Annons

USA import super billigt !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt tips igen.

Bestall fran B&H
Skicka till en annan delstat med FedEx.
(din polare eller ditt hotel)
Slipper skatten pa det viset.
Skicka sen hem eller ta med i handbagaget.
 
Jarod skrev:
Det räcker egentligen att ha en tillförlitlig kontakt i USA som handlar grejjerna till dig och skickar dom på posten som "gåva".. Enligt källor så kan dom inte beskatta detta med moms och tull..

Rätta mig om jag har fel.

Mvh Danne
Vi har väl gåva-skatt i Sverige? Har för mig att allt över 10.000 eller nåt ska beskattas. Kan ha fel...Men jag har för mig det.
Sen tror jag nog att man måste betala moms och tull vare sig det är en gåva eller ej.
 
Calle S skrev:
Vi har väl gåva-skatt i Sverige? Har för mig att allt över 10.000 eller nåt ska beskattas. Kan ha fel...Men jag har för mig det.
Sen tror jag nog att man måste betala moms och tull vare sig det är en gåva eller ej.

Japp, får du nått i gåva från utlandet så ska du betala moms och tull för den om värdet överstiger 500 SEK och det kommer nog att gälla de flesta fotoprylar.

Se tullverkets sida om gåvor från utlandet (utanför EU)
http://www.tullverket.se/Modules/impexp_private/1039595322.html/

/Jocke
 
Hmmmm

Om vi hård-drar det resonemanget så gör man så här...

Kompis köper ett objektiv.
Du köper ett numer begagnat objektiv för 500 kr av din kompis.
Och sedan köper du ett gem för 500 kr och ett frimärke... osv tills kompisen i USA har sålt prylar till dig motsvarande nypris av det objektiv som du köpte beg. för 500kr.

Vad kan tullverket säga då?
Att du var en idiot som betalade 500 för ett gem?

:)
 
Tyvärr tror jag att skatteverket skulle gå till domstol om de upptäckte ett sådant här förfarande.
Frågan är om de kan vinna?

Tja Ilan det är i alla fall så pass fritt att det alltid går att flytta...
Och nu när vi är med i EU så kommer man mycket enkelt ganska långt.
 
Ännu en teknisk variant på att slippa skatt?

Hej hopp, intressant diksussion om billiga kameraköp i USA.

Min fråga: Jag har en polare i Canada som jag snart ska hälsa på.
Vad blir det för skatt etc om jag köper kamerapryttlar från billigt ställe i USA och skickar de till Kanada-adressen där jag kan hämta dem och ta hem till Svedala?

Eller är det lika billigt att handla sådant direkt i Kanada måntro?

Undrar
//Staffan
 
Jag funderar lite på att beställa ifrån B&H Photo i New York och undrar hur moms resp tull rent praktiskt läggs på? Är det när man hämtar paketet på posten eller?

Om det är ett svenskt företag som köper och som kan dra av momsen, hur funkar det?

Jonas
 
Jag funderar lite på att beställa ifrån B&H Photo i New York och undrar hur moms resp tull rent praktiskt läggs på? Är det när man hämtar paketet på posten eller?

Hi Jonas!
Yes, when it arrives in Sweden the Customs Offive add on all the duties etc..and send the package on via the courier (Posten, Fedex or whoever is the deliverer). You get to then pay everything cash when you collect it or receive it.

Oh..and folks...keep well away from Hotbuyelectronics etc...:) HotAssElectronics might be a better name after you get it well burnt there...:)

Cheers, Duncan
 
startraker skrev:
Men om jag har betalat online med VISA-kort hur vet då tullen hur mycket som ska läggas på?

Jonas

Postorderföretagen brukar specificera värdet av försändelsen utanpå, av försäkringsorsaker antar jag.

/Martin
 
Well, when you buy from a dealer they will inclose an invoice (receipt) with the package (hopefully attached to the outside). The tull will look for this (even if it means opening your package and searching for it). They will use this invoice to determine how much you paid and therefore what to charge you. You will also have to pay moms on the transport cost, too.
If no invoice is found, they will send you a letter asking you to "prove" what you paid for the item. In other words, they will want a copy of the credit card charge...

Bests, Duncan
 
Spännande vilket gnäll det var om att slippa moms, tull och eventuella skatter...

Om vi nu leker med tanken att en fotopryl i butik kostar 20000 ink moms i trygga gamla svedala men du hittar den via t ex Adorama för mostvarande 10000 exkl moms och frakt. Frakten via expressbud kan tänkas gå på en dryg tusenlapp. Dvs nytt totalpris 11000. Tullsatsen är 4,2% dvs 420kr. Samt moms 2750. Summa sumarum hamnar din nyköpta pryl tullat, momsat och klart på 14170. Till detta kommer väl några ytterligare småavgifter som försäkring, och speditionsavgift kan jag tänka mig. Slutsumman lär ju hamnar på under 15000. Detta ger ju dig en ren besparing på 5000.

Jag menar, vad finns det att gnälla om? Fem myror är fler än fyra elefanter..
 
gnälla på?
självklart vill man göra allt för att kunna köpa ANDRA fotogrejer för dom 5000 man fick ge bort till Persson :D
 
Proboarder skrev:
gnälla på?
självklart vill man göra allt för att kunna köpa ANDRA fotogrejer för dom 5000 man fick ge bort till Persson :D

Ge till Staten, inte Persson. Han ska inte ha en krona. Visst moms är inte kul men det finns saker som är värre.

Till alla som klagar på skatter etc: glöm inte heller allt gnäll om skatter när ni råkar ut för en olycka och bara betalar 140:- på akuten och 80:- / dag (varierar) i sjukhusets helpensionssängar. I USA hade det kostat skjortan utan en försäkring (som kostar en hel del).

Nåväl, fel forum. ;)
 
ska du dra den om att man får hjälp av SOC osv osv om man behöver?

Dom körde precis totalt över mig, sjukskriven utan pengar, dom ansåg att jag inte gjort mitt bästa för att FÅ pengar.. ibland hatar jag detta land, sånt jävla skitsnack om hjälp o grejer oså får man ingen. Så varför skatta o momsa o allt vi betalar när man ändå inte får hjälp när vi behöver?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.