ANNONS
Annons

Upplösning 135-negativ färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jim- Du har naturligtvis helt rätt.

Jag håller givetvis med. Det har jag gjort hela tiden :)

Det var bara matematiken jag försökte kommentera.

Optiken underskattas ofta stort när man tittar på vad en digitalkamera kan åstadkomma. Jag har sett riktigt bra bilder från digitalkameror med ganska få bildpunkter (1,5-1,6 MP). En verkligt bra optik har i dessa fall kompenserat för den begränsade upplösningen.

P s s ger ju en del kameror med flera MP ganska dåliga bilder pga bristfällig optik.

Men det var ju inte riktigt det det första inlägget handlade om...

anders_eriksson skrev:
Men det var ju inte riktigt det det första inlägget handlade om...
Nej, det är riktigt. Bra att någon har fokus på det :)

Som svar på ursprungsinlägget skulle jag
ställa säga att man inte skall bry sig om upplösningssiffror överhuvudtaget utan försöka titta på bilder från digitalkameror i den aktuella prisklassen och själv avgöra om man tycker kvaliteten är tillräcklig.

Praktiska prov

Jag upplever rent praktiskt att 20x30 utskrifter från proffslabb blir bättre om jag använder 6 Mpixel digitalkamera än en högkvalitativ småbildskamera med bra film. (Och samma objektiv)

Att det sedan krävs en hög upplösning i scanningen för att återge KORNET i filmen är en annan sak. Varje korn i filmen innehåller inte information om motivet.

Erik Schalin skrev:

Detta med linjer har jag för mig kommer från katodstrålekanonens upplösningsdefinition, TV-n alltså. Och den är definitivt analog.
Ett linjepar är den minsta avbildning du kan se horisontellt i en TV-bild. Du kan ju inte se två svarta linjer intill varandra så linjeparet är svart och vitt. TV:n är analog horisontellt. Vertikalt är den digital, 625 linjer för PAL.

Sedan blir det mer teori som jag inte riktigt orkat sätt mig in i. Det finns något som heter Kell-faktorn som visar att upplösningen är 1,4 gånger linjetalet. Detta eftersom två linjer sällan matchar precis TV:n två linjer, men detta har jag inte riktigt orkat sätta mig in i.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar