Hej.Har fotat ett tag mest med s.k. nybörjarnodeller.Började med D50 o sedan D40x och nu har jag D60.Tycker att alla fungerat bra med mycket bra bildkvalitet speciellt på D60.Funderar att gå upp ett steg och har tittat på D90 (finns ju ett erbjudande nu där man får batterigrepp på köpet).Fotar nästan uteslutande vilda djur i naturen samt macro.Mina objektiv är kitobjektivet 18-55 vr, 700-300 vr samt sigmas macro 50 2,8(där af ej funkar med D60).Nu till min undran.Hur mycket vinner jag på en uppgradering.Vet att bruset är bättre på höga iso vilket är positivt vid djurfoto då det ofta är dåligt ljus och mitt tele är ljussvagt.Men mer,vilka vinster gör jag i övrigt.Vore kul att få lite synpunkter från de som vet bättre än jag gör!
MVH Urban
Hej,
min uppdatering från D80 (kan liknas bildmässigt med D60, samma sensor och upplösning) till D90 gav inte så mycket bildkvalitetmässigt vid foto < iso 800. Men därefter händer det grejer, och det rejält.
Med långa objektiv tvingas man ofta dra upp ison för att få ljus, och där är D90 mkt potent. Bäst i klassen rentav. Så med ditt 70-300-objektiv kommer du vinna mycket med bytet till D90.
Ett annat stort plus med D90 jämfört med D60 är att den förra är så mycket mer snabbjobbad. Du har betydligt fler dedikerade knappar, vilket gör kameran snabbare och enklare (faktiskt). Du har alternativet My Menu som är helt suveränt om du vill skräddarsy kameran med olika favoritinställningar. Den funktionen är numer ett krav hos mig.
Sedan tycker jag D90 är betydligt skönare att hålla i, D60 känns lite för liten.
Liveview är kanon för stativfoto, jag använder det ofta faktiskt.
Filmfunktionen är också ett plus, och duger helt klart till kortare filmsekvenser.
Alltså:
+ mu meny: snabbare kamera med enklare och snabbare inställning.
+ bättre på hög-iso, användbart vid långa telen t ex.
+ live-view
+ kul filmfunktion (detta är dock inget avgörande)
+ auto-iso i toppfönstret (mkt användbart)
+ skönare grepp
+ betydligt bättre skärm
- priset
- tyngre
Lycka till!