gors skrev:
När vi gjorde algoritmerna för "fickbarhet" hade vi som uttalat mål att Magnus Fröderbergs 1D mkII med 24–70/2,8 skulle få noll. ;-)
*asg*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gors skrev:
När vi gjorde algoritmerna för "fickbarhet" hade vi som uttalat mål att Magnus Fröderbergs 1D mkII med 24–70/2,8 skulle få noll. ;-)
Ragnemalm skrev:
Men vad är kravet då?
HDFS) (KGS skrev:
(Men tipset från Göran skulle handla om en DSL kamera med de basfunktioner man kräver av en digitalkamera)
Ja, med en riktigt stor sensor i en digitalkompakt skulle man kunna komma väldigt, väldigt långt! Utbytbara objektiv är verkligen inte allt. Ljusstyrka, liten storlek, låg vikt och bra multifunktioner är mycket viktigare egenskaper för mig. Sen kunde man ha en klumpig DSLR för de där extrema situationerna när t ex jättetele behövs. En digitalkompakt med jättestor CCD skulle bli en monstersäljare.gors skrev:
Jag skulle vilja se en systemkamera i ett skal som påminner om Leica Digilux 2. In med en större bildsensor och en riktigt, riktigt bra elektronisk sökare med så hög upplösning att man faktiskt kan använda den för att ställa skärpan manuellt utan inzoomning. Och så en massa andra fräna grejor som levande urkritningsvarningar och sånt.
Hur länge orkar du vänta?
gors skrev:
In med en större bildsensor och en riktigt, riktigt bra elektronisk sökare med så hög upplösning att man faktiskt kan använda den för att ställa skärpan manuellt utan inzoomning.
sagan skrev:
Jag antar att du menar att den skulle ha fast optik då..för att kunna göra den så liten som möjligt.
Jag tror inte kundunderlaget för en digitalkompakt med fast optik för runt 15 000:- är särskilt stort faktiskt.
froderberg skrev:
Jag förstår inte varför man inte kan stoppa in sensorn från Eos 20D eller andra systemkameror i en kompakt. Det kan väl inte vara ett storleksproblem.
Användares kommentarer är mer värdefulla än det mesta man kan hitta på nätet, förutsatt att man läser många kommentarer och mellan raderna.tambitch skrev:
Den länken visar enbart de negativa kommentarererna dock. Här är den som visar alla:
http://reviews.cnet.com/Konica_Minolta_Dimage_G500/4852-5_7-30476269.html?pn=1&tag=top&fb=0&ob=0
Edited:
Eller använd KGs länk som bara listar de positiva. Såg inte det inlägget innan jag postade
gors skrev:
Det är nog samma problem som Leica råkade på i arbetet med en digital M – optiken är konstruerad så att det bakre elementet ligger väldigt nära film/sensorplanet, och sensorerna idag klarar inte att ljuset kommer ur för flack vinkel.
Linmajon skrev:
Det gäller att försöka hitta de röda trådarna bland kommentarerna.
gors skrev:
Hur länge orkar du vänta?
sagan skrev:
Jag tror inte kundunderlaget för en digitalkompakt med fast optik för runt 15 000:- är särskilt stort faktiskt.
Att en Canonfanatiker ska registrera sig som 40 användare och skriva långa utlägg med negativa kommentarer tar iaf. inte JAG som särskilt troligt. Det finns ALLTID rejält missnöjda kunder.HDFS) (KGS skrev:
Det finns ALLTID negativa synpunkter om allt och de behöver inte vara grundade på egen erfarenhet ens, det kan vara nån canonfanatiker som skriver ner en nikon bara för sakens skull. Allt som skrivs på nätet är inte sant. Surprise!
Linmajon skrev:
Det gäller som sagt att hitta de röda trådarna.
HDFS) (KGS skrev:
jag tror inte att någon modern kamera, som är frisk, tar så dåliga bilder om användaren hanterar den någorlunda rätt.