Annons

Uppgradering från 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Köpte min 350D precis när den lanserades. Har varit fruktansvärt nöjd från första dagen, men nu börjar jag känna av bristerna. Inte minst att jag börjar irritera mig på storleken,den höga brusnivån på ISO 1600, endast 7 fokuspunkter och den allmänna "segheten". Fotar allt från modellfoto i studio till vimmelbilder på krogen.

Så vad ska man uppgradera sig till. 30D känns ändå väldigt väldigt snarlik.. Ska man kanske ta steger till en 5D eller möjligen ännu längre upp?

/ Tobias

har du pengarna och du känner att du behöver det så köp en 5D.. jag tror knappast att du blir besviken

Jag kör med Nikon d2x till modellbilder, vimmel och sport, funkar kanonbra. AF-systemet på proffshusen är helt klart i en klass för sig, snabba och säkra även i riktigt dåligt ljus (nattklubb). Förutom lågt brus tror jag att du behöver riktigt bra AF, dvs snabbt och med korsformade sensorer. Dessa funkar mycket bättre vid dåliga ljusförhållanden.

Du kanske ska kolla på 1D MkII, skulle tro att den funkar bättre på krogen än 5D. Det bästa är väl om det går att låna en kamera och provköra den på riktigt. Många viktiga aspekter går inte att läsa om i tillverkarnas faktablad, det märks först vid verklig användning.

PS
Jag gillar dina bilder på nattstad =)
DS

Persoligen tycker jag där är rätt stor skillnad mellan 350D & 30D.. inte minst på storleken.. funktionerna är jag inte insatt i.. men en sak att tänka på.. en Canon 5D kan du INTE använda EF-S objektiv på. då den har FF (fullformat) sensor. så skall du inte uppgradera din objektivpark också så skulle jag satsat på en 30D (som jag för övrigt är supernöjd med). En 30D + vertikalgrepp (BG-E2) eller en 5D med grepp tycker jag käns ganska lika.. Kännslan är inte riktigt lika proffsig som på 1D husen men det är ju en helt annan prisklass då..

Mitt tips till dig är att köpa en 30D + grepp (BG-E2) samt ev satsa pengarna som blir över (jämfört med 5Dn) på en bra ljusstark vidvinkel-normal zoom tex. Canon Objektiv EF-S 17-55/2,8 IS usm (har inte provat det själv men är trevligt omfång, ljusstark , stabilisator etc) eller ett 17-40 f4 , 24-70 2,8 allt beror på budget & vilka brännvidder du behöver..

Det låter som du behöver en 1DMKIIn eller liknande.

Riktigt snabba kameror med en autofokus som funkar i alla situationer hittar du bara i proffshusen.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar