Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urkass kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte hur det är på G500, men på många andra kameror så tas bilden även om kameran inte hittar fokus. På min A70 går den till något slags "lagom" fokusavstånd om den inte hittar fokus, och ofta blir det ju... Ja, inte så bra då. :) Bättra att försokusera och se så att kameran verkligen hittar fokus alltså. :)

Nekomy skrev:
Med tanke på de få bilder jag såg på din sida så skulle jag föreslå att du kanske skulle satsa på någon annan kamera så som tex Canon 300D eller liknande. För de natur bilder du tog med CoolPix är bra och jag tror du skulle trivas med en mer manuell kamera där du själv har större kontroll över hur bilderna blir.

Se om du kan lämna tillbaka din G500 för att satsa på en lite bättre kamera som ger dig stärre möjligheter?

Är det inte fler som tycker som mig? Titta på de två naturbilder som hon har laggt upp.
G500 verkar vara mycket kamera för pengarna. Att rekomendera henne att byta till 300D utifrån de två bilderna (som hon tagit med en coolpix) förstår jag inte. Liknande bilder kan säkert bli ännu bättre med hennes nya G500.

Bilden med den vita spindeln är grymt bra!

Powershooter skrev:
Kan väl inte vara så att man måste vänta medans kameran fokuserar? Trycker jag ner avtryckaren helt på en gång så tas inte bilden förens fokuseringen är klar.
Beror inte det på kamerans inställningar? Dvs hur autofokusen hanteras? *Osäker*

Tycker det låter som ett klockrent handhavandefel Maria.

Läs igenom manualen noga och kolla sedan igenom alla inställningar. Det tjänar man alltid på.

/Joakim

Nu har jag läst manual och testat alla olika inställngar som finns känns det som och ändå inte fått mer än hyfsade bilder så nu mailade jag cyberphoto, hoppas jag får svar imorgon :) Tänkte be om ett "byte" så kanske det är större chans att dom går med på det, jag vill ju ha en kamera!! :(

:) fick svar nu på morgonen och det gick bra att skicka tillbaka kameran så tittar dom på den och är den fortfarande i nyskick så får jag allt tillbaka, är den repig så blir det avdrag, men det är den ju inte ;) Bad även om en coolpix istället! Man ska hålla sig till det märket man är van vid :D

Tack för er hjälp :)

Jag håller med Joakim Johansson. Det är nog stor risk att det är du som gör fel och inte kameran. Tråkigt att bilderna blir dåliga men ingen kamera tar bilder själv. Du måste ofta göra betydligt mer än bara sikta och trycka om det skall bli bra i svåra situationer som t ex mörker.

Distansavtalslagen ger dig rätt att inom 14 dagar från då du tog emot varan meddela säljaren att du ångrat dig, och därmed få lämna tillbaka produkten mot full ersättning.

Du har rätt att prova produkten, dvs. du får packa upp den och provskjuta kameran. Gå inte på något om att emballaget måste vara obrutet. Vissa försäljare försöker sig på det tricket genom att skriva in det i sina försäljningsvillkor, men distansavtalslagen är en sk. "tvingande" lag, vilket innebär att den ej kan upphävas av tilläggande texter i något avtal. Du måste dock se till att kameran hålls i "väsentligen oförändrat skick". Således kan du inte repa den exempelvis, och sedan skicka tillbaka den.

Mer kan du läsa i "distansavtalslagen", SFS 2000:274 (www.notisum.se).

Kom också ihåg att om kameran är direkt FELAKTIG, så gäller helt andra bestämmelser. Då har du rätt att skicka tillbaka kameran inom garantitiden (dock MINST 1 år), och säljaren skall ersätta alla dina kostnader (inkl. returfrakt).

Hoppas mina paragrafryttarkunskaper hjälper lite...!

Måste tillägga...

Ovanstående gäller (som namnet på lagen antyder) vid distansavtal, dvs. om du köpt kameran på postorder, av en dörrförsäljare eller liknande. Om du gått till en butik och köpt kameran över disk av säljaren gäller andra regler.

Joakim och Kristoffer... Eftersom den fått så många dåliga betyg så är det visst väldigt många som är dåliga på att fota med just denna kameran i jämförelse med andra? ;) har tittat runt på massa sidor nu som jag tyvärr inte hittat tidigare... Antingen är det en dålig kamera... en svårt kamera att ställa in rätt eller så väljer alla som är dåliga på kameror just denna kameran... hmmm....

http://reviews.cnet.com/Konica_Minolta_Dimage_G500/4852-5_7-30476269.html?pn=1&fb=2&ob=0

Detta är inte riktat mot dig Maria (så till vida att du skulle tillhåra någon av kategorierna), utan mer allmänt:

I väldigt många fall så är de som klagar på forum och i dylika tester mästerfotografer i sina egna ögon och de kan ju inte göra fel, eftersom de är så bra. Alltså skyller man på kameran.
Det är åxå samma personer som sitter längst upp på läktaren på sportevenemanget med sin lilla kompaktkamera och använder blixt, för att det är molnigt och kameran tycker att det är lite mörkt och sedan klagar på att bilderna blev mörka eller oskarpa trots att de använde blixt.

Sedan finns de den kategorin som måste övertyga/visa alla andra vad bra kameran de köpt är. Denna kategori väljer helt att bortse från kamerans (i detta fallet) dåliga sidor.

Man bör alltså ta dylika rescensioner med en rätt stor nypa salt ofta.

G500 är knappast en dålig kamera. Den har vunnit väldigt många tester och fått bra betyg på alla möjliga håll.
Däremot kanske den inte är rätt kamera för just dig, men det kan ju bara du veta.

Maria- Angående länken du hänvisade till så tycker åtminstone jag att 85% "tummen upp" och 15% "tummen ned" är ett ganska gott tecken på en digitalkamera under 3000kr. Dessutom har den som sagts tidigare visat sig mycket bra i tester (bla testvinnare i FOTO nr4 tillsammans med Canon A80).
Eftersom jag äger en själv så vet jag att det är en bra kompaktdigital, så jag ser egentligen tre alternativ på din situation:

1- kameran är "trasig"
2- Du använder en "felaktig" inställning
3- Det är du som gör något fel

Jag känner inte alls till kameran men kollade i en av de sk "Köpguiderna" som finns (Allt om DIGITALFOTO) o där står en förbryllande uppgift:

"Kompakt kamera med manuell exponering och 3 fixfokuslägen"

Eh? vad? fixfokus?? kan det verkligen stämma? nä? köpguiden i övrigt är inte helt korrekt heller har jag kunnat konstatera för de kameror som jag känner till så jag utgår från att det är fel.

Robert - jo det tror jag också, men lite väljer man ju ändå att lite på det... en kamera som bara fått dåliga betyg har jag svårt att tro är bra och tvärtom.

Albin - ok, jag har inte kollat närmare på länken, kopierade den fån tidigare i denna tråden, tittade bara på första sidan där det bara var tummen ner.

Ser mig verkligen inte som någon "mästerfotograf" Men har svårt att tro att jag tar såå dåliga bilder... Dom skulle ta en titt på den iallafall och kolla om det var något fel.

HDFS) (KGS skrev:

Eh? vad? fixfokus?? kan det verkligen stämma? nä?

Var nog ett typo. Kanske det var tre exponeringslägen och manuell fixfokus? Eller exponering med fix och manuell fokus? Det vore en käck kamera. ;-)

Freja. Jag lider med dig. Tråkigt det där med kameran och min gissning till troliga orsaker är lika som abbemans.
Men även om det är kameran det är fel på är det något som kan hända den bästa.

En fundering. Vet inte om det finns någon återställning i den kameran du har/hade? I Canons G -modeller ex.vis kan man trycka på menu i mer än fem sekunder och vips är fabriksinställningarna återställda. En bra funktion för den som mixtrat mycket med inställningarna.

Hoppas det fixar sig snart så vi får se mer av dina foton Freja, för du är inte dålig alls. Det tekniska pillet kan hindra lite tillfälligt men din bildkänsla duger och räcker långt. Det är den som är det viktiga.

HDFS) (KGS skrev:

Eh? vad? fixfokus?? kan det verkligen stämma? nä?

Jag skulle tro att de menar att man kan ställa in fokusavståndet manuellt i tre steg. Min Sony P71 fungerar på det viset men har 5 steg (0.5m, 1m, 2m, 5m, oändligheten) eller nått liknande.

-¤ Freja ¤- skrev:
Joakim och Kristoffer... Eftersom den fått så många dåliga betyg så är det visst väldigt många som är dåliga på att fota med just denna kameran i jämförelse med andra? ;) har tittat runt på massa sidor nu som jag tyvärr inte hittat tidigare... Antingen är det en dålig kamera... en svårt kamera att ställa in rätt eller så väljer alla som är dåliga på kameror just denna kameran... hmmm....

http://reviews.cnet.com/Konica_Minolta_Dimage_G500/4852-5_7-30476269.html?pn=1&fb=2&ob=0

Menade inte att verka taskig eller så Maria, men faktum kvarstår. Det är nästan alltid handhavandefel i sådana här situationer. Men vad vet jag, i just detta fall kan det ju bero på kameran.

Tror alla som håller på med foto gjort misstag som man beskyllt sin kamera för. När jag själv började intressera mig för foto gick jag till butiken där jag köpt min första kamera och klagade på att linjerna blev sneda. Det var innan jag visste/förstod hur ett vidvinkelobjektiv fungerar. Tala om att jag kände mig korkad när butiksbiträdet, efter att han testat kameran, förklarade fenomenet distortion för mig! :)

/Joakim

-¤ Freja ¤- skrev:
Jag tror inte det finns så dåliga kameror som bilderna ovan antyder. Det är klart att kameran kan vara trasig men chansen finns också att du inte har lärt dig hur kameran fungerar. Provade du att ta några bilder utomhus i dagsljus?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar