Annons

Upplösning i på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
robincox skrev:
Min Canon EOS 400d tar bilder med bara 72ppi i jpg L läge, hur gör jag för att ta bilder i högre upplösning?

Dpi har inget med upplösningen att göra. SÅ det är 10 megapixel om det är 72 dpi och upplösningen blir intehögre av högre dpi.
 
PPi och dpi är samma sak ett mått på pixeltäthet ppi är vid inscanning och dpi vid utskrift.
 
Robin Gyllander skrev:
PPi och dpi är samma sak ett mått på pixeltäthet ppi är vid inscanning och dpi vid utskrift.

Fel.

PPI betyder "pixels per inch" och är ett mått på hur tätt pixlarna sitter vid utskrift eller tryck. 200-400 ppi är ofta lagom för utskift.

DPI betyder "dots per inch" och är ett mått på hur tätt bläckpunkterna i en skrivare kan skriva. Flera bläckpunkter kan användas för att skriva en pixel. Många skrivare ligger på 1440 eller 2880 dpi som bäst.

PPI-talet har inget med upplösning att göra, utan det är det totala antalet pixlar som gäller. Och att bilden är skarp såklart. Sämre objektiv sänker upplösningen.
Det går att ändra PPI-talet (pixeltätheten) fram och tillbaka hur mycket som helst bara man inte ändrar det totala antalet pixlar.
Många skrivarprogram anpassar automatiskt PPI-värdet när den anpassar bilden efter önskad storlek.
 
Hmmm... men jag får alltid mina foton i 72ppi, jagf vill ju ha dem i minst 150ppi för print och då blir de mindre vid utskriften. Är det ett olösligt problem?
 
Det viktiga är hur många pixlar din bild innehåller. Ppi värdet är bara en funktion av pixlar och visnings/utskrifts storlek.

Om en bild som är 1000 x 500 pixlar anges vara ca 5 x 2,5 cm (2 x 1 tum) blir ppi 500.

Om du istället anger storleken till ca 10 x 5 cm (4 x 2 tum) så blir ppi 250.

Du kan ändra ppi värdet i ditt bildbehandlingsprogram. Exakt hur du gör beror på vilket program du använder.

Se bara till så att du behåller den ursprungliga pixelmängden, annars förändras kvalitén.
 
Mina bilder består av pixlar som inte har nån fysisk storlek, Det är bara photoshop och "bilder-ska-ses-på-papper"-folket som surrar om cm och ppi så jag blir helt snurrig.

Önskar det fanns en funktion i photoshop som stängde av alla referenser till ppi och fysisk storlek.


Vill man ändå ha mycket ppi så går det alltid att interpolera dit lite extra pixlar.
 
Fotar du i Rawformat så kan du ställa in det ppi värde du önskar i ACR innan konverteringen, värdet behålls sen för alla bilder tills du ändrar det.

/kent
 
Det var bra skrivet, tycker jag.
Kan tillägga till din sensorsmutsartikel att jag har sett skräp på min Canon 40D, i en bild tagen mot himlen, två dagar efter det att jag köpte kameran.
Attans, tänkte jag, men en manuell körning av kamerans egna skräpborttagning fixade det problemet. På 40D körs sensorskakningen längre perioder i taget, om man väljer att rengöra själv, jämfört med när kameran gör det automatiskt. Kanske därför skräpet satt där tills jag slog på skakandet.
 
Hej!

Hänger inte riktigt med i svängarna när det gälde det här så jag tänkte låna tråden lite men en liten fråga.

Jag har plåtat en bild med min Canon 400D i högsta upplösningen (10 megapixlar) av denna bild hade jag tänkt skriva ut en canvas duk, kanske blir uppe emot 1m lång. Men när jag lägger in den på hemsidan och förhandsgranskar den så har den en upplösning på 99 dpi. Räcker detta?

Eller kan jag lägga in bilden i Photoshop och ändra i Resolution rutan till tex 200. Blir bilden bättre anpassad för utskrifts formaten eller måste jag även ändra på pixlarna?
 
Låt os räkna:

3888 pixel med 99 pixel per tum ger 3888/99 tum, vilket är 2,54*3888/99 cm = 99,75 cm. Så långt är allt rätt.

Denna upplösning är nog i minsta laget om du ska kunna se på den på nära håll utan pixlighet. Du bör interpolera bilden så att du skapa nya pixlar mellan de befintliga, för att få upp upplösningen till åtminstone 200 ppi. Det kan PS (eller annat program) göra åt dig. De nya pixlarna räknas ut med hjälp av grannarna för att få ett jämt utseende.

Per.
 
Tack för hjälpen, Höll på lista ut det där själv men nu fick jag de bekräftat av dig =) Men när man interpolerar spelar det roll om jag gör det på Pixlarna eller på Dpi:n ? och ska jag bara göra ca 10% åt gången? alltså om jag börjar på tex 100 ökar jag till 110 sen ok sen 120 sen ok osv osv..?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.