Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usm??

Produkter
(logga in för att koppla)

Cathis76

Medlem
HEJ!
Jag är ute efter ett Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och undrar vad det är för skillnad på ett utan "usm"?
Vad är USM? Vad gör den/det?
Är helt nybörjare och har hört mig för att detta ska vara ett bra objektiv och vill nu ha det men undrar om ett utan USM åxå är nått att ha......

Taxam för svar!
Kram Cathis
 
usm - ultrasonic motor. tystare och snabbare motor på objektivet. Förändrar inte objektivets övriga prestanda.
 
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM är den nya modellen av objektivet. Köper du en ny får du USM gluggen, den äldre modellen finns enbart som begagnad. USM står som sagt för ultrasonic motor, dvs den motor som styr autofocusen på objektivet, den är betydligt snabbare och tystare en den äldre varianten.
Jag kan verkligen rekomendera objektivet, det är verkligen superskarpt, om du får tag i bättre ett begagnat utan USM så köp det, för till just macrofoto är autofocus inte speciellt lyckat. Jag kör alltid mitt manuellt själv vid macro, trots att det har USM.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.