Annons

Uppgradering efter D80, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
I fotoaffären så sa dom att d7000 var bättre på allt, förutom att d300 huset var mer stöttålig och var bättre på serietagning av bilder, men att d7000 var bättre och snabbare fokus..? Kanske för att de säljer d7000 och inte varken d300 eller d300s...

Jag håller med de i fotoaffären, och ärligt så förstår jag inte ens tanken på en D300. Det är ju en gammal, men bra, kamera. Och om du inte behöver vädertätningen, metallhölje etc så... så är D90 ett bättre alternativ i mina ögon, eller D5100.
Men en D7000 gör mycket, för brus och ISO-egenskaper. I dåliga ljusförhållanden. Plåtar du i bra ljus, så är D80 en mycket bra maskin den också.
Jag sålde mitt D90 hus för 4500 och det håller samma bildegenskaper eller bättre, än D300.
Men, plåtar du mycket i regn eller tuffa miljöer så....

Min femma hamnar ändå på D7000, om du inte vill byta igen efter en tid....
 
D80 till D700

Jag tänkte också byta upp mig från D80 till D700. Det hade självklart varit grymt att skaffa en D800 men plånboken är inte riktigt så fett. Har även varit inne på D7000. Nu kanske jag kommer ifrån ämnet men vad är de stora skillnaderna och fördelarna mellan D700 vs D7000 vs D800?

Jag fotar mest sport (klättring och surfing) och har de senaste året börjat intressera mig för gatufotografering. Jag vill framför allt åt FX, då försvinner så klart D7000.
 
Jag håller med de i fotoaffären, och ärligt så förstår jag inte ens tanken på en D300. Det är ju en gammal, men bra, kamera. Och om du inte behöver vädertätningen, metallhölje etc så... så är D90 ett bättre alternativ i mina ögon, eller D5100.
Men en D7000 gör mycket, för brus och ISO-egenskaper. I dåliga ljusförhållanden. Plåtar du i bra ljus, så är D80 en mycket bra maskin den också.
Jag sålde mitt D90 hus för 4500 och det håller samma bildegenskaper eller bättre, än D300.
Men, plåtar du mycket i regn eller tuffa miljöer så....

Min femma hamnar ändå på D7000, om du inte vill byta igen efter en tid....

D300 har länge varit en "drömkamera", något jag tänkt byta upp till, men nu så har ju många tipsat om d7000 istället, så nu vet jag inte längre...

Men d7000 är väl ändå bättre än d90??
 
Jag bytte för ungefär 1,5 år sedan upp mig från d80 till d300s. Detta var precis när d7000 hade kommit och jag fick precis som du höra att d7000 skulle vara bättre på i princip alla plan.
Jag insåg dock att alla de små förbättringarna från d300s till d7000 var något jag inte skulle märka av i mitt användande så det fick bli en d300s med ergonomi, känsla och funktionalitet hos knappar å liknande som avgörande faktorer.
Jag var å kände på båda kamerorna innan köp och föll ganska snabbt för d300s som jag fick ny för 10000kr under en drive när fotomässan var.
Idag ångrar jag mig inte ett dugg, d300 är VÄLDIGT mkt robustare och mer välbyggd än din d80, det är även d7000.
Du kommer bli kanonnöjd oavsett vilken du väljer och det enda du ska gå på enligt mig är hur kameran känns att använda. Brus, kontrast, och färghantering är inget man märker någon skillnad på ändå om man ska ta med bildredigeringen i det hela!
 
Så, nu är beslutet fattat lite impulsivt, och jag får förhoppningsvis hem en 3 mån gammal D7000 nästa vecka, om allt fungerar som det ska. Håll tummarna!
 
Well, det visade sig vara ett bedrägeri, så jag kommer väl antagligen inte få någon kamera överhuvudtaget =(
 
Surt!
Du betalade väl inte i förskott hoppas jag ??

Använde mig av Internetgirot, och följde instruktionerna i mailen "de" skickade, men det visade sig vara falska mail, så pengarna har jag satt in på ett konto jag trodde var Internetgirot, men så var det inte. Vet inte vad osm händer nu med polisanmälan, och hur stor chansen är att man får igen pengarna, men det är väl inte troligt. Känner mig sjukt korkad just nu.
 
Gör polisanmälan direkt. Spara uppgifterna om vilket konto du satt in pengarna på. Spara mailen. Chansen är dock ändå liten att kunna spåra en gärningsman. Tyvärr är du inte den första...

https://www.flashback.org/t765164p13

Ja, polisanmälan gjordes i förmiddags, de har fått alla uppgifter. Frågade polisen hur chansen ser ut att få tillbaka pengarna, men det kunde de inte svara på. Tycker de borde kunna spåra IP adressen från mailet han skickade, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.