Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningstid på blixt vs inbyggd blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag tycker min inbyggda blixt i min 300D är ENORMT slö på att ladda upp sig igen efter man tagit en bild, vilket den säkert är.

Men hur är det med externa blixtar, hur pass snabba är de från att man plåtat till man kan blixtra igen?


/Jocce
 
Det varierar beroende på hur mycket effekt de har tvingats lämna och vad man har för batterier.

Maxtiden står alltid med i specifikationerna och de finns i regel på tillverkarnas webbplatser.
 
Jag har en 300D och bl a en 550EX. Nu vet jag inte hur stark den inbyggda blixten är, men om jag fotar med svag blixt på 550EX så kan smälla blixtarna ganska tätt (mer än en i sekunden).

För full blixtladdning och sämsta batteri tar 550EX åtta sekunder att ladda enligt manualen. Med starka batterier skulle jag uppskatta att tiden till full blixtladdning tar högst tre sekunder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.