Annons

Uppgradera från 400D till 40D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

LeffeHP

Aktiv medlem
Hej alla,
Har idag med 400D, men är inte riktigt nöjd med vad den presterar på höga ISO, samt att den är lite för liten i min smak.

Jag har läst en del tester på nätet, men inte riktigt hittat svaret på min fråga. Därför testar jag här och riktar mig till andra som gått från 400D till 40D/50D.

Presterar 40D bättre än 400D på höga ISO (800-1600)?
40D ligger bra i pris, är det värt att istället lägga ut ytterligare några tusen för att gå upp till en 50D? Formfaktorn är väl lika på 40D o 50D vad jag kan förstå.

Jo, jag vet att det finna massor med trådar i liknande frågeställningar, men har inte riktigt hittat svaret i dem heller.

Tacksam för korta o konkreta svar!
/L
 
Hej alla,
Har idag med 400D, men är inte riktigt nöjd med vad den presterar på höga ISO, samt att den är lite för liten i min smak.

Jag har läst en del tester på nätet, men inte riktigt hittat svaret på min fråga. Därför testar jag här och riktar mig till andra som gått från 400D till 40D/50D.

Presterar 40D bättre än 400D på höga ISO (800-1600)?
40D ligger bra i pris, är det värt att istället lägga ut ytterligare några tusen för att gå upp till en 50D? Formfaktorn är väl lika på 40D o 50D vad jag kan förstå.

Jo, jag vet att det finna massor med trådar i liknande frågeställningar, men har inte riktigt hittat svaret i dem heller.

Tacksam för korta o konkreta svar!
/L
Skillnaden mellan 50D och 40D är förutom upplösningen på sensorn även högre upplösning på skärmen och att man kan göra fokusjusteringar själv på upp till 20 objektiv. ISO-skillnad mellan de två är lika med noll. Fokusjustering skulle tilltala mig.
 
Frågan är om du inte skall överväga en begagnad 5d om det är lågt brus på höga ISO du är ute efter, den stora sensorn sopar mattan med de kroppade kamerorna, trots att modellen är tre år gammal. Jag bytte min 40d mot en sån och jag är enormt nöjd med den, inte bara höga ISO:n utan kvaliteten på filerna över huvud taget. Fast klart, har du EF-S objektiv så måste du ju byta till EF
 
Ja ångrar inte en sekund att ha bytt från 400D te 50D (utan att ha provat 40D)..för det första känns den som en riktig kamera i handen.

Den är bra mycke snabbare, om bilderna rent kvalikativt(är det ett ord;) ) är bättre?.. vetefan ärligt talat men ja är väldigt nöjd med bilderna den tar.

Skärmen är helt okej. Så skarp så man kan använda den för att kolla skärpa å gallra ut bilder. Du kan kontakta mig på msn [email protected] eller maila [email protected] ifall du har mer specifika frågor orkar inte skriva mer nu :)
 
Hej alla,
Har idag med 400D, men är inte riktigt nöjd med vad den presterar på höga ISO, samt att den är lite för liten i min smak.

Jag har läst en del tester på nätet, men inte riktigt hittat svaret på min fråga. Därför testar jag här och riktar mig till andra som gått från 400D till 40D/50D.

Presterar 40D bättre än 400D på höga ISO (800-1600)?
40D ligger bra i pris, är det värt att istället lägga ut ytterligare några tusen för att gå upp till en 50D? Formfaktorn är väl lika på 40D o 50D vad jag kan förstå.

Jo, jag vet att det finna massor med trådar i liknande frågeställningar, men har inte riktigt hittat svaret i dem heller.

Tacksam för korta o konkreta svar!
/L

Hej,

Jag skulle föreslå 40D framför 50D såvida du inte bara måste ha några MP mer och en högre upplöst skärm.
Brusmässigt så är de lika bra. Kan du få ett bra pris på ett 40D hus så satsa i så fall lite pluring på bra glas.

Lycka till vad du än väljer.
 
40d

Hej
Jag har precis lagt ut en 40D med ett 24-105L på tradera.
Om du är intresserad så kan vi höras om en affär alternativt bjud
Har precis fått en 5Dmk2 så då förstår du varför jag säljer den
Den är i alldeles perfekt skick

MVH

Ola Rygård
018-512545
 
Presterar 40D bättre än 400D på höga ISO (800-1600)?
Nej.

Men den har bättre af och större hus, fungerar bättre vid m då den har bättreinterfce och en topdispay
 
Om nu 50D presterar "sämre" än 40D vid dom ISO lägena hur kommer det sig då att min 50D presterar bättre i dom lägena än va min 400D gjorde ? Testade ja på fel sätt kanske..
 
Hej alla,
Har idag med 400D, men är inte riktigt nöjd med vad den presterar på höga ISO, samt att den är lite för liten i min smak.

Personligen tycker jag 400D presterar bra på höga ISO. Om det inte räcker för dina krav, ja då lär du inte bli så mycket gladare över 40D eller 50D. De skillnader som eventuellt finns är försumbara i praktiken.

Storleken, ja där är det ju påtaglig skillnad.
mvh

Anders
 
Om det är så kan jag ju lika gärna behålla min 400D.
Nåja, jag får fundera vidare.

Tackar alla för svar o tips!

/L
 
Gick från 350D till 40D.
En mycket bättre kamera ur alla aspekter, utom just Brus.
I brus är den bara bättre. (Kanske 1 steg)

Själv tyckte jag inte 50D var motiverat, utan skulle då hellre valt en Beg. 5D.
Men eftersom jag var rädd att jag skulle tycka den var för långsam i autofocus, och bildserie, så blev det istället 40D

/Roger
 
Kan meddela att jag föll för frestelsen i julhandelns elfte timme.
Fotokungen har fått in några EOS 40D (demoex från Canon) som de säljer med full garanti för 5990 kr.

Bra pris tyckte jag, så nu är en av dem på väg.

God Jul!

/L
 
Jag har en 40D sedan tidigare och köpte en beg 350D i höstas för att ha reservhus och snabbheten med två olika obektiv me utan att behöva byra ifält.
 
Nu blev jag lite nyfiken. Är också på väg att uppgradera till en 40D från en 400D just pga att bruset skulle vara bättre (mindre) vid höga ISO, efter vad jag har hört. Men det är alltså inte så???
Hmm, frågan då om det är värt pengarna..

Har också köpt ett 50/1.4 USM som jag är mycket nöjd med. Skulle detta göra sig ännu bättre på en 40D, eller skulle jag inte märka nån skillnad.

Pryltokig som man är känns det som jag behöver lite "bränsle" för att elda på 40D tankarna. Med vilka argument tycker ni att man ska uppgradera till en 40D?

//A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.