Trevligt att det finns lite uppbackning!
Jag tror inte att det finns någon "silver bullet" som i ett slag förändrar allt, utan det handlar om att verka på flera fronter.
Några förslag:
1. Insändare/tidningsartiklar. Även om det råkar vara valår, så brukar sommaren vara en period då media lider av nyhetstorka. Det kan därför finnas en chans att lokaltidningen är sugen på att skriva om saker som kanske annars inte hade fått plats.
Antingen skriver man en insändare/debattartikel i sin lokala tidning, och hoppas på att redaktionen hoppar på tåget och gör ett reportage också, eller så kan man tipsa redaktionen om ämnet. Självklart anmäler du dig själv som frivillig att visa upp din hobby/verksamhet och berätta om hur usel lagen är.
2. Inslag i regionala SVT/SR. Våra statliga etermedier, inte minst på regional nivå, kan ta upp både stort och smått. Om du berättar om problemet för din regionala SVT-/SR-redaktion, och sedan anmäler dig själv som frivillig att visa upp din hobby/verksamhet, ökar chansen att de gör ett inslag. Detta kanske senare lyfts upp på nationell nivå.
3. Civil olydnad. Ta "oskyldiga bilder" (exempelvis drönarbilder från 2 meters höjd på något helt ointressant, men som ändå kräver spridningstillstånd) och publicera i sociala medier. Där berättar du om att bilden saknar spridningstillstånd, varför lagen är usel och uppmanar folk att anmäla dig. Du kan även anmäla dig själv för säkerhets skull.
Detta leder troligen till polisförhör, rättegång och böter. Men ju fler sådana här domar, desto mer intressant blir det för media och allmänheten och desto fler inser att lagen är usel.
Denna punkt är förstås jobbigast. Inte bara riskerar man att hamna i registren som brottsling, utan det innebär förmodligen även böter och att ens utrustning konfiskeras. Här skulle man i så fall försöka göra en samlad insats, så att det är flera hundra personer som gör samma sak – för ännu större effekt och uppmärksamhet.
En variant kunde vara att man tar en bild som man
säger är en drönarbild, men som i själva verket är tagen med vanlig kamera från en stege eller byggnad, och ser till att den anmäls. Och mitt under rättegången visar man upp sanningen – varpå målet avskrivs och lagen framstår som ännu mer idiotisk...
4. Skriv till riksdagsledamöterna/-kandidaterna. Nu är det snart val, så egentligen borde man kanske vänta tills de nya ledamöterna är på plats. Men även om folk inte längre kommer att vara kvar i riksdagen så är de oftast kvar i partiet och har inflytande på politiken. Och de som är kandidater kanske är extra mottagliga för förslag.
Förhoppningsvis...
Jag drev faktiskt en kampanj runt sekelskiftet, mot kårobligatoriet (en lag som tvingade studerande vid högskola/universitet att gå med i studentkåren). Jag drev en hemsida, jag skrev insändare, jag skrev till riksdagsledamöterna och jag vägrade betala kåravgiften.
Just där och då kändes det både ensamt och omöjligt att ändra på något som varit lag i Sverige i över hundra år och som faktiskt hade funnits i någon form sedan 1600-talet. Men lagen ändrades så småningom. Givetvis inte genom min kampanj (åtminstone inte enbart, haha!), men kunde en så lång "tradition" ändras så borde även denna lag kunna ändras. Kanske snabbare än vi tror.
/
Kiwi