Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från 400D till 40D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blev jag lite nyfiken. Är också på väg att uppgradera till en 40D från en 400D just pga att bruset skulle vara bättre (mindre) vid höga ISO, efter vad jag har hört. Men det är alltså inte så???
Hmm, frågan då om det är värt pengarna..

Har också köpt ett 50/1.4 USM som jag är mycket nöjd med. Skulle detta göra sig ännu bättre på en 40D, eller skulle jag inte märka nån skillnad.

Pryltokig som man är känns det som jag behöver lite "bränsle" för att elda på 40D tankarna. Med vilka argument tycker ni att man ska uppgradera till en 40D?

//A
Snabbhet och de egna lägena C1 C2 och C3 där jag bland annat förinställt bästa möjliga inställningar för mörkerfoto och något för foto vid rörelse osv.

uppgraderade själv från 400 till 40d och de va lite av den känslan att gå från kompakt kamera till systemkamera, mycke mera hus, bara känslan i det, snabbheten man saknat ibland, inställningar och menyer.. jag tycker att det är några steg upp i alla avseenden.

har en 40d som skall bort så vid intressen kan du kontakta mig.

/mvh Micke

Just nu har jag en 400D, har tidigare haft D30, D60, 300D.
Är nöjd med 400:an och jag upplever inte att den har dåligt brus
på högre ISO-värden. Har också varit och klämt på 40 och 50-modellerna men för mig känns det inte riktigt rätt att uppgradera just nu.

Är också sugen på en Live-view skärm, allt för att slippa vinkelsökare vid närbildsfotografering. Men då ska den skärmen vara vridbar och det har tydligen inte Canon än. Väntar nog en tid till att byta kamerahuset,
och vad sägs om att det snart så kommer det en 500D?

Var som hastigast i dag inne på ett varuhus och tittade lite och kände på
en Sonykamera och där var skärmen uppfäll- och vridbar i alla lägen.
Klart man blev sugen, men är man Canon-freak så vill man ju inte vara otrogen...

Kan meddela att jag föll för frestelsen i julhandelns elfte timme.
Fotokungen har fått in några EOS 40D (demoex från Canon) som de säljer med full garanti för 5990 kr.

Bra pris tyckte jag, så nu är en av dem på väg.

God Jul!

/L

Grattis till ett bra köp! Låter riktigt prisvärt och du kommer bli nöjd! Jag bytte från 350D till 40D, för ett år sedan och det var ett rejält lyft i alla avseenden. Speciellt det du är ute efter, lågt brus vid höga ISO.

God fortsättning!

Nu blev jag lite nyfiken. Är också på väg att uppgradera till en 40D från en 400D just pga att bruset skulle vara bättre (mindre) vid höga ISO, efter vad jag har hört. Men det är alltså inte så???
Hmm, frågan då om det är värt pengarna..

Har också köpt ett 50/1.4 USM som jag är mycket nöjd med. Skulle detta göra sig ännu bättre på en 40D, eller skulle jag inte märka nån skillnad.

Pryltokig som man är känns det som jag behöver lite "bränsle" för att elda på 40D tankarna. Med vilka argument tycker ni att man ska uppgradera till en 40D?

//A

AF, grepp, toppdisplay och snabbhet heter argumenten.

Bytte själv ifrån 400D till 50D nyligen. Visst vikten känns lite även om jag inte provat mitt tele ännu men allt känns kanon. Fullkomligt älskar scrollhjulet vilket underlättar en hel del. AF är extrem snabb jämfört med 400D. 50D känns som en riktig kameran medan 400D är mer som en leksak men det ger bra bilder så länge man håller låga ISO. Vill man inte ha de extra sakerna på 50D så är 40D mkt prisvärd!

Brus

Bruset är faktiskt högre i 50D
Behäver man inte upplösningen samt en del av de andra finesserna så tycker jag bildkvaliten är tom bättre på 40D pga de större pixlarna

Har en 400D och köpte även i höstas en 40D. Har även testat 50D. Tar mycket långtidsexponeringar. Vad jag kommit fram till när det gäller brus är följande. 400D:n brusar något mindre på låga ison än 40D (konstigt nog). 40D:n däremot är bättre på högre iso, speciellt 800 och 1600. Iso 1600 i 30 sekunder på 40D:n ger markant skillnad mot 400D:n. Då jag testade 50D:n upplevde jag som att den brusade aningen mer samt gav lite grönare ton ibland.

Så äntligen...

..har jag slagit till upp uppgraderat till en 40D.
Har inte hunnit jämföra och testat ordentligt än, men visst känns den betydligt rejälare än en 400D.

7400:- på Media Markt. Gick lätt att pruta 500 spänn :)

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar