Annons

Uppgradera, till vad? FF vadåför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Upplösning måste mätas i förhållande till avbildningsstorlek, om man vill kunna relatera mätvärdet till en verklig fotosituation. LP/mm är bara intressant om man hela tiden mentalt kompenserar för använd "negativstorlek".

Det är helt sant, och viktigt. "Förr" dominerade småbildsformatet så stort att ingen behövde bry sig om sådant när man läste fototidningarnas objektivtester. Jag kan knappt minnas att jag har sett ett test av mellanformatsobjektiv i någon fototidning, t.ex.

Numera måste man förstås tänka på det, men många tester på webben är rätt dåliga med att berätta om vilka förutsättningar testerna har.
 
Eftersom 35mm film förpackades i kassett för stillbild och kallades för 135-film, blev det ett lika vedertaget begrepp som "termos" ungefär.

Menar du att det var vanligt med termen "135mm-film"? Jag kan inte komma ihåg att jag såg det i tryck nånstans, och ingen jag känner sa så.
 
Menar du att det var vanligt med termen "135mm-film"? Jag kan inte komma ihåg att jag såg det i tryck nånstans, och ingen jag känner sa så.

När jag jobbade med att sälja kameror för några år sen sa vi ofta 135-film (inte 135mm-film). Så det är en term som iaf jag är van vid.
 
Ja, men det var inte uppenbart vad du syftade på med "ett lika vedertaget begrepp". Därför frågade jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.