Annons

Urkass kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ragnemalm skrev:
Men vad är kravet då?

Inga stora krav alls, bara nåt som är påtagligt bättre en Aette ;-). A2 är det enda jag kommer på, men skillnaden är för liten för att jag ska byta.

Vridbar skärm är nåt som står på önskelistan.

(Men tipset från Göran skulle handla om en DSL kamera med de basfunktioner man kräver av en digitalkamera)
 
HDFS) (KGS skrev:
(Men tipset från Göran skulle handla om en DSL kamera med de basfunktioner man kräver av en digitalkamera)

Du menar DSLR, eller hur? Nä, en "äkta" digitalkamera har ingen spegel, och kommer inte heller att få någon inom överskådlig framtid. För där spegeln kommer in försvinner levande histogram, filmmöjligheter och en massa andra roligheter ut. Enda chansen är en halvgenomskinlig spegel, men en sån stjäl dyrbara fotoner från sensorn.

Jag skulle vilja se en systemkamera i ett skal som påminner om Leica Digilux 2. In med en större bildsensor och en riktigt, riktigt bra elektronisk sökare med så hög upplösning att man faktiskt kan använda den för att ställa skärpan manuellt utan inzoomning. Och så en massa andra fräna grejor som levande urkritningsvarningar och sånt.

Hur länge orkar du vänta?
 
gors skrev:
Jag skulle vilja se en systemkamera i ett skal som påminner om Leica Digilux 2. In med en större bildsensor och en riktigt, riktigt bra elektronisk sökare med så hög upplösning att man faktiskt kan använda den för att ställa skärpan manuellt utan inzoomning. Och så en massa andra fräna grejor som levande urkritningsvarningar och sånt.

Hur länge orkar du vänta?
Ja, med en riktigt stor sensor i en digitalkompakt skulle man kunna komma väldigt, väldigt långt! Utbytbara objektiv är verkligen inte allt. Ljusstyrka, liten storlek, låg vikt och bra multifunktioner är mycket viktigare egenskaper för mig. Sen kunde man ha en klumpig DSLR för de där extrema situationerna när t ex jättetele behövs. En digitalkompakt med jättestor CCD skulle bli en monstersäljare.
 
Vill man ha en "liten" kamera med stor sensor och ljusstark optik så kan man köpa en Pentax digital *ist med en 50/1.7.

Mindre och lättare än exempelvis en Leica Digilux 2.
 
Senast ändrad:
gors skrev:
In med en större bildsensor och en riktigt, riktigt bra elektronisk sökare med så hög upplösning att man faktiskt kan använda den för att ställa skärpan manuellt utan inzoomning.

Jag förstår inte varför man inte kan stoppa in sensorn från Eos 20D eller andra systemkameror i en kompakt. Det kan väl inte vara ett storleksproblem.

Den som är först med en stor sensor skulle ha en stor marknadsföringsfördel och kunna sälja den som "nattkameran". Bländare 2,0 eller 2,8 och så ISO 3200 hade gjort kameran helt unik.
 
Jag antar att du menar att den skulle ha fast optik då..för att kunna göra den så liten som möjligt.

Jag tror inte kundunderlaget för en digitalkompakt med fast optik för runt 15 000:- är särskilt stort faktiskt.
 
sagan skrev:
Jag antar att du menar att den skulle ha fast optik då..för att kunna göra den så liten som möjligt.

Jag tror inte kundunderlaget för en digitalkompakt med fast optik för runt 15 000:- är särskilt stort faktiskt.

Jag tror att det är tillräckligt. Finns alltid folk som vill betala för kvalitet. Finns en hel del männsikor som betalar 10 000 för en analog kompakt.

I mina ögon ser kunden ut så här: Medelålders eller äldre man med god ekonomi som är aktiv eller varit aktiv hubbyfotograf och vill ha en lätt kamera. Han vill ha det bästa.

I annat fall borde sensortekniken från 20D kunna göra underverk för brusnivån.
 
Vill ha!
En kompakt med 20D-sensorn, ingen spegel, modifierad EF-fattning för EF/EF-S/EF-C, där EF-C är för korta objektiv för just kompakter utan spegel.
Hus för 10000 kr? Ja tack! Och ett EF-C 28/1,8L. MUMS!
 
froderberg skrev:
Jag förstår inte varför man inte kan stoppa in sensorn från Eos 20D eller andra systemkameror i en kompakt. Det kan väl inte vara ett storleksproblem.

Det är nog samma problem som Leica råkade på i arbetet med en digital M – optiken är konstruerad så att det bakre elementet ligger väldigt nära film/sensorplanet, och sensorerna idag klarar inte att ljuset kommer ur för flack vinkel.

Så med dagens sensorteknik skulle en kompakt med APS- eller FF-sensor skulle aldrig bli riktigt "kompakt" som till exempel en Ricoh GR1 eller ens en Konica Hexar.

Kanske man kan tänka sig att stanna vid 4/3" (18 x 13 mm) för en digitalkompakt? Fuji är ju med i 4/3-klubben och har gjort finfina mätsökarkameror för film tidigare. Vad skulle ni säga om en digitalkompakt (nåja) med bälg till exempel? Kanske inte så dumt.

Det ska bli kul att se lite resultat från Epsons digitala mätsökarkamera (R-D1) med APS-sensor. Den kommer att ge en fingervisning om hur leicaoptiken skulle fungera på en CCD-sensor.
 
tambitch skrev:
Den länken visar enbart de negativa kommentarererna dock. Här är den som visar alla:


http://reviews.cnet.com/Konica_Minolta_Dimage_G500/4852-5_7-30476269.html?pn=1&tag=top&fb=0&ob=0

Edited:

Eller använd KGs länk som bara listar de positiva. Såg inte det inlägget innan jag postade :p
Användares kommentarer är mer värdefulla än det mesta man kan hitta på nätet, förutsatt att man läser många kommentarer och mellan raderna.
Kombinerat med lite förnuft kan man lära massor.
Skriver exempelvis 20 användare nyanserade kommentarer om att kameran INTE hittar fokus i mörker, som i detta fall, ska man kanske inte hoppas för mycket att den gör just det.
Det gäller att försöka hitta de röda trådarna bland kommentarerna.
 
gors skrev:
Det är nog samma problem som Leica råkade på i arbetet med en digital M – optiken är konstruerad så att det bakre elementet ligger väldigt nära film/sensorplanet, och sensorerna idag klarar inte att ljuset kommer ur för flack vinkel.

Leica säger sig ha löst problemet och är på gång med sin digitala M. De har fått sälja en massa aktier för att finansiera utvecklingsarbetet.
Kanske visas en prototyp på Photokina.
 
Linmajon skrev:

Det gäller att försöka hitta de röda trådarna bland kommentarerna.

jo, men om 85% av kommentarerna är positiva är det ju lite ensidigt att BARA länka till de negativa.

Det finns ALLTID negativa synpunkter om allt och de behöver inte vara grundade på egen erfarenhet ens, det kan vara nån canonfanatiker som skriver ner en nikon bara för sakens skull. Allt som skrivs på nätet är inte sant. Surprise!
 
gors skrev:
Hur länge orkar du vänta?

Hade jag svarat före dagens övningar i Kallhäll så hade jag sagt att jag orkar vänta hur länge som helst... men samarbetet mellan Aette o studioblixtarna flöt inte direkt friktionsfritt. Å andra sidan var det första försöket. Får läsa på lite.

Tack för idag för övrigt :)


//Filmsnutt censurerad tillsvidare//
 
sagan skrev:
Jag tror inte kundunderlaget för en digitalkompakt med fast optik för runt 15 000:- är särskilt stort faktiskt.

Jag ser gärna en gänga eller bajonett så jag kan byta optik... en digitalkompakt har jag inte ägt sen jag krängde bort min C3000Z. Ingen konsumentdigitalkamera behöver kosta 15.000 ens med basoptik...
 
HDFS) (KGS skrev:

Det finns ALLTID negativa synpunkter om allt och de behöver inte vara grundade på egen erfarenhet ens, det kan vara nån canonfanatiker som skriver ner en nikon bara för sakens skull. Allt som skrivs på nätet är inte sant. Surprise!
Att en Canonfanatiker ska registrera sig som 40 användare och skriva långa utlägg med negativa kommentarer tar iaf. inte JAG som särskilt troligt. Det finns ALLTID rejält missnöjda kunder.
Och visst finns det negativa kommentarer om det mesta, men om många skriver att batteriluckan är plastigt smäck som lossnar och jag är i absolut behov av en rejäl batterilucka kanske jag inte bör köpa just den kameran... Läs mitt tidigare inlägg. Det gäller som sagt att hitta de röda trådarna.
 
Linmajon skrev:
Det gäller som sagt att hitta de röda trådarna.

Helt okej, men håll med om att det är vinklat att söka ut och länka till enbart negativa användares synpunkter, oavsett vad det vara må (utan att ange att det är just det man valt).

Maria noterade inte att länken ledde till ett urval o kunde lätt tro att ALLA som skrev om kameran var negativa, medan det i själva verket handlade om en klar minoritet. Då vet vi att de som är missnöjda ofta hörs mest.

F ö vet jag ingenting alls om aktuell kamera. Men jag tror inte att någon modern kamera, som är frisk, tar så dåliga bilder om användaren hanterar den någorlunda rätt.
 
HDFS) (KGS skrev:
jag tror inte att någon modern kamera, som är frisk, tar så dåliga bilder om användaren hanterar den någorlunda rätt.

Köpte en Minolta Xt åt hustrun och i varenda foto hon tagit i Stockholm hade hon fingret framför sökaren.

Jag hade köpt en bedrövlig kamera, typiskt (Nalle Puh).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.