Graal
Avslutat medlemskap
Eftersom det varit en del i forumen analogt vs digitalt skulle jag vilja föra in diskussionen på lite mera konkreta jämförelser. Jag tar svartvit film som exempel och kan konstatera att Kodak Technical Pan har en förmåga att återge upp till 400 linjepar (en svart och en vit yta bredvid varandra) per mm. Undrar nu om det går att översätta detta som att filmen i småbildsformat kan återge 24x400 vertikalt x 36x400 horisontellt = 9600 x 14 400 bildpunkter = 138 240 000 bildpunkter. Den i pixels största småbildsensorn har 14 milj pixels i fullformat (24x36mm) och borde då kunna återge ett linjepar på 2 pixels eller har jag fel?. Har Technical Pan-filmen därmed ca 20 ggr högre upplösningsförmåga än den på markanaden förnämsta digitala bildsensorn i fullformat? Jag påstår ingenting här, endast frågar eftersom jag inte är någon expert. Sedan kanske man ska räkna in optikens maximala upplösningsförmåga och fotopapperets samt skrivarens? När det gäller Technical Pan så är det nog så att det är optikens upplösningsförmåga som sätter gränsen inte filmens.