Annons

Upphovsrättenlagen!?

Produkter
(logga in för att koppla)

NordtillSyd

Ny medlem
hej
jag gör ett arbete i skolan om upphovsrättslagen, och jag skulle vilja att ni delar med er av er expertis gällande Fotografier, jag vet själv hur svårt det kan vara ibland att ta särpräglade och nyskapande bilder, så jag hoppas att ni kan berätta lite om ni har stött på att ni "råkat" kopiera en annan fotografs bilder ungefär samtidigt som han tog dem.

vad jag försöker säga är; har Ni någon gång råkat ut för att ni tar en särpräglad bild själv, sedan kommer en annan fotograf och säger att han var först med att ta den och sedan så kommer det fram att ni själv var först med att ta den bilden.

om ni inte förstår frågan så gärna till

oj ett jätteämne, inte minst här på fotosidan. Sök på "bildstöld" och upphovsrätt så kommer du hitta dussintals intressanta trådar o lika många ointressanta. Lycka till!

Subjektiv nyhet

Hej hej. Vad gäller upphovsrätt (dvs bilder) så finns ingen sk. prioritetsrätt. Det spelar alltså ingen roll vem som tagit en bild först sålänge han inte medvetet kopierar en annan persons verk. Det här innebär alltså att du kan ta ganska närgångna "kopior" av originalet sålänge du inte kännde till originalet. Ju mer distinkt originalet är, dessto svårare blir det för dig att visa att du inte kände till det. T.ex. kan ingen komma och hävda att en bild tagen på plattan tillhör dem för att de tog den först, det är rätt stor risk att en fotograf kommer dit och tar "samma" bild utan att ha kännt till den första fotografen.

Några frågor? Någon?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar