Annons

upplösninig för tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Tjenare..

Jag skulle fixa en bild från en elitseriematch i volleyboll till Norran, så jag tog några bilder och mailade iväg dom till han som hade bett mig ta bilderna då var dom i upplösningen 2000*3000 pixlar. Men då han hade skickat dom vidare till norran sa dom att det var för dålig upplösning och ville ha bättre.

Så jag ringde norran och kollade hur dom ville ha det och påpekade att dom var 2000*3000 och jag tyckte det borde räcka för en tidningsannons, men dom sa att det skulle va en ganska stor bild så dom ville ha större bilder.

Jag tog sen fram några jpg bilder ur RAW formatet som blev ca 6000*4000 pixlar och skickade iväg och då blev dom nöjd.

Men nu i måndags fick jag tidningen och såg att bilden bara var 10x15 cm ungefär.. vad skulle dom då med alla pixlar till. Lägger dom bilder på lager för att återanvända?

Sen undrar jag nu när jag ska ta betalt av dom, ska jag bara fakturera dom på en summa eller hur ska man göra?

Det blev mycket text men jag hoppas det går bra i alla fall..

tack på förhand //Jesper
 
Är det en vanlig morgontidning så trycker de i 170 dpi. Standard på den tidning jag levererar bilder till är att ALLA bilder skalas ner till 3000*2000 pixlar.

Ang fakturering kan du använda frilansfinans.se
Sök i forumet och du skola finna!
 
Dez skrev:
Är det en vanlig morgontidning så trycker de i 170 dpi. Standard på den tidning jag levererar bilder till är att ALLA bilder skalas ner till 3000*2000 pixlar.

Bara en av de tidningar jag varit på har tryckt i 170 dpi. Jag har fått uppfattningen att 200 dpi är mer vanligt.

Men åter till huvudfrågan: ja, vill tidningen återanvända din bild så vill de kanske utgå från "fullformat", även om det förstås inte är vanligt att man drar upp arkivbilder på så sätt.

Vid en redigering av tidningen kan mycket ändras från den ena minuten till den andra. Det kan ju till exempel bli så att annat material inte lämnas i tid, och då vill man förstås ha lite möjlighet att dra lite mer på din bild.
 
Kijana skrev:
Bara en av de tidningar jag varit på har tryckt i 170 dpi. Jag har fått uppfattningen att 200 dpi är mer vanligt.

Men åter till huvudfrågan: ja, vill tidningen återanvända din bild så vill de kanske utgå från "fullformat", även om det förstås inte är vanligt att man drar upp arkivbilder på så sätt.

Vid en redigering av tidningen kan mycket ändras från den ena minuten till den andra. Det kan ju till exempel bli så att annat material inte lämnas i tid, och då vill man förstås ha lite möjlighet att dra lite mer på din bild.

Ok, så kan det nog vara.
Jag tror upplösningen de trycker i beror på vilket papper man använder och tryckmetod.
Dasspapperet en vanlig morgontidning trycks på är antagligen inte lönt att kosta på högre upplösning.
Om man då trycker i en viss upplösning och har ett visst maximalt antal spalter att breda ut sig på är det onödigt att spara bilder i högre upplösning.

Men som fotograf gillar jag inte det tankesättet riktigt, då man kanske vill beskära eller så i framtiden..
 
Numer är över 100 linjers raster vanligt i coldset (dagstidningstryck) vilket ger 200 ppi vid dubbla rastertätheten. Tidigare var 85 linjer vanligast, därav 170 ppi.

Om du inte gillar att dina bilder blir beskurna så blir du nog inte poppis hos redigerarna. De sitter med en deadline några timmar fram, och måste dra lite hur som helst i bilderna för att få det att gå ihop.

Bilder man inte vill se behandlade eller beskurna ska man nog hålla för sig själv, och kanske någon utställningsvägg.
 
tiq skrev:

Om du inte gillar att dina bilder blir beskurna så blir du nog inte poppis hos redigerarna. De sitter med en deadline några timmar fram, och måste dra lite hur som helst i bilderna för att få det att gå ihop.

Bilder man inte vill se behandlade eller beskurna ska man nog hålla för sig själv, och kanske någon utställningsvägg.

Nu var det ju inte så jag menade, jag skrev I FRAMTIDEN.
Alltså, för kommande behov är det ju bra att ha bilden i så hög upplösning som möjligt.
Dessutom var det tal om att skala ner bilden för att ta mindre plats vid lagring, och inte beskära för att få plats i tidningen.

Detta var dock lite OT, trådskaparen har fått svar på sin fråga och alla är nöjda och glada hoppas jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.