upp den där :D

Du får väl skaffa en caddy??;)
ps
Stick till butiken och känn lite på grejerna. Olympus har små grejer, jag vet inte hur liten du är? Men du ska veta att oly´s kameror nästan alltid sjunker i pris ganska tidigt av nån anledning,. -Det kanske inte blir så nu, men de är lite mindre iaf! Värt att vänta???
 
DrPepper skrev:
Ju mer jag läser om kameran desto fler nackdelar verkar jag hitta. står detta på dpreview

"Top LCD panel has no backlight" Frågan är hur pass beroende man är utav den övre LCD:n vid kvällsfotografering?

Ju mer du läser desto fler "fel" kommer du hitta om alla kameror, jag lovar. Kvällen är nog inga problem, men natten kan vara det men då lär du behöva en ficklampa hur som helst om du ska se vart du går!
 
Jo det är sant. jag får göra som så att jag får svänga förbi deras butik i veckan och höra vad dom har att säga om kameran å så får jag klämma på den hos dom..Tråkigt att dom inte hade D40 i lager..
 
Låter det här som ett bra köp?

Pentax Digitalkamera system k100d+18-55
Velbon Stativ Cx-300
Gorillapod Stativ SLR
Pentax Skyddsfilm för lcd 2,5" 3-pack
Crumpler Axelväska "that" CF-EU02 Nikon
 
Hade snarare tänkt använda Gorilla stativet till min kompaktkamera när den väl behövs. Blir rätt suddiga bilder ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.