Annons

Uppgradera dig själv istället för kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det verkligen så att samtliga verkligt kunniga inom fotografi i Sverige idag är medlemmar på Fotosidan, samtidigt? Om dessa då slutar så finns det inga nya fotokunniga som kan fylla på i forumet? Det där tror du väl inte på själv? Självklart är det så att även om några väljer att lämna forumet så lär det inte dö ut. Nya medlemmar tillkommer och befintliga medlemmar utökar sina kunskaper så att även dessa kan hjälpa till att besvara folks frågor. Ett diskussionsforums riktmärke bör alltid vara att det inte finns någon fråga som är för dum för att ställas.

Verkar som att du helt missuppfattat vad jag försökt att säga.
Kanske jag varit för otydlig själv.

Det största problemet som jag ser det är att av alla de som är aktiva på FS forum så är det en allt för liten del som verkligen har något vettigt att tillföra.

Samt att de alltför få som har något vettigt att säga riskerar att tappa lusten när frågeställningarna upprepas gång efter gång efter gång i nya trådar, trots att de redan är besvarade.

Tar du dig tid att läsa igenom tråden så tror jag att du snart kommer att se att jag försökt säga just detta redan tidigare i tråden ;)


Sedan så tycker jag att du ska vända på din egen fråga till mig lite granna:

Hur många riktigt duktiga fotografer är aktiva i FS forum, eller aktiva på FS över huvud taget?
Hur pass intressant tror du de finner FS i jämförelse med andra sidor på nätet som håller betydligt högre nivå?

För att ta ett konkret exempel:
Det går ju inte en endaste vecka utan att det bokstavligt talat startas flera trådar om "hjälp mig att välja min första systemkamera".
Detta trots att frågan är ställd, och besvarad precis hur många gånger som helst.

En annan del av problemet är att det ständigt tillkommer en stor mängd nybörjare, medans det knappast tillkommer några mer erfarna fotografer.
Vilket gör att det finns en obalans mellan grupperna "kunniga" och "intresserade nybörjare".
En obalans som hela tiden växer, dag för dag.

Inget som helst fel att vara "nybörjare"/"okunnig".
Det viktiga är viljan att lära sig.
(Dessutom så tycker jag att en stor del av charmen med fotografering är att man aldrig kan bli helt fullärd, utan hela tiden har möjligheten att utvecklas).
Men om FS ska bli ett bra ställe att kunna lära sig, och utvecklas på så måste det till en vettigare balans på verklig erfarna/kunniga och "intresserade nybörjare".

Jag har flertalet gånger tagit mig tid att skriva svar på frågor.
Ibland lagt uppåt två timmar på enskilda svar för att göra det så bra som möjligt.
För att senare se samma fråga i en ny tråd.
I den nya tråden länkat till tidigare svar.
För att se hur diskussionen trots detta fortsätter i den nyare tråden.
T.o.m. sett samma fråga upprepas flera gångar i en del längre trådar.

Kan lungt säga att det får mig att tappa lusten för att försöka hjälpa andra här på FS.
Och att jag är rejält övertygad om att det knappast ökar intresset hos de kunnigaste fotograferna att öka sin aktivitet/över huvud taget vara aktiva på FS.

Att jag i det närmsta har slutat att besvara frågor har nog ingen som helst betydelse.
Men om fler tröttnar och slutar att vara aktiva här på FS så lär nivån inte precis bli högre i forumet.
 
Uppfattas det som att "klanka ner"?
Ja, en del har uppenbarligen väldigt "ömma tår". Att både vara lat och känslig för kritik måste vara en sjukt jobbig kombination.

---------------------

En intressant kategori av frågor är den där trådskaparen undrar om den köpt rätt produkt. EFTER att köpet är gjort, men innan produkten har anlänt. Hur tänker man då? Varför köpte man produkten om man inte var säker på att man ville ha den, och varför provar man inte själv om den är bra istället för att låta andra avgöra det?

Samma sak gäller med frågor som "är den här bilden skarp?". Jösses...
 
Verkar som att du helt missuppfattat vad jag försökt att säga.
Kanske jag varit för otydlig själv.

Det största problemet som jag ser det är att av alla de som är aktiva på FS forum så är det en allt för liten del som verkligen har något vettigt att tillföra.

Samt att de alltför få som har något vettigt att säga riskerar att tappa lusten när frågeställningarna upprepas gång efter gång efter gång i nya trådar, trots att de redan är besvarade.

Tar du dig tid att läsa igenom tråden så tror jag att du snart kommer att se att jag försökt säga just detta redan tidigare i tråden ;)
I stort sett alla diskussionsforum lider av det du tar upp. Åtminstone de jag känner till, även utländska. Det finns alltid ett fåtal personer som är mer aktiva än andra i ett forum och en del av dessa sitter helt säkert inne med mer kunskaper än andra. Fast denna lilla skara byts ju ut över tiden så jag tror inte att man behöver vara orolig över att forumet ska dö bara för att dessa inte längre tycker det är roligt. Alla människor är olika och har olika värderingar och åsikter om hur saker och ting ska fungera. Det är bara så och är tyvärr inget man kan påverka genom en tråd i forumet.
 
Det finns människor som älskar att läsa tråkigt och krångligt skrivna manualer.
Jag tillhör inte dem.
Hellre köper jag då en välskriven och bra pedagogiskt bok, om samma sak.
Många som skriver manualer missar hela den biten.
Det är inget fel i att en manual är lättläst. Eller är det "manligt" att läsa en manual som ser ut som telefonkatalogen?

När det gäller frågeställarna här på forumet, så är det en dimension till som spelar in. Den social kontaktsökande biten. Att få till en dialog med någon/några om ämnet.

Alla har inte heller gått på högskolan med all träning i källkritik, referat, sammanställningar mm. De kan helt enkelt inte metodiken för att söka kunskap. Detta kan säkert för de som har kunskapen verka banalt, men så är det icke.

Bara en reflektion över en del av ämnet här i tråden.
 
Jag är inte säker på att en "pro"-avdelning på FS skulle fungera så särskilt bra men skulle man inte kunna skapa en avdelning inom forumet där verkligen ingen fråga är för dum och som ni som klagar här kan filtrera bort på samma sätt som man har med "fritt forum"?

Jag kan hålla med om att det är retligt att se samma frågor om och om igen men samtidigt så motsvarar frågorna hur det ser ut i verkligheten. Det finns en och en annan som befinner sig på det stadiet och inte vill livnära sig på fotografin.

När jag startar en tråd kring trådlösa arbetsflöden eller vilka anordningar som är bäst för att montera kamera i taket så även om jag inte tycker det är roligt så får jag acceptera att tråden inte blir någon lång tråd. Det är helt enkelt inte lika intressant för den stora massan.
 
Kanske jag har fel nu, men utgående från mig jag själv skulle jag generalisera och säga att dom som är intresserade av sådant som trådlöst och fjärrstyrd kamera i taket är mer "projektinriktade", själva jobbet att ta fram en lösning är intressant i sig och därför frågar man inte efter ett färdigt svar utan labbar hellre själv. Sedan är det förstås som du säger mycket färre som pysslar med sånt också.
 
Jag hänger inte bara här på Fotosidans forum, utan det händer att jag faktiskt besöker andra forum också. På en del av dem har de "klistrade trådar", dvs först i varje kategori en eller två trådar med netiketten för den specifika kategorin samt en F.A.Q.

Just det senare, en F.A.Q (Frequently Asked Questions = Frågor som ställs ofta) kanske skulle lösa en hel del av dessa "onödiga" trådstarter. Innan man startar en ny tråd, så tittar man i FAQ och ser om svaret finns där och förhoppningsvis om det finns, är det även en pedagogiskt besvarad fråga.

Kanske skulle en "kunskapsbank" vara ett alternativ? Tänk, bara en enda sida med allt om hur man fotograferar månen. Eller en annan sida hur man fotar blommor med makro osv. För på FS finns det ju en enorm kompetens, problemet är att all kunskap blir utspridd i oändliga antal foruminlägg. Frågan är bara vilka som skulle orka ta på sig en sådan roll att sammanfatta informationen från forumtrådarna?

Fast steg ett är väl att försöka ha "rena trådar", dvs en tråd per frågeställning med en bra rubrik. Inte "kapa trådar" så att en tråd som från början handlade om hur man fotar fyrverkerier, glider iväg och börjar handla om tex bästa kameraväskan eller reflexskärmar. Men ju längre en tråd blir, desto troligare är det ju att den glider iväg från ursprungsämnet. Se bara på det här inlägget, kastar själv gurka i växthus :)
 
För att få en annan bildvinkel än den gamla vanliga?
 

Bilagor

  • _H5Q8263_400.jpg
    _H5Q8263_400.jpg
    71.1 KB · Visningar: 145
Senast redigerad av en moderator:
Vi hade en liten och väldigt duktig fotograf i Bankeryds fotoklubb, tyvärr är Hugo Reijer död i dag.

Han löste det med att alltid köra runt med en 5m trappstege på biltaket. Enkelt & mobilt.
 
Jag hänger inte bara här på Fotosidans forum, utan det händer att jag faktiskt besöker andra forum också. På en del av dem har de "klistrade trådar", dvs först i varje kategori en eller två trådar med netiketten för den specifika kategorin samt en F.A.Q.

Klistrade trådar, lätta att hitta för nykomlingar där någon/några kan uppdatera som nån sorts wikipedia-sida aktuell information om tex Vilken kamera ska jag köpa vore nog en bra lösning.
Lägg in för o nackdelar som brukas tas upp, utan att övergå i märkeskrig o överdrivet tekniksnack som ingen nybörjare fattar iaf. Lägga upp i olika prisklasser samt förklara att kamerahuset inte är allt utan objektiv o fotografen gör lika mycket till.

När dessa "klistrade trådar" finns är det lätt för vem som helst att länka till resp. klistrade tråd då nästa inlägg om "vilken kamera ska jag köpa" dyker upp. Borde ju åtminstone minska ner antalet trådar om nyköp osv?

Sen till de som inte orkar läsa sig till hur en kameras bländare, slutare och ISO-värde fungerar, så finns ju http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 som någon länkade till häromdagen, enklare kan det knappast bli!!
 
Som jag sa, håller en tråd på tillräckligt länge, glider den ifrån ämnet helt... Undrar vad inlägg 69-73 har med TS frågeställning att göra? :)
 
Som jag sa, håller en tråd på tillräckligt länge, glider den ifrån ämnet helt... Undrar vad inlägg 69-73 har med TS frågeställning att göra? :)

Tja, vill man krysta fram en förklaring skulle man t.ex. kunna säga att det handlar om att förnya dig och ditt foto genom att hitta nya bildvinklar och nya sätt att fotografera istället för att köpa ny kamera.

Så det behöver faktiskt inte vara O.T. :)
 
Grundläggande frågor besvaras ofta med samma svar och ibland med "sök på sidan de finns likadana trådar sen förut." Eller läs i manualen. Ja har själv gett dessa svar o de är ju egentligen inte så optimalt. Att hänvisa med länk till de andra trådarna är inte heller optimalt. Jag tror att väldigt många som skickar grundläggande frågor på forumet inte är lata utan helt enkelt inte vet hur man använder google för att söka efter svar. De vet inte vilka sökord de ska använda för att få relevanta resultat. Och forumets sökfunktion är allt annat än optimal.

Så istället för att skicka länkar till artiklar eller skriva svar som upprepat sig i all evighet så kanske de skulle vara en ide att skicka länkar sökresultat på google där de relevanta sökorden är ifyllda. Då får de "hjälp till självhjälp".

Skickar lite exempel:
Kameraval:
http://www.google.se/search?client=opera&rls=sv&q=kameraval&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

Kamera val fotosidan:
http://www.google.se/search?hl=sv&client=opera&rls=sv&q=fotosidan+kamera+val&btnG=Sök&meta=&aq=f&oq=

Fotosidan grundläggande:
http://www.google.se/search?hl=sv&c...tosidan+grundläggande&btnG=Sök&meta=&aq=f&oq=

fotokunskap:
http://www.google.se/search?hl=sv&client=opera&rls=sv&q=fotokunskap&btnG=Sök&meta=&aq=f&oq=
 
Jag tror det ofta är enklare än så, man vill vara social och diskutera med andra, och man vill skapa en egen tråd villket är roligare än att söka i gamla trådar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.