Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från D80 till D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Iso 100 är väl ett bostat läge och då brukar kameran tappa en del i dynamiskt omfång. Knappast något som märks i bra ljusförhållanden. Men bäst är att hålla sig inom de ordinarie iso-lägena. Vet att jag körde bostat iso 50 med min Mark III vid några tillfällen. Bilderna fick en nästan osannolik renhet. Det är dock rätt svårt att hitta brus i en D3-fil som fotats på iso 200 under gynnsamma förhållanden.


Så, det är bättre och fota som lägst ISO 200, stämmer det?
Hur funkar ISO 6400 i D90n? 3200 har jag sett blir ju rätt så bra.
 
En tanke som slår mig:

Hur hanterar du dina bilder efter exponeringen?

Själv har jag fotat D80 i raw en längre tid och jobbat med Lightroom men aldrig varit riktigt nöjd med brusegenskaperna på höga ISO.

För en tid sedan uppgraderade jag ViewNX och CaptureNX som då fick drägliga prestanda och började använda dessa program. Bara med den förändringen har jag nog förlängt livet på min D80. Det är en väldig skillnad på hur Nikons programvaror hanterar brus på mörka hög-ISO-bilder jämfört med Lightroom. Nu har jag bestämt mig för att sluta jobba med Lightroom och ta mig över tröskeln till Nikons programvaror.

Bildbehandling i CS3 och brusreduceringen i Neat Image.
 
Det här är ju i mångt och mycket en Nikon-brusdiskussion, så jag ställer frågan.

Grejar Neat Image NEF-filer? Jag labbade lite med demoversionen men fick inte till det.
 
Han menar nog normaliso talen, dvs 100-1600 på d60, sen finns ju Low och High vilka då skulle vara av icke normal karaktär...

Att införskaffa d300 istället för d90 för att få bättre iso är nog fel, jag tror d90 har bättre iso kvalite, däremot har ju d300 andra kvalitéer

Däremot var jag impad över d300s iso, tyckte det räckte långt, kul att kunna fota i iso1600 utan att bilderna blir helkonstiga.

Fast jag fotar med iso1600 på min d80 nu också. Men det är klart, kanske inte så bra för tidningar eller sportfoto?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.