Pupillen
Aktiv medlem
Maxupplösning är t ex inte precis digitala sensorers starkaste kort vilket vi ju ser i det här testet (och då har man ändå inte testat svart/röda, svart/gröna och svart/blå linjemönster), men eftersom MTF-värdena för digitala sensorer ökar snabbt när frekvenserna sjunker så blir ofta bildernas "briljans" mycket bra och den upplevda bildkvalitén därför betydligt bättre än vad maxupplösningsvärdena antyder.
Jag har för övrigt alltid förundrat mig över att fotografer är så fascinerade av just maxupplösning, d v s den linjeparsfrekvens där bildkvalitén sjunker från extremt usel till obefintlig! Vi borde intressera oss mycket mer för de (betydligt lägre) frekvenser där kvalitén förändras från superb till excellent
Jag har för övrigt alltid förundrat mig över att fotografer är så fascinerade av just maxupplösning, d v s den linjeparsfrekvens där bildkvalitén sjunker från extremt usel till obefintlig! Vi borde intressera oss mycket mer för de (betydligt lägre) frekvenser där kvalitén förändras från superb till excellent