Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Upplösning digitalt vs film?
- Trådstartare Graal
- Start datum
tormig
Aktiv medlem
larsaz skrev:
om man nu inte säljer huset & köper sig en trumskanner förstås...
Eller sälja 10Dn och skaffa en MF-projektor
sagan
Avslutat medlemskap
tormig skrev:
Eller sälja 10Dn och skaffa en MF-projektor
Verkar onödigt krångligt...då måste han ju först köpa en 10D.
.Z.
Aktiv medlem
Japp, det sägs så... Trots att jag har en bladare liggandes hemma så har jag aldrig tittat in i en sådan sökare. Kamerahuset har låst sig med spegeln uppfälld så sökaren är svart, ska in på totalrenovering snart. Dyrt? Nä, endast 1300 spänn! Man önskar att all kameraservice var så billig...sagan skrev:
Det jag verkligen gillar med mellanformat är den gigantiska sökaren...väldigt trevligt.
Det ger en helt annan känsla när man plåtar.
RawBeer [E.F.S]
Aktiv medlem
Hur är det med färgerna?
Som jag uppfattat det så har ett dia nästan oändligt spektrum av färger. medans digital är bundet till antigen 12 eller 14 bitar om jag inte uppfattat det helt fel.
Som jag uppfattat det så har ett dia nästan oändligt spektrum av färger. medans digital är bundet till antigen 12 eller 14 bitar om jag inte uppfattat det helt fel.
Sonnaren
Aktiv medlem
Jo, det är sant, kontrollen av motivet växer nästan exponentiellt med mattskivans storlek.sagan skrev:
Det jag verkligen gillar med mellanformat är den gigantiska sökaren...väldigt trevligt.
Det ger en helt annan känsla när man plåtar.
Det är nästan möjligt att kontrollera t.ex skärpedjupet på en vanlig mellanformatskamera (6x6, 4,5x6) går riktigt bra med 6x9 och ger absolut säkerhet vid 9x12 för att inte tala om 13x18.
Vid vanligt 135-format är det snudd på onödigt att ha nedbländningsfunktion. På sin höjd får man en uppfattning om att skärpedjupet ökar vid kraftig nedbländning.......
Us
sagan
Avslutat medlemskap
Sonnaren skrev:
Vid vanligt 135-format är det snudd på onödigt att ha nedbländningsfunktion. På sin höjd får man en uppfattning om att skärpedjupet ökar vid kraftig nedbländning.......
Us
Då kan du ju tänka dig hur det är på en 10D.
Sonnaren
Aktiv medlem
Jag tror vi är något på spåren! Det stämmer inte för dSLR-kamerorna men man kan nu ana varför samtliga kameror med sensorer i fluglortstorlek har skärpedjup från frontlins till oändligheten.....helgardering helt enkeltsagan skrev:
Då kan du ju tänka dig hur det är på en 10D.
Us
Janne H
Aktiv medlem
1Ds upplösning.
Inte vetenskapligt, men jag har plåtat med allt från småbild till 8x10 under 25 år. Plåta TriX i 8x10 är rätt häftigt. Kanske inte så mycket skarpare än 6x9 men gråskala o varörer ;-)!!!
Idag ser jag utan tvekan att bildfilerna från 1Ds ger ungefär samma eller bättre resultat i tryck eller utskrift som ett mycket finkornigt 6x6 dia.
/JH
Inte vetenskapligt, men jag har plåtat med allt från småbild till 8x10 under 25 år. Plåta TriX i 8x10 är rätt häftigt. Kanske inte så mycket skarpare än 6x9 men gråskala o varörer ;-)!!!
Idag ser jag utan tvekan att bildfilerna från 1Ds ger ungefär samma eller bättre resultat i tryck eller utskrift som ett mycket finkornigt 6x6 dia.
/JH
sagan
Avslutat medlemskap
Re: 1Ds upplösning.
Du drar samma slutsatser som FOTO m.a.o.
Janne H skrev:
Du drar samma slutsatser som FOTO m.a.o.
Sumpen
Aktiv medlem
Samtalet om upplösningen på film vs digitalt börjar att tyna ut efter några års prat. Oftast har det varit jämförelser mellan småbild och digitalt som samtalet kretsat kring. Såg en hyffsat ny sida där någon jämfört upplösningen på olika filmstorlekar med två digitalare, ganska intressant, kika:
http://www.oprit.rug.nl/otten/Comparison.html
Skulle gärna vilja se vad ett digital bakstycke skulle kunna göra i jämförelse.
/e
http://www.oprit.rug.nl/otten/Comparison.html
Skulle gärna vilja se vad ett digital bakstycke skulle kunna göra i jämförelse.
/e
Graal
Avslutat medlemskap
Eller varför inte Contax N1 med Planar T* 50mm vs. Contax N1 Digital med samma optik? Om man nu vill jämföra med den absolut bästa optiken.
Sedan borde bilderna skrivas/printas/kopieras på papper och därefter scannas in för att jämförelsen ska bli så riktig som möjligt. Att gå via ett scannat negativ/scannad bild och jämföra detta med en original digital fil är inte rättvisande. Rätta mig om jag har fel.
Sedan borde bilderna skrivas/printas/kopieras på papper och därefter scannas in för att jämförelsen ska bli så riktig som möjligt. Att gå via ett scannat negativ/scannad bild och jämföra detta med en original digital fil är inte rättvisande. Rätta mig om jag har fel.
J. Patric
Aktiv medlem
Det var en utmärkt jämförelse. Digitalt och småbild ligger rätt lika, men tyvärr har det digitala fula bildfel, som man får hoppas blir bättre när tekniken utvecklas.
Även om det förbättras så kan jag inte tänka mig att använda digitalkameror för seriöst fotande. Men det beror på att jag är en "filmsnubbe" och föredrar film som medium framför bildfiler.
Även om det förbättras så kan jag inte tänka mig att använda digitalkameror för seriöst fotande. Men det beror på att jag är en "filmsnubbe" och föredrar film som medium framför bildfiler.
Jarlen
Aktiv medlem
Janne H skrev:
Filerna från min 1Ds går utan problem att jämföra med bra filer från dia i 6x4,5.
Även på ett ljusbord eller på duk? Tycker inlägget speglar problemet med diskussionen, Ett dia är svårt att jämföra rättvist med en digital fil...
Mvh
Jalle
Aviator
Aktiv medlem
mipert skrev:
Brukar inte lägga mig i sådana här VS men ”hästlängder före”?
Okej, hästlängder är väl kanske lite att ta i, blev väl lite för ivrig... Håller också med om att man borde se ett test med t.ex. en 1V med 50 mm f/1.0 (eller något annat skarpt) i stället för Leican, men nu hart testaren valt denna kombination och då får man tacka och ta emot...