Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urvattnade färger i råformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Jag har valt inställningen Jpeg+Raw på min Canon 20D. När jag tittar på bilderna i Jpeg ser de fina ut, men när jag plockar upp dem i RAW ser de alldeles urvattnade och konstiga ut. Jag har kameran ställd på sRGB. I raw-format-programmet står det sRGB IEC61966-2.1. Det finns en ruta som heter "Settings" och där står det: Camera default.

Visst kan jag justera raw-bilden så att den blir bra - men jag tycker det är konstigt att den är så markant sämre i utgångsläget än vad jpg-bilden är?

Snälla - hjälp!

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av hur 20D ser på saken. Man kan ju alltid när man framkallar bilder i råkonverteraren öka färgmättnad och kontrast, jusera lju och färgbalans om man vill. RåW är ett utgångsmatrial att jobba vidare med, som i mitt tycke slåt JPEG med hästlängder, plus att det går att välja vilka färgrymd bilderna ska ut i. Kan man bör man använda AdobeRGB som färgrymd, men det kräver att redigeringsprogramvaran kan hantera den färgrymden. För webbpublicering är sRGB att föredra, vilket Adobe PS kan konvertera till.

Perni skrev:
Visst kan jag justera raw-bilden så att den blir bra - men jag tycker det är konstigt att den är så markant sämre i utgångsläget än vad jpg-bilden är?

Snälla - hjälp!

Tycker du inte att ett negativ ser konstigt ut? Betrakta råformatet som ett negativ som kräver en del bearbetning innan bilden ser bra ut.

Du bör också undvika sRGB när du använder råformatet, det är en alldeles för liten färgrymd för att kunna fånga in alla de färger som en digitalkamera kan registreras.

Särskilt när man tittar på dina bilder med alla dessa mättade färger som du arbetar med, då är sRGB inte så lyckat.

Stefan

fredrik_bt skrev:
Så om du sysslar med utskrifter från proffesionella labb så är Adobe bra. Om man publicerar på webben, skall man konvertera då? I så fall, hur gör man det?

Tja, ska man bara publicera på webben kan man köra helt i sRGB. Originalfilerna finns ju kvar. Men gör man jobb som ska ut på papper i någon form är de bra att jobba i AdobeRGB. I Photoshop kan färgrymden sedan konveretras ned till den mindre sRGB "Image-mode-convert to profile" med perceptuell metod. Det går att denna väg även konvertera till andra profiler, som t ex olika fotolabbs innan bilden skickas. Spara konverterad fil som kopia. Tänk på att behålla originalfilen okonverterad. Det går inte att få tillbaka sådant som är bortsakat i en konvertering till en mindre rymd.

Perni skrev:

Jpeg-bilden har kameran redan efterbehandlat åt dig. Råfilen är obehnadlad och behöver därför justeras.
Inget konstigt med det. Lämnar du in en film till ett labb gör de vanligen detta automatiskt åt dig.

Tack snälla för era svar!!! Har jag förstått det hela rätt: Man ställer in kameran på Adobe-RGB och fortsätter att jobba med bilden så.

Måste man konvertera den till sRGB för att publicera på nätet eller kan man behålla Adobe-RGB?

Du måste inte alls konvertera till Adoe RGB.

Men, om du har för vana att titta på bilden i Photoshop i Adobe RGB och är förtjust i hur intensiva färgerna är i din bild kommer du upptäcka att samma bild i webbläsaren ser mer blek ut.

Om du vill bevara hur bilden ser ut i Photoshop (med vissa förluster, ofta knappt synliga, i färgnyaser) bör du konvertera till sRGB innan du lägger ut bilden på webben.

Det är en missuppfattning att man måste konvertera till/fotografera i sRGB för webben.

Men det är lämpligt att göra det för att bevara hur bilden såg ut i Photoshop...

Ojojoj - jag blir ändå inte riktigt klok på det här.... Nu gjorde jag ett test och gjorde en bild i AdobeRGB som jag sedan sparade om i sRGB. Och sRGB blir mycket blekare! Borde det inte vara tvärt om?????

Perni skrev:
Tack snälla för era svar!!! Har jag förstått det hela rätt: Man ställer in kameran på Adobe-RGB och fortsätter att jobba med bilden så.

Måste man konvertera den till sRGB för att publicera på nätet eller kan man behålla Adobe-RGB?

Så länge du fotar i RAW spelar det ingen roll vilken färgrymd du valt i kameran.

Tyvärr, inget är lätt när det blir fel...

Vad menar du med att du ”sparade om” i sRGB?
Valde du att tilldela en sRGB-profil eller konvertera till sRGB?

sRGB ”blir blekare”. Var då? I Photoshop eller i webbläsaren?

Perni skrev:
Ojojoj - jag blir ändå inte riktigt klok på det här.... Nu gjorde jag ett test och gjorde en bild i AdobeRGB som jag sedan sparade om i sRGB. Och sRGB blir mycket blekare! Borde det inte vara tvärt om?????

Jag brukar göra följande:

RAW (NEF) till Tif a-rgb i tex Adobe Camera Raw sen för bilder som skall visas på webben konverterar jag bilden i Photoshop till s-rgb (edit/convert to profile). Source space: a-rgb Destination space: s-rgb.

Senast ändrad:
Skillnaden kan se ut så här mellan en bild som ursprungligen är i Adobe RGB och samma bild som konverterats till sRGB.

Kom och tänka på en felkälla; många tror att en bild konverteras till sRGB automatiskt när man väljer spara för webb i Photoshop, så är det inte. Du måste aktivt göra det under bild> eller redigera> beroende på vilken version du har av Photoshop.

Bilagor

• webb.jpg
    webb.jpg
    36.2 KB · Visningar: 186
Tack alla ni - vad ni är snälla som försöker hjälpa en färgrymdsokunnig som jag! Och Mikael som t o m lagt ut bilder för att visa - TACK!!!

Nu lägger jag ut en bild som är tagen i raw och sedan fixad och sparad i aRGB. Därefter ha jag konverterat (convert to profil) den till sRGB och sparat en kopia. Men jag kan inte se någon skillnad på dem i Photoshop.

Måste bekänna min okunskap att jag inte riktigt vet hur man gör när man ska titta på en bild i webbläsaren.... Men jag ser ingen skillnad när jag tittar på dem i Utforskaren heller....

Bilagor

• argb-test.jpg
    argb-test.jpg
    53.4 KB · Visningar: 154
Perni skrev:
Måste bekänna min okunskap att jag inte riktigt vet hur man gör när man ska titta på en bild i webbläsaren.... Men jag ser ingen skillnad när jag tittar på dem i Utforskaren heller....

Anledningen till att du inte ser någon skillnad är att det inte ska vara någon skillnad. När du gör som du beskriver (convert to profile) kommer färgerna att översättas från Adobe RGB till sRGB. Om du sedan ser på bilden i Photoshop eller något annat program som kan läsa din profil, då kommer bilden se likadan ut oavsett vilken färgrymd du använder.

De flesta webbläsare kan inte det utan visar bilden rakt upp och ner. Då behöver du egentligen konvertera bilden till din skärmprofil för att den ska återges rätt. Problemet är att den då fungerar utmärkt på din skärm, men du har ingen aning om hur den visas på andra skärmar. Därför denna rekommendation om att använda sRGB, som är utformad för att motsvara en genomsnittlig skärm.

Stefan

Om man skall skriva ut bilderna på sin egen skrivare t.ex. Canon Pixma 5000 som jag har.
Vad skall jag använda för profil?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar