Annons

Uppladdning, antal bilder per dag

• Trådstartare Anders Östberg
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Nu när det är ändrat så att "visa alla bilder" inte finns längre och man uttryckligen måste lägga (max en per dag) bilder i kritikpooler för att de ska synas för kritik så kan man kanske släppa på begränsningen 5/dag så att det går snabbare att bygga upp sina album?

Onödigt med begränsad uppladdningsfrekvens.

Inget svar!?

Helt riktigt tycker jag.

Alla betalande medlemmar får ladda 5 bilder per dag.
Det borde inte finnas några begränsningar i uppladdningsfrekvensen. Det bör räcka med begränsat antal bilder totalt i albumen.

Man bör kunna byta ut album med flera bilder än fem stycken om man så önskar.

Om jag som bronsmedlem har max 50 bilder totalt så spelar det väl ingen roll hur ofta jag byter ut dessa bilder och förnyar albumen.

Nu är kritikerpoolerna förändrade igen. Dags att också förändra (öka) uppladdningsfrekvensen också? Helst ta bort begränsningen helt och låta medlemmen fritt få styra hur albumen ska se ut.

Instämmer!
Jobbigt att behöva vänta på att få ladda upp sina bilder! Speciellt om man är ny medlem och gärna vill få upp lite saker i sina album. :/

Jag håller med. Säg att man varit ute o fotat och har tio bilder man vill ladda upp. Då är det bättre o få göra de på en gång. Jag skulle nog inte ladda upp flera bilder totalt, de tror jag inte.

En annan sak är ju begränsningen o lägga in bilder i pooler bra. Flödet av bilder blir redan idag väldigt stor. Bilderna drunknar i mängden.

Systemet med album skulle jag vilja ha lite anurlunda. Idag är det besväligt att flytta bilderna mellan albumen. Även att ta bort bilderna är lite onödigt krångligt. Kanske skulle man kunna ha ett system där man kan dra och släppa bilderna i den map man vill ha. Och om man vill ta bort dem bara använda delit knappen, eller fylla i en ruta och klicka på en radera-knapp. Kanske är lite ämnesflykt här men kom o tänka på de.

Sedell skrev:
Systemet med album skulle jag vilja ha lite anurlunda. Idag är det besväligt att flytta bilderna mellan albumen. Även att ta bort bilderna är lite onödigt krångligt. Kanske skulle man kunna ha ett system där man kan dra och släppa bilderna i den map man vill ha. Och om man vill ta bort dem bara använda delit knappen, eller fylla i en ruta och klicka på en radera-knapp. Kanske är lite ämnesflykt här men kom o tänka på de.

Klicka på bilden du vill flytta, välj "Redigera" (finns strax ovanför kommentarsrutan) och välj sedan vilket album bilden ska ligga i (långt upp i en rullist). Det är väl inte så svårt? "Dra och släpp" innebär ett helt nytt system som måste byggas där man använder sig av antingen Flash eller Java-applets (med bara HTML eller liknande går det inte att göra dra-och-släpp), vilket skulle kräva att alla medlemmar installerar dessa plugins. Det skulle aldrig gå...

Erik Sedell (Sedell] skrev:
Säg att man varit ute o fotat och har tio bilder man vill ladda upp. Då är det bättre o få göra de på en gång. Jag skulle nog inte ladda upp flera bilder totalt, de tror jag inte.

Behöver du verkligen lägga upp tio bilder från samma fototillfälle? På samma gång? Om du får ladda upp fem bilder om dagen så kan du ju på endast två dagar lägga upp samtliga de tio bilderna som du vill/behöver lägga upp. Det är väl inte så långt att vänta?

Släpper man uppladdningsfrekvensen fri så att man få lägga upp sina 50 bilder på en gång så kommer ofelbart nästa krav som ett brev på posten att man ska få lägga upp hur många bilder man vill totalt också (eller i alla fall öka antalet några hundra procent): "tar ju bara ett par dagar att fylla sin kvot, om ens det, nej släpp uppladdningen helt fri så att vi får lägga upp några tusen bilder var så vi kan visa alla bilder vi vill visa, så jag slipper ta ner några fantastiska bilder för att visa nya osv osv osv osv". Diskussionen har stötts och blötts ett antal gånger...

En mycket bra sidoeffekt av att man inte kan ladda upp hur många bilder som helst på samma gång blir att man tvingas tänka efter lite.
"Vilken bild vill jag helst lägga upp på Fotosidan? Vilken bild vill jag helst ha feedback på?"

Lägger man upp bilder här för att få hjälp att utvecklas genom att få konstruktiv kritik så underlättar det att begränsa antalet bilder man lägger upp. Har du 150 bilder uppe, varav 50 på samma motiv (ta som exempel alla dessa modellfotografer som lägger upp bild efter bild efter bild föreställande samma tjej med endast marginellt ändrad position), så drunknar dina bilder i sin egen mängd. Hur ska jag hitta en bild att koncentrera mig på och kommentera när du har så stora mängder? Vilken bild från samma fototillfälle, som antagligen föreställer nästan samma sak i samma ljus med samma exponeringstid, ska jag välja att ge min kritik till? Antagligen hoppar jag över dina bilder och går till någon annan som är lite mer självkritisk och endast lägger upp ett fåtal bilder av samma art och därigenom verkligen visar att han/hon vill ha kritik för att utvecklas.

Jag tycker inte att man ska blanda ihop begreppen. Skilj på album och kritikerbilder.
Det är upp till var och en vilken kvalitet och vilket innehåll albumen skall ha. Kritik och pooler tycker jag att man ska diskutera i en annan tråd.

För min del, och för de flesta andras så kommer nog inte "kvaliteten" eller "klassen" (vad nu det är) att bli sämre om man får fixa till sina album med en högre uppladdningsfrekvens. Tvärtom, albumen blir med stor sannolikhet roligare eller trevligare för andra att titta på. (Eller provoceranda, uppkäftigare, vilket man nu vill). Det blir ju enklare att hantera och snygga till albumen.

Jag är övertygad om att tron på att en låg uppladdningsfrekvens höjer "kvaliteten" på fotosidan inte är något annat än en vagt grundad tro.

När det gäller antalet bilder totalt som man får ladda så finns det ju olika medlemsskap som styr detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar