Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ups

Produkter
(logga in för att koppla)

Brattsipp

Ny medlem
Jag har tänkt att köpa lite grejer från B&H via internet, och efter att ha kollat runt här på forumet har jag förstått att det kan bli lite krångligt med leveransen.
Får man reda på vid beställnigen när de kommer för att lämna paketet, eller kan de komma lite närsomhelst under de 3-5 dagar som det står på B&Hs hemsida? Om man inte skulle vara hemma när de kommer, vart tar grejerna vägen då och hur får man tag på dem?

Senast ändrad:
När du har fått ett kollinummr kan du själv kolla på UPSs webbsajt hur långt paketet kommit. Det kan vara bra att ringa och prata med dem innan det är dags för utkörning, så att man inte riskerar att missa paketet.

Dom kommer med all säkerhet att ringa dig, när paketet är på gång. Då vill dom ha betalt för moms och tull.

UPS är lite struliga.
Om man inte betalar moms och avgifter i förväg så tar chaufören inte kort utan vill ha kontant betalning vid leveransen ! UPS kommer att försöka ringa dig för förskotts betalning av moms & avgifter.
Leverans någon gång mellan 9 och 16 var det enda besked jag lyckades få fram.
Min B&H leverans tog knappt fyra dagar.

/ Stefan

Jag hade enorma problem när UPS skulle leverera ett paket till mig och jag gör allt jag kan för att undvika deras tjänster. Du kan läsa om det i början i min blogg om du är intresserad.

/mattias

Jag hade tvärtom, inga problem alls.

Efter att jag beställde mina grejer så följde jag vart dom var på väg. Sen ringde en tjej därifrån och ville att jag skulle betala in momsen och tullen varpå hon sa att paketet var på G.

ca 2 timmar efter det så ringde ytterligare en tjej som var chaufför och sa att hon skulle komma inom 1 timme och fråga om jag var hemma.

En kompis till mig som beställde var på jobbet när dom ringde men det var inga problem dom körde det tills hans jobb istället!

Gården skrev:
Dom kommer med all säkerhet att ringa dig, när paketet är på gång. Då vill dom ha betalt för moms och tull.
Nej, det gör de inte. Om du inte själv tar kontakt med dem åker de till leveransadressen och knackar på. Om nån öppnar lämnar de paketet och vill ha moms+tull-pengarna -- kontant. Om inte någon öppnar åker de därifrån och försöker (i bästa fall) nästa dag igen.

Vad är det för muppig organisation? Har dom inge utlämningsställen som Posten eller DHL?

Säga vad man vill om gamla postverket men man får ju i alla fall en lapp där det står att man har ett paket att hämta.

ErlandH skrev:
Nej, det gör de inte. Om du inte själv tar kontakt med dem åker de till leveransadressen och knackar på. Om nån öppnar lämnar de paketet och vill ha moms+tull-pengarna -- kontant. Om inte någon öppnar åker de därifrån och försöker (i bästa fall) nästa dag igen.
Mig har de ringt åtminstone. Det var en trevlig service tycker jag, så jag kunde betala tull och moms med kort.

Däremot kunde de inte tala om hur dags på dagen leveransen skull ske. UPS-chaufförerna har tydligen inte mobiltelefoner, enligt vad jag fick veta.

David G skrev:
Vad är det för muppig organisation? Har dom inge utlämningsställen som Posten eller DHL?
UPS i Sverige är helt inriktade på B2B. Deras organisation är inte uppbyggd för att serva privatpersoner. Tyvärr.

PMD skrev:
UPS-chaufförerna har tydligen inte mobiltelefoner, enligt vad jag fick veta.
Serviceviljan är förmodligen olika illa utvecklad på olika ställen i landet.

Det där med chaufförernas mobiletelefoner kör de tydligen alltid med! Fast jag kan avslöja att det är lögn.

(I Ulricehamn)

UPS ringer så att man kan betala med kort via telefon eller så kan man betala med kort i den där mystiska apparaten där man skriver med en plastpenna för att få signaturen scannad.

Jag har även fått paket körda till jobbet när jag inte varit hemma, så här får servicen toppbetyg.

Mycket bra

Jag har fått tre leveranser från B&H via UPS och jag är mycket nöjd. Alla gånger har dom kontaktat mig innan för betalning av moms och tull. Två gånger var jag hemma och kunde ta emot paketet. En gång missade jag att vara hemma, men då fick jag hämta ut paketet på busstationen på orten istället.

Grundproblemet är att B&H inte tillåter annan leveransadress än den adress man har på sitt kort. Därmed kan de som köper privat inte ange leverans till jobbet. (Hemleveranser är tyvärr inte UPS starka sida.)

Jag rekommenderar att man kontaktar UPS (antingen på telefon eller mail via formuläret på deras hemsida) så fort man har fått kollinumret för att dirigera om paketet till jobbadressen. Det tar någon dag eller två för detta att slå igenom i deras system så vänta inte tills paketet har nått Sverige. När man ändå är i kontakt med dem så kan man be att även få betala tull, moms och avgifter på kort. Då kommer UPS ekonomiavdelning kontakta en för kontroll av dessa uppgifter (detta sker först den dag då paketet kommit till Sverige).

Tråkigt att man måste betala Moms och Tull avgifter om man beställer med UPS. Slutar ju med att det blir lika dyrt som i sverige

Så ska man välja annat än ups? till exempel FedEx eller International Express Mail?

Varför beställer nästan alla via UPS då?

DrPepper skrev:
Tråkigt att man måste betala Moms och Tull avgifter om man beställer med UPS. Slutar ju med att det blir lika dyrt som i sverige
Nja, det är klart att det blir (lika) dyrt om du bara köper ett par filter. Lägg på ett objektiv eller två och lite andra småprylar så att du fyller upp fraktvikten så skall du se att det fortfarande lönar sig. Inte ens med frakt, tull och moms kommer ett Nikon 70-200/2,8 VR från B&H i närheten av det svenska priset: 1700 USD *1,067*1,25=2270 USD=13500kr medan Scandinavian Photo vill ha stadiga 18500kr för samma objektiv. Om du tycker 5000kr är så små pengar att "det blir lika dyrt" förstår jag inte varför du klagar över momsen...

MSLink skrev:
Så ska man välja annat än ups? till exempel FedEx eller International Express Mail?

Varför beställer nästan alla via UPS då?
1) För att risken att slippa betala tull och moms på ett paket från en seriös återförsäljare som B&H är minimal, oavsett fraktsätt.

2) För att de är billiga

3) För att de är snabba.

4) För att man kan styra om paketet efter att det är skickat. Därmed är problemet med faktura/lev-adress inte så stort, det är ju bara att be att få paketet till jobbet/dagiset/gömslet istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar