Jag tycker att man bör fråga sig vad diskussionsforumet skall vara till för om man inte skall få ställa frågor. Om någon tycker att en fråga är för enkel och att det går att Googla fram ett svar på bör kanske ställa sig frågan vem som bestämmer vad som är tillräckligt svårt för att få äran att besvaras (hövligt) av besserwissermaffian som härskar här. Menar dom att det finns någon fråga som ställts och besvarats på här som man inte kan hitta svaren på någon annanstans?
Jag tycker att du bör fundera på om du tror att "besserwissermaffian" faktiskt är de som sitter på svaren, och vad forumet vore utan dem. Vad är det för vits att ställa en fråga om den är på en så låg nivå att de kunniga inte orkar bry sig? Eller om så många ställer samma fråga om och om igen så att de med kunskap helt enkelt väljer andra forum. Vem ska då besvara frågorna?
Man stövlar inte gärna in på en högskoleföreläsning och frågar vad pi är för något, om du förstår liknelsen. Man lär sig ofta allra mest av att läsa om saker som är lite för svåra för ens nuvarande intellekt, och att umgås med människor som kan mer än man själv. Man måste då vara lite tålmodig och inte be folk förklara allt i hela världen för en. Då tröttnar de nämligen och man får inga svar alls.
Och hur jobbigt är det inte att klicka sig ifrån en tråd som inte faller en på läppen?
Skitjobbigt, eftersom de få trådar som innehåller något vett är svåra att hitta. Personligen håller jag till mer på amerikanska forum numera, där det är betydligt högre nivå.
Pff, vad dumma jag tycker många är. De ser ner på folk som ställer frågor om priser, funktioner och dylikt. (enligt dem själva i tråden)
Det har väl ingen gjort? Vi är några som tycker att det är bedrövligt att många människor inte anstränger sig ordentligt utan bara vill ha allt serverat på silverfat. De kan säkert inte hjälpa det själva eftersom de nog inte tänkt på hur det kan framstå i andras ögon. Just därför är det bra med såna här trådar.
-----------------------
Jag började fotografera 2005. Då visste jag ingenting om fotografi. Nu vet jag väldigt mycket. Ändå har jag knappt ställt några frågor, utom sådana där jag faktiskt inte hittat några entydiga svar eller där svaren är vaga och kan diskuteras från olika vinklar eftersom ämnet är nytt (sensorteknik till exempel).
Utan uppoffring kommer man aldrig att lära sig någonting. Jag är säker på att de som ställer de simplaste frågorna här, skulle ha lärt sig mycket mer av att läsa manualen till kameran. Om man inte förstår vad som står i manualen så är det läge att fråga på forumet.
Allt det här gäller frågor där det finns fakta. Sen finns det frågor som rör tyckanden, där alla svar är korrekta. Såna frågor tycker jag att man kan ställa hur många som helst