ANNONS
Annons

Uppgradering efter D5100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en D5100 i nuläget, med ett vanligt kitobjektiv (18-55) samt ett macroobjektiv (som jag aldrig använder, bortkastade pengar typ :)) samt ett telezoomobjektiv (70-300), alla objektiv ganska billiga 2-3000. Jag funderar nu på följande tre modeller:

Nikon D7000 (ny)
Canon 7D (beg)
Canon EOS 1Ds Mark III (beg)

Anledningen till att jag vill byta är att jag tycker att det är för meckigt att ställa in grejer på min D5100, t.ex. när jag fotar manuellt (ställa in ISO etc, krångligt att göra genom menyer), och att jag tycker att den är för liten för mig (ligger inte helt bra i handen)... Vill ha en kamera som gör att jag kan utvecklas mera, och vilken ovanstående tror ni är bäst då? Jag planerar att köpa ett objektiv på 18-135/250 till, för att slippa byta när jag vill zooma). D7000 finns för runt 6k ny, 7D för 7K begagnad och EOS 1Ds för ungefär 9K begagnad.

För att sammanfatta: Jag tycker helt enkelt det blivit roligare att fota mer "manuellt", så vilken av ovanstående tycker ni jag ska satsa på?
 
Fortsätt på nikon, byter du till canon måste du ju byta alla objektiv med.
D7000 är en fantastisk kamera!
 
Grejen är att jag vill ersätta alla objektiv med ett enda, som har större omfång, eftersom jag tycker det är jobbigt att släpa med mig och byta mellan mina nuvarande. Tänkte mig ett 18-200 ungefär. Är det fortfarande mest värt med D7000 då? Jag är lite sugen på EOS 1D Mark III (inte 1Ds som jag skrev innan, skrev fel), eftersom den verkar så robust och jag reser (nåväl, vill resa) mycket? Men är det bortkastade pengar, är den för gammal?
 
Canon EOS 1D Mk3 var en av Canons ballaste kameror 2007. Som resekamera tror jag inte att den är att rekommendera eftersom den är större och tyngre än övriga kameror som du har räknat upp. Den börjar bli en smula gammal, men det är fortfarande en "proffskamera" med allt vad det innebär.
 
Kör du på D7000! Den ger dig precis det du vill ha, fler direktknappar så att kameran blir enklare att använda manuellt.

Har du känt på en kamera 1D-serien eller Nikons motsvarande? Det är rejäla grejer, de får inte plats i en vanlig väska med ett objektiv på till exempel.
 
Var D7000 jag hade tänkt mig hela tiden, och har ju kört Nikon innan, men jag tycker ändå lite bättre om själva greppet på Canon, men bättre om själva gränssnittet och knapparna på en Nikon... Fast D7000 är ju billigare och ny! Antar att jag helt enkelt får gå in i fotoaffären och känna lite mer på dem, så blir det säkert en D7000 till slut ändå! Tack för svaren :)
 
Jag har precis beställt en D7100 istället för min nuvarande D5100. Kan skriva om mina intryck av den när jag fått den på torsdag troligtvis om du redan inte bestämt dig!
 
Är det värt att lägga extra pengar för D7100?

Det D7100 är bättre på är framför allt snabba rörliga motiv, den har bättre autofokus och tar fler bilder per sekund. Om det inte intresserar dig är det inte värt det.


Det är som ditt 18-55 fast det går att zooma vidare till 200 mm. Kvalitetsmäsigt är det ingen nämnvärd skillnad åt något håll.

Om du inte stör dig extremt mycket på att behöva byta objektiv tycker jag att du ska satsa på något annat, det kommer inte att ge dig några nya möjligheter annat än just att kunna zooma en bit till.
 
Nej, det låter inte som att det är värt det för min del, i alla fall inte med den prisskillnaden.

Okay, jag stör mig ganska mycket på att behöva byta objektiv, eller i alla fall att släpa med mig flera, kan vara ganska jobbigt när man "turistar" tycker jag. Samtidigt zoomar jag väl oftast inte så mycket, så hade nog klarat mig med mindre zoom överhuvudtaget, alt. behålla det jag har.

Har ni några förslag på andra objektiv i ungefär samma prisklass (max 8000-9000) som ger bättre bilder?
 
Undvik Canon kamerorna om du inte är sport- eller fågelfotograf och behöver himla många bilder per sekund. De har äldre sensorer och kommer att ge sämre dynamiskt omfång, och mera brus vid svagt ljus än D7000.

Vad det gäller optik så säger du att du vill ha 18-200, men samtidigt säger du att du inte zoomar mycket och kan tänka dig mindre ofång. Om du är osäker på om du behöver de långa brännvidderna varför inte satsta på skärpa och ljusstyrka istället. Då får du större möjligheter att leka med skärpedjup samt större möjligheter att ta bilder i svagare ljus.

Du bör kunna få ett Nikon 17-55/2.8 begagnat för under 8000-9000kr eller ett nytt Tamron 17-50/2.8. Båda skarpa och fina.
 
Nej, det låter inte som att det är värt det för min del, i alla fall inte med den prisskillnaden.

Okay, jag stör mig ganska mycket på att behöva byta objektiv, eller i alla fall att släpa med mig flera, kan vara ganska jobbigt när man "turistar" tycker jag. Samtidigt zoomar jag väl oftast inte så mycket, så hade nog klarat mig med mindre zoom överhuvudtaget, alt. behålla det jag har.

Har ni några förslag på andra objektiv i ungefär samma prisklass (max 8000-9000) som ger bättre bilder?

Du säger att du vill turista, men är inte villig på att byta objektiv. Sen säger du att du gärna lägger ut upp till 9000 kronor på ett objektiv, men vill inte ha 2 objektiv utan ett.
Sen att du vill köpa en D7100, en kamera för runt 9000 kronor till, totalt 18000.

Låter som att du borde istället skaffa dig en kompaktkamera av större storlek än de vanligaste, något som ser ut som en systemkamera. Då slipper du strulet med att ha flera objektiv och istället har ett fast som har zoom upp till 30 gånger, som motsvarar dina önskemål.

Men om du nu vill ha en SLR och objektiv, så finns det ett par alternativ som kan passa dig, men kom ihåg att det är trots allt byte av objektiv som jag snackar om nu:

Tamron AF SP 70-300/4,0-5,6 Di VC USD for Nikon - ca 2900 kr
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR - ca 4900 kr
Totalt ca 7800 kr för 2 objektiv som passar det mesta, både stadsfoton (turism) så som telezoom (sport osv).

Bara att välja hur du vill ha det!
 
Okay, jag stör mig ganska mycket på att behöva byta objektiv, eller i alla fall att släpa med mig flera, kan vara ganska jobbigt när man "turistar" tycker jag. Samtidigt zoomar jag väl oftast inte så mycket, så hade nog klarat mig med mindre zoom överhuvudtaget, alt. behålla det jag har.

Har ni några förslag på andra objektiv i ungefär samma prisklass (max 8000-9000) som ger bättre bilder?

Nikon 18-105mm. Dubbelt så mycket zoom som din nuvarande 18-55:a men utan att vara dubbelt så dyr. Nikon 18-200mm är också rätt ok, men den är lite större och dyrare.

Om du vill ha mycket zoom i ett litet paket finns ju Nikon1-kamerorna med 10-100mm objektiv (vilket ungefär motsvarar 18-200 på en D5100).
 
Presis köpt en ny D7000 + ett begagnat Tamron 17-50 2.8 och är grymt nöjd. Bytte från D60 med standard 18-55 och 55-200. Ett väldigt lyft både på kamera och objektiv. Jag hade satsat på nytt Tamron 17-50 då Nikons motsvarighet är för de flesta inte värd den otroliga prisskillnaden, bättre att lägga pengarna på annat som du sparar på tamron.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.