Pixlar i all ära och finesser, mumbojubo och märkesargumentation.
Men jag upplever att många och till viss del en själv jagades in i pixelrejset av varandra och media. Överskrifter och introduktioner var alltid "Se de nya 6,10,12,16 och 21mp kamerorna" bla bla bla... Och det första folk frågade om en kamera var: "Hur många pixlar har den här?" Såklart har pixelantalet fortfarande en värdefull egenskap, då jag gillar att kunna beskära om bilderna lite i lugn och ro. Då känns det bra att inte klippa sönder bildkvalitén.
Tycker man gick och önskade allt möjligt till sin kamera innan de senaste FF modellerna kom.
Är bara så jäkla nöjd med Nikon's FF och tror inte heller Canon eller Sony är kass. Att kunna köra så höga Iso'n, med en godtycklig kvalite ger sån härlig frihet. Sedan gillar jag tonomfånget och det faktum att jag inte bränner ut "snö" lika lätt idag som "igår". Och precis som den stora "snackisen" BRUSET, är det minst lika fantastiskt att plåta inomhus i begränsat ljus. För en bröllopsfotograf måste Nikons FF kameror inneburit en väldig frihetsupplevelse.
Säger på intet sätt att DX eller äldre modeller är dåliga, för det är de verkligen inte. Men jag känner att jag är nöjd, precis som när man körde med filmdragarna. Då köpte man kameror som fick hänga med ett bra tag, och toppade bara bildkvalitén med nya filmer, ny optik och ny kunskap.
För tålamod och kunskap är fortfatande underskattad och i många fall en förbisedd kvalitetshöjare. De brister man har i sin kamerahantering eller bildförståelse försvinner ju inte vid ett kamerabyte, utan adopteras automatiskt till den nya "dyra kameran".
Bästa investeringen är fortfarande kunskap!
Men visst! Lullar man omkring en lagomt solig sommardag och "knäpper kort", kanske man har svårare att uppskatta det som alla extra tusenlappar gett. Och som accesoar till en ny cardigan duger DX snudd på lika bra, och man kan satsa på en snygg lite dyrare klocka istället. Kompisarna ser förmodligen ingen skillnad på DX och FF, utan gillar bättre att diskutera och beundra den nya klockan. ;-)
Menar bara att nyttan fler pixlar och/eller FF's känslighet och tonomfång ger, vet man bäst själv. För många är det betydligt "nyttigare" med själva formatet på kameran. Blir kameran kvar hemma blir det inga bilder alls!
Men om man har nytta eller ej av "bättre kamera" vet man nog bäst själv.
Ser fram emot den dag då D3 och D700'ans bildkvalite sitter i en liten kompaktkamera. Vilket nutidsdokumentationsverktyg det kommer bli. En kamera som alltid kan följa med och som det alltid finns plats för. En kamera som nästan alltid kan få med sig en bra bild, vart än man befinner sig.
Och vad en bra bild är.... känns lite som att prata om hur stort universum är!?