Annons

Uppgradera dig själv istället för kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker den här typen av disskutioner brukar skjuta sig lite i foten. Språket förändras, like it or not.
Det är skillnad på att förändra språket och att inte lära sig språket. Visst finns det knöliga manualer, men det är ju just av sådana anledningar som det är bra att kunna sitt språk ordentligt. Är man kass på svenska så blir en halvbegriplig manual istället obegriplig.

Nu är det ju inte bara språket det handlar om, utan hela viljan att faktiskt anstränga sig för att lära sig något. Jag förstår att om man inte orkar lära sig svenska så orkar man heller inte själv försöka ta reda på hur kameran fungerar. Det är antagligen ett genomgående tankesätt i dessa människors liv. "Orka", hör man då och då som svar på något som kan te sig lite jobbigt. Man undrar hur det ska gå om man inte ens orkar med det som man själv valt som hobby.

En rolig felstavning gjorde du allt, kanske avsedd, här fick den sin markering, "Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor."
Ja, det var lite roligt:) Men helt oplanerat. Det är skillnad på slarv och okunskap.
 
Ankdammen

Ja så äntligen kom den ultimata tråden för alla självgodhetens ekvilibrister som har som sport att klanka ner på andra. Passa på nu att spy galla! ;-)
 
Det är inte sällan man hör att folk, som sysslar med konst av ena eller andra slaget, är rädda för att "lära sig för mycket" då de tror de hämmar sin kreativitet på det viset. Jag är fullständigt övertygad om att det är precis tvärtom. Jag tror att det som bär längst är att insupa så mycket kunskap som möjligt, kontinuerligt studera andras verk för att snappa upp influenser och idéer, och faktiskt öva på fotografering så man vet vad man ska göra då det gäller. Man måste veta hur man skapar olika slags bilder och hur alla inställningarna påverkar bilden.

Inom konsten finns inga regler hur man ska göra, men däremot väl beprövade teorier om vad som funkar. Inom musiken klingar vissa toner tillsammans på ett harmoniskt sätt medan andra låter väldigt dissonanta tillsammans. Kan man sin musikteori vet man också varför det är så, och kan också skapa dissonanta harmonier om man känner för det. Inom bildkonsten talar man t.ex. mycket om gyllene snittet. Samma sak återkommer i musiken, vissa toner klingar bra tillsammans p.g.a. att deras frekvenser instämmer med "the golden ratio" på ett eller annat vis.

Det som gör en bild bra är väl aldrig bildkvaliteten ensam, utan det är stämningen i den och de känslor och tankar den föder som gör bilden bra, eller om den helt enkelt är estetiskt tilltalande genom sina former, linjer och andra egenskaper. Självklart är förstås bra bildkvalitet en bidragande faktor, men den är väl aldrig den enskilt viktigaste faktorn?

Det var lite tankar jag hade om saken... :)
 
Ja så äntligen kom den ultimata tråden för alla självgodhetens ekvilibrister som har som sport att klanka ner på andra. Passa på nu att spy galla! ;-)

Och ironin med ditt eget inlägg flög förmodligen förbi strax över huvudet ... ;-) ;-)
 
Ja så äntligen kom den ultimata tråden för alla självgodhetens ekvilibrister som har som sport att klanka ner på andra. Passa på nu att spy galla! ;-)
Jag tycker mest synd om folk som inte förstår att det är kul att lägga ner energi på att lära sig saker. Om det gör mig "självgod" så får jag väl vara det.
 
Något av det viktigaste man kan lära sig för att klara sig bra ute i verkligheten är studie- och sökteknik, och det missar man ju om man får allt serverat av andra hela tiden.
 
Ja, back to basic. En manuell kamera med en fast brännvidd. Gärna en "dum" exponeringsmätare.

Det blir klart svårare att förstå sambanden mellan exponeringskänslighet, bländare och tid med moderna systemkameror. De tar bra bilder på "auto-allting", men när något går fel förstår fotografen inte varför. Det måste vara en dålig kamera.

Här på FS märks att många kvinnliga fotografer tar bättre bilder än män pga att de väljer en enkel kamera och en normaloptik. Många män är förlorade i zoomar, batterigrepp och snabba bildfrekvenser.
 
Ja så äntligen kom den ultimata tråden för alla självgodhetens ekvilibrister som har som sport att klanka ner på andra. Passa på nu att spy galla! ;-)

Nu vet jag inte om detta var avsett som skämt? Men då jag ser att du bara varit medlem ett par månader tror jag, om du fortsätter att hänga här och vill ta del av intressanta frågeställningar på olika forum, att du ganska snart kommer att upptäcka två saker. För det första ställs väldigt många grundläggande frågor som dels är besvarade i oändliga trådar tidigare och dels skulle finna sina svar vid den mest elementära genomögnande av manualen. För det andra dräller det in frågor av typen: Vad skall jag köpa? Vilka ofta är helt meningslösa att ställa på ett forum som detta. De som har Canon håller på sitt och de som har Nikon på sitt osv. Dessutom är även den typen av frågor ställda och besvarade i oändlighet.

Det jag anser är till att börja med att om det handlar om grundläggande användning av prylar man skaffar sig bör man starta med att läsa manualen. Och när det gäller övriga frågor kan man faktiskt gå in och söka på forumen innan man startar en ny tråd.

Problemet som jag upplever det som det nu fungerar är att de intressanta frågeställningarna drunknar i inflödet av a: meningslösa inlägg. b: inlägg som redan avhandlats flera gånger tidigare. c: en kombination av dessa.
 
Senast ändrad:
...Problemet som jag upplever det som det nu fungerar är att de intressanta frågeställningarna drunknar i inflödet av a: meningslösa inlägg. b: inlägg som redan avhandlats flera gånger tidigare. c: en kombination av dessa.

Tack för ditt seriösa svar!
Det jag ser som en belastning för detta forum är att folk inte skall få ställa ärligt menade frågor utan att bli påhoppade av besserwissrar som istället för att besvara frågorna ifrågasätter intelligensen hos frågeställaren, troligen mest för att själva få synas och lägga till ytterligare ett inlägg i sin "samling" (bygger man respekt på antalet inlägg här?).

Jag tycker att man bör fråga sig vad diskussionsforumet skall vara till för om man inte skall få ställa frågor. Om någon tycker att en fråga är för enkel och att det går att Googla fram ett svar på bör kanske ställa sig frågan vem som bestämmer vad som är tillräckligt svårt för att få äran att besvaras (hövligt) av besserwissermaffian som härskar här. Menar dom att det finns någon fråga som ställts och besvarats på här som man inte kan hitta svaren på någon annanstans?

/Roger
 
Den känns extra aktuell och passande på just Fotosidan. Många trådstarter (nästan alla?) handlar om helt grundläggande saker som står i vilken kameramanual som helst. Man orkar uppenbarligen inte försöka själv, utan ska matas med kunskap av andra.

Jag håller i princip med och tvärtemot vad vissa i denna tråd anser skulle jag gärna se "forumpoliser" som modererar hårt. Bort med alla dublettrådar, bort med alla OT-inlägg. I ett så stort community som fotosidan.se där diskussionerna i det närmsta är helt omodererade blir det tyvärr ofrånkomligt en oerhörd mängd skräptrafik och att hitta de fåtalet intressanta diskussionerna blir svårare för var dag som går tyvärr. Jag har dock för längesedan insett att jag verkar vara i minoritet när det gäller moderering och det är bara att gilla läget som det heter.

Jag vet inte om det finns nån naturlag som säger att förhållandet mellan antalet vettiga inlägg och icke vettiga inlägg står i omvänd proportion till antalet medlemmar men det verkar ibland nästan så.
 
Det är klart att man får fråga vad som helst, men det är inte bara surmagat att tycka att det kunde vara bra om man läser manualen och söker lite själv först. Man lär sig faktiskt väldigt mycket på det, både om det man direkt funderar på och också en massa andra saker via stickspår man går medan man letar efter svaret, saker man inte skulle lärt sig annars.
 
Och hur jobbigt är det inte att klicka sig ifrån en tråd som inte faller en på läppen ?
Ett visst mått av förståelse måste vi väl ändå kunna ge dem som frågar.
Om jag har något som kan hjälpa dem så är det en liten kostnad den dagen jag själv behöver hjälp. Och vem vet...vi kan ju alla behöva hjälp en vacker dag.
 
De surmagade kommentarerna är ofta menade som hjälp till självhjälp. Den som inte klarar att googla eller söka på detta forum är ordentligt handikappad.


Det är klart att man får fråga vad som helst, men det är inte bara surmagat att tycka att det kunde vara bra om man läser manualen och söker lite själv först. Man lär sig faktiskt väldigt mycket på det, både om det man direkt funderar på och också en massa andra saker via stickspår man går medan man letar efter svaret, saker man inte skulle lärt sig annars.
 
...
(bygger man respekt på antalet inlägg här?).
...

Det tror jag inte, inte hos mig i alla fall. Men du bör nog kolla innehållet i inläggen innan du dömer dom, du kan säkert hitta en hel del hjälpsamma inlägg från dom du tycker är besserwissrar. Antalet inlägg är ingen bra mätare heller, när du varit medlem i en sex-sju år som några här så har du säkert skrapat ihop ett gäng inlägg också. ;-)
 
Pff, vad dumma jag tycker många är. De ser ner på folk som ställer frågor om priser, funktioner och dylikt. (enligt dem själva i tråden)

Varför skulle man först säga att kunksap är makt, sedan ser man ner på folk som är för "dumma" att ta reda på en sak själv. Hur "missbrukat" är då inte den makten?

Jag ställer själv ofta en fråga flera gånger på flera ställen för man vill ha ett större perspektiv på saken. Som alla här borde veta är erfarenhet något man aldrig slutar att få. Innan jag köpte min d90 googlade jag på vad en systemkamera är, bländare, iso, exponering, slutartid och så vidare. Sen frågade jag nära och kära som jag visste kunde fota, sen i affärerna. Jag fick även tidningar av min farfar som jag läste. Fastän jag nu gjort allt detta frågade jag ytterliggare här på fotosidan efter att jag registrerat mig.

Tycker ni då att jag är dum och oförmögen att skaffa information och därför måste fråga er som är "otroligt kunniga på kamera och google".

Bara några funderingar från en som kollar från allas perspektiv och som använder min såkallade makt till att hjälpa andra.
 
Men eftersom du funderade lite själv först så var förmodligen inte din fråga i forumet en trivial fråga som du redan hittat svaret på i manualen, eller hur?
 
Tack för ditt seriösa svar!
Det jag ser som en belastning för detta forum är att folk inte skall få ställa ärligt menade frågor utan att bli påhoppade av besserwissrar som istället för att besvara frågorna ifrågasätter intelligensen hos frågeställaren, troligen mest för att själva få synas och lägga till ytterligare ett inlägg i sin "samling" (bygger man respekt på antalet inlägg här?).

Jag tycker att man bör fråga sig vad diskussionsforumet skall vara till för om man inte skall få ställa frågor. Om någon tycker att en fråga är för enkel och att det går att Googla fram ett svar på bör kanske ställa sig frågan vem som bestämmer vad som är tillräckligt svårt för att få äran att besvaras (hövligt) av besserwissermaffian som härskar här. Menar dom att det finns någon fråga som ställts och besvarats på här som man inte kan hitta svaren på någon annanstans?

/Roger

Jag tycker precis som du att det är ledsamt att folk känner att de blir "påhoppade av besserwissrar". Samtidigt tycker jag att det är lite ohövligt och narcissistiskt att till synes ramla in på fotosidan och samtidigt som man blir medlem utan att läsa nånting smäller iväg tre trådar med totala nybörjarfrågor som besvarats hundratals gånger tidigare. Även om alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt och ställa sina frågor så tycker jag att man som nykomling kanske kan luta sig tillbaka litegrann och läsa in sig på all den information som finns här på fotosidan.

[bitter]
Samtidigt inser jag att mitt lilla inlägg inte kommer göra nån skillnad. Så länge forumen är omodererade, medlemmarna strömmar in och de flesta verkar vilja ha det som det är så kommer det väl bara bli än mer skräpinlägg. Visst ökar även inläggen med mycket intressant information som ger mig nya kunskaper men tyvärr ökar skräpet mer.
[/bitter]

Glömde nästan att skriva det, men jag tycker det är jättekul att folk ändå orkar svara på frågorna som blir ställda om och om igen! Jag tycker absolut man ska ge ett bra svar om man ändå bemödar sig att svara. Själv skriver jag ytterst sällan svar på nybörjarfrågor men de gångerna jag gör det brukar jag försöka ge ett bra svar. Jag tror inte syrliga svar eller uppmaning att "googla" hjälper nån. Personen som frågar blir inte glad av ett elakt/syrligt svar och vet antagligen redan vad google är.
 
Jag tycker att man bör fråga sig vad diskussionsforumet skall vara till för om man inte skall få ställa frågor. Om någon tycker att en fråga är för enkel och att det går att Googla fram ett svar på bör kanske ställa sig frågan vem som bestämmer vad som är tillräckligt svårt för att få äran att besvaras (hövligt) av besserwissermaffian som härskar här. Menar dom att det finns någon fråga som ställts och besvarats på här som man inte kan hitta svaren på någon annanstans?
Jag tycker att du bör fundera på om du tror att "besserwissermaffian" faktiskt är de som sitter på svaren, och vad forumet vore utan dem. Vad är det för vits att ställa en fråga om den är på en så låg nivå att de kunniga inte orkar bry sig? Eller om så många ställer samma fråga om och om igen så att de med kunskap helt enkelt väljer andra forum. Vem ska då besvara frågorna?

Man stövlar inte gärna in på en högskoleföreläsning och frågar vad pi är för något, om du förstår liknelsen. Man lär sig ofta allra mest av att läsa om saker som är lite för svåra för ens nuvarande intellekt, och att umgås med människor som kan mer än man själv. Man måste då vara lite tålmodig och inte be folk förklara allt i hela världen för en. Då tröttnar de nämligen och man får inga svar alls.

Och hur jobbigt är det inte att klicka sig ifrån en tråd som inte faller en på läppen?
Skitjobbigt, eftersom de få trådar som innehåller något vett är svåra att hitta. Personligen håller jag till mer på amerikanska forum numera, där det är betydligt högre nivå.

Pff, vad dumma jag tycker många är. De ser ner på folk som ställer frågor om priser, funktioner och dylikt. (enligt dem själva i tråden)
Det har väl ingen gjort? Vi är några som tycker att det är bedrövligt att många människor inte anstränger sig ordentligt utan bara vill ha allt serverat på silverfat. De kan säkert inte hjälpa det själva eftersom de nog inte tänkt på hur det kan framstå i andras ögon. Just därför är det bra med såna här trådar.

-----------------------

Jag började fotografera 2005. Då visste jag ingenting om fotografi. Nu vet jag väldigt mycket. Ändå har jag knappt ställt några frågor, utom sådana där jag faktiskt inte hittat några entydiga svar eller där svaren är vaga och kan diskuteras från olika vinklar eftersom ämnet är nytt (sensorteknik till exempel).

Utan uppoffring kommer man aldrig att lära sig någonting. Jag är säker på att de som ställer de simplaste frågorna här, skulle ha lärt sig mycket mer av att läsa manualen till kameran. Om man inte förstår vad som står i manualen så är det läge att fråga på forumet.

Allt det här gäller frågor där det finns fakta. Sen finns det frågor som rör tyckanden, där alla svar är korrekta. Såna frågor tycker jag att man kan ställa hur många som helst:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.