Makten
Aktiv medlem
Jag är så långt från fågelfotograf man kan komma, men jag tror att du behöver långt mer än 300 mm för att fota skygga fåglar. Det räcker knappt för att fylla ut rutan på bara några meters håll nämligen. Ett ljusstarkt lite kortare kan väl funka om det är så skarpt att du sen kan beskära bilden hårt. Men jag tror det bara är att glömma billiga objektiv för just fågelfoto tyvärr:-(P Granqvist skrev:
Jag har följt Er diskussion om objektiven och jag funderar lite på vad Ni anser om 200 eller 300 objektiv för att fotografera exempelvis fåglar uppe i träden. Jag har idag en Nikon D50 med kit objektivet 18-55 och givet vis en glad amatör inom området. När jag är ute och traskar i skog och mark och ser den där tilltufsade bruna fjäderskruden och den, vad jag tycker, gigantiska näbben, som jag givetvis direkt pekar ut som en havsörn eller kungsfågel (jag är väl kanske ingen vidare fågelskådare ska väl sägas) vad tusan borde man ha för objektiv för att komma "tillräckligt" nära (inte macro nivå kanske). Det är lätt frustrerande att försöka plåta dom där rackarna med kit objektivet. Dom hinner liksom flyga någon kilometer innan jag har lyckats klättra ända upp i träden. Mycket irriterande.
Någon som har en idé?
Har du stativ och nån konverter (som ökar brännvidden) så kanske det kan duga med ett billigt objektiv om det är bra ljus.
Edit: Du nämner ju visserligen inget om priset, men har man en D50 så är det väl oftast inte läge att springa och köpa nåt flott brottar-tele, hehe.