Annons

Uppgradera dig själv istället för kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste bara säga att jag förstår att man/ni ledsnar på frågor i stil med "vilken kamera ska jag köpa?" eller andra liknande som återkommer dagligen. Dock måste jag säga att man ofta måste ha en viss kunskap för att kunna ställa de "rätta" frågorna.

Om min kamera börjar bete sig konstigt och jag, som nybörjare (allmänt resonerat alltså), inte vet om det är kameran det är fel på eller den som håller i kameran, så är tröskeln till att ställa sina frågor på ett forum öppet för alla bra mycket lägre än att ringa till kameratillverkaren och inte riktigt veta hur man ska framställa sin fråga.

Om jag funderar över om det är värt att skicka in en begagnad kamera för genomgång/reparation så är det bra mycket lättare att få en "det kan kosta kring x kronor och det kan vara värt det/inte vara värt det" av någon på ett forum innan man ringer till dem som lagar kameror.

Om man inte är van att hänga på olika forum så är det inte alltid så enkelt att söka efter gamla trådar som ger svar på det man undrar över heller.

Jag säger som någon tidigare här att om du ser en tråd och tänker "inte en gång till!!", låt bli att klicka på den och gå istället in på något annat som intresserar dig mer. Enkelt, eller hur?
 
Bra resonerat Kristina! Om man undantar de renodlade fotoaffärerna så är det svårt att hitta ett ställe där det finns så mycket kunskap och en vilja att hjälpa till. Vad jag dock tror skulle kunna avhjälpa lite grann vore om Fotosidan startade något eller några forum speciellt för nybörjare t.ex med inriktning på köp, teknik och fotografi. Jag har sett det på mer datorinriktade forum och det verkar fungera alldeles utmärkt.
 
Jag måste bara säga att jag förstår att man/ni ledsnar på frågor i stil med "vilken kamera ska jag köpa?" eller andra liknande som återkommer dagligen. Dock måste jag säga att man ofta måste ha en viss kunskap för att kunna ställa de "rätta" frågorna.

Om min kamera börjar bete sig konstigt och jag, som nybörjare (allmänt resonerat alltså), inte vet om det är kameran det är fel på eller den som håller i kameran, så är tröskeln till att ställa sina frågor på ett forum öppet för alla bra mycket lägre än att ringa till kameratillverkaren och inte riktigt veta hur man ska framställa sin fråga.

Om jag funderar över om det är värt att skicka in en begagnad kamera för genomgång/reparation så är det bra mycket lättare att få en "det kan kosta kring x kronor och det kan vara värt det/inte vara värt det" av någon på ett forum innan man ringer till dem som lagar kameror.

Om man inte är van att hänga på olika forum så är det inte alltid så enkelt att söka efter gamla trådar som ger svar på det man undrar över heller.

Jag säger som någon tidigare här att om du ser en tråd och tänker "inte en gång till!!", låt bli att klicka på den och gå istället in på något annat som intresserar dig mer. Enkelt, eller hur?
Ja, det är klart att du har rätt i det. Om personen ifråga förstod att det i andras ögon skulle "störa" att fråga en viss sak, så skulle den naturligtvis inte fråga;-) Men då kan man ju också tycka att det måste vara okej att svara "prova att söka först", eftersom det antagligen ger en massa bra svar sedan förut. Sådana inlägg är det emellertid tydligen en del som anser vara "besserwisseraktigt". Jag har viss förståelse för det, men det viktigaste är väl ändå att trådskaparen får bra svar? Om denna då på kuppen får lära sig att det går att söka på egen hand, så måste det ju vara en nyttig kunskap i sig.

Jag kan inte minnas att jag skrivit något sånt besserwissersvar; åtminstone inte på väldigt länge. Jag hoppar istället över trådar som jag tycker präglas av lathet. Men visst, det kanske inte alls är lathet utan bara ovetande om hur man skulle kunna göra. Men hur löser man det?

Att läsa manualen är inte självklart för mig heller. Jag brukar försöka lista ut hur kameran funkar ändå. Men man kan ju anta att kamerans alla funktioner behandlas i just manualen, och då är det ju lämpligt att konsultera den när det är en funktion man inte begriper sig på. Rena fel däremot, måste man ju kunna fråga om.

Sen kan vi gå vidare på ämnet sökning. Många trådar har så undermåliga rubriker att man inte hittar dem vid en sökning. Likaså är det dumt att skriva en rubrik som inte tydligt visar vad tråden handlar om, för då tappar man ju en massa potentiellt kunniga läsare som skiter i tråden.

----------------------

Det var egentligen inte det här spåret jag tänkte att den här tråden skulle ta, men det är ju intressant också, för all del:) Jag tänkte mer diskutera det märkliga fenomenet att många vill köpa saker utan att veta varför. Man "uppgraderar" bara för att man vill bränna pengar eller ha en ny pryl, och det ger ju inte särskilt god utdelning av saker som man faktiskt behöver, i längden.

Nu kanske någon tycker att jag inte ska säga något eftersom jag verkligen är en prylbytarnisse av rang:-D Men jag vet alltid varför jag byter. Dessutom har jag som ett sekundärt mål att bara utforska allt vad kamerateknik håller. Det kanske är en dålig ursäkt, men i alla fall en förklaring;-)

Tillägg: Jag ångrar att jag skrev "kunskap är makt", för det var bara lite skämtsamt. Men det kan ju ses som överlägset i sammanhanget. Det var inte alls tanken.
 
Det finns inget nedlåtande i denna mening/formulering - kunskap ÄR makt - detta måste ju inte betyda "över dina medmänniskor", det kan också betyda "över dina prylar".
Om du inte har någon kunskap är det dina prylar som har makt över dig. Jag tror det var detta som var trådens ursprungliga diskussionsämne. Att gå vidare till nya prylar utan att ha lärt sig att fullt utnyttja vad de "gamla" egentligen kunde är en ond cirkel där man utlämnar sig själv mer och mer i tillverkarnas händer (eller rättare sagt i deras funktionsprogrammerares händer...) - Till slut litar man helt på att kameran/prylen ibland säger "det här går inte" bara för att den råkar ut för en situation den inte är förprogrammerad för. Fastän att situationen kanske hade varit ganska lätt att reda ut med lite bakgrundskunskap och eftertanke.
 
Det finns inget nedlåtande i denna mening/formulering - kunskap ÄR makt - detta måste ju inte betyda "över dina medmänniskor", det kan också betyda "över dina prylar".
Om du inte har någon kunskap är det dina prylar som har makt över dig. Jag tror det var detta som var trådens ursprungliga diskussionsämne. Att gå vidare till nya prylar utan att ha lärt sig att fullt utnyttja vad de "gamla" egentligen kunde är en ond cirkel där man utlämnar sig själv mer och mer i tillverkarnas händer (eller rättare sagt i deras funktionsprogrammerares händer...) - Till slut litar man helt på att kameran/prylen ibland säger "det här går inte" bara för att den råkar ut för en situation den inte är förprogrammerad för. Fastän att situationen kanske hade varit ganska lätt att reda ut med lite bakgrundskunskap och eftertanke.
Jag vet faktiskt inte om jag hade någon riktigt genomtänkt baktanke, men man kan nog säga att du satte ord på det jag tänkte, utan att jag egentligen formulerat det:)

Det är en jäkla skillnad på att tycka att "jag vill få bättre bildkvalitet än jag får idag", utan att veta varför man inte får den bildkvalitet man får idag, mot att tycka att "jag vill uppgradera mitt objektiv till ett bättre eftersom det nuvarande ger ful oskärperendering, massa CA och är oskarpt i hörnen".

Det är sannerligen inte lätt att sätta på pränt vad man inte gillar med det man har, men det är i mitt tycke en nödvändig övning. Kan man inte lista ut det, så kan man heller aldrig veta om det är utrustningen eller man själv som felar.
 
Jag tycker att du bör fundera på om du tror att "besserwissermaffian" faktiskt är de som sitter på svaren, och vad forumet vore utan dem. Vad är det för vits att ställa en fråga om den är på en så låg nivå att de kunniga inte orkar bry sig? Eller om så många ställer samma fråga om och om igen så att de med kunskap helt enkelt väljer andra forum. Vem ska då besvara frågorna?
Ser en uppenbar risk för just det att de som har kunnandet drar sig någon annan stans.
Dessutom, emellanåt skrivs en del svar som är mer eller mindre felaktiga.
Vilket nog till viss del kan tillskrivas "frånvaron" av de som har kunnandet att komma med bra svar.

Skitjobbigt, eftersom de få trådar som innehåller något vett är svåra att hitta. Personligen håller jag till mer på amerikanska forum numera, där det är betydligt högre nivå.
Tycker mig se en tydlig tendens att allt fler duktiga fotografer drar sig till andra siter.
Och utan tvekan så finns det andra ställen där nivån är betydligt högre.

Ibland har jag funderat seriöst på att själv starta ett forum för fotgrafer som håller en "professionell" nivå.
I princip en Svensk motsvarighet till Sportsshooter.
Ovan länkade forum är inriktat mot professionella fotografer, och för att bli medlem måste man göra en ansökan där man bevisar att man kan hålla en konsekvent hög nivå som fotograf.
Helt bör man ha en "sponsor" som "intygar" att man har något att tillföra övriga medlemmar. Utan "sponsor" är det riktigt svårt att bli medlem (svårt även med sponsor).
Behöver jag säga att nivån där är rejält högre?

Kanske skulle FS delas upp i två delar.
En där alla kan bli medlemmar, och en där man måste göra en ansökan?

För med nuvarande utveckling drunknar bra bilder och vettiga inlägg bland alla "glada nybörjare".
Inget som helst fel på att vara "nybörjare" som sådant.
Men FS dras ju med en enorm tillväxt av "nybörjare", och det sätter en del tydliga spår.

Utan uppoffring kommer man aldrig att lära sig någonting. Jag är säker på att de som ställer de simplaste frågorna här, skulle ha lärt sig mycket mer av att läsa manualen till kameran. Om man inte förstår vad som står i manualen så är det läge att fråga på forumet.
Fast innan man frågar är det väl läge att använda sökfunktionen?
Själv har jag använt den, och fått med mig en massa andra bra saker på vägen.
Problemet som det är nu är att forumet blivit "nedlusat" med så mycket "skräp", läs frågor som ställts tokmånga gånger, så att det är riktigt svårt att hitta det som är bra.

Som jag ser det så skulle det krävas två saker för att lyfta forumet här på FS.
1. En rejäl rensning.
2. Mer aktiv moderering.

Själv har jag tappat orken att besvara samma frågor gång på gång.
För att de svar jag tagit mig tid att skriva sedan ska "drukna" i den enorma mängd inlägg som skrivs.
Men framför allt så har jag tröttnat på att "behöva" besvara frågor flera gånger "trots" att svaret går alldeles utmärkt att hitta via sökfunktionen.
 
Som jag ser det så skulle det krävas två saker för att lyfta forumet här på FS.
1. En rejäl rensning.
2. Mer aktiv moderering.
Jag håller med dig i mycket, men inte när det gäller lösningen. Jag tycker att det är väldigt trevligt att okunniga och kunniga delar samma forum. Det är både inspirerande för de okunniga och en bra chans för de kunniga att faktiskt lära sig själva något genom att försöka hjälpa andra.

Problemet ligger i attityden hos nybörjarna och svarsattityden hos de erfarna. FS har så många medlemmar att det blir svårt hur man än löser det.

Som jag ser det så är det för många underforum. Den oinsatte har ingen aning om var den ska lägga sin fråga, och ingen aning om var den ska söka svaret på samma fråga utan att aktivt ställa den.
 
Jag tror också att en del av förklaringen ligger i att FS blivit någon sorts lunarstorm. En väldigt stor andel av medlemmarna verkar vara fullständiga noviser på denna sida "Där fotografer möts". Märker en väldig skillnad bara sedan jag själv gick med.

.

Exakt!

Jag trodde när jag gick med 2003, att FS var en Internet sida med enbart kunniga fotografer, då jag själv har haft fotohobbyn i många år, säkert över 50 år, men icke, nej kvalitén på många trådar/frågor är idag klart sämre än de var 2003!

Kan det bli en höjning av kvalitén, så att vi slipper dessa oändliga nonsensfrågor, typ " Vilken kamera skall jag ha för att kunna ta bilder av min häst, inne i stallet? ", - om FS blir en Internet sida enbart för betalande medlemmar?
 
Bredden på ett forum är väldigt viktig, framför allt på ett forum som detta som inte är "specialinriktat" mot arbetande fotografer.

Man kanske inte ska ta det så allvarligt att det dyker upp diverse kommentarer om "sök informationen själv först!" - så länge de inte är direkt otrevligt utformade. Egentligen är ju detta svar även för frågeställaren ett i längden BÄTTRE svar än att bara leka halvmanuell uppslagsbok och rabbla upp det man själv anser vara "rätt svar på frågan"...

Men att svara på varför din mormor blir lika skrynklig på fotona fastän att du köpt en jättedyr kamera TÄNKER jag faktiskt inte ens bemöda mig att ens vara nedlåtande till. Sådana frågor - visst gör dom det svårare att ha en överblick över forumen, men vad gör det? Vettiga trådar brukar ha vettiga rubriker. Man måste inte läsa allt.
 
Högskolenivån inom fotografering, som någon skrev tidigare, den finns något kvar av visserligen, på FS Forum, men när novisnivån ofta kommer fram i trådar/frågor, tacka fasen för att de kunniga, med lång erfarenhet, möjlighet att ge korrekta svar, inte orkar/bryr sig att svara!

Lika barn leka bäst, det gäller även i vuxenlivet, faktiskt.
 
Jag håller med dig i mycket, men inte när det gäller lösningen. Jag tycker att det är väldigt trevligt att okunniga och kunniga delar samma forum. Det är både inspirerande för de okunniga och en bra chans för de kunniga att faktiskt lära sig själva något genom att försöka hjälpa andra.

Problemet ligger i attityden hos nybörjarna och svarsattityden hos de erfarna. FS har så många medlemmar att det blir svårt hur man än löser det.

Som jag ser det så är det för många underforum. Den oinsatte har ingen aning om var den ska lägga sin fråga, och ingen aning om var den ska söka svaret på samma fråga utan att aktivt ställa den.

För det första så gillar jag att hjälpa andra.
Men jag gör det i allt mindre grad här på FS, och istället på andra ställen.
Hur mycket jag har att tillföra överlåter jag till er andra att bedöma själva.

För det andra, även om det knappast skulle märkas om jag personligen försvann härifrån. Så tycker jag mig se en tydlig tendens till att de som har något att tillföra försvinner i allt större grad.
Och att risken är stor för att detta kommer att fortsätta.

Speciellt som det faktiskt finns andra sidor som håller betydligt högre nivå.

Därför är det min bestämda åsikt att det måste göras något radikalt åt FS på det stora hela om det ska bli en vettig nivå.

Jag har själv skrivit en del inlägg där jag ansträngt mig med att lägga tid och energi på att försöka skriva genomtänkta inlägg.
För att sedan se samma frågor ställas igen.

Därför har jag vid några tillfällen agerat "levande sökmotor" och hänvisat till tidigare trådar.
För att se hur diskussionen ändå fortsätter i den "nyskapade" tråden.

Har t.o.m. varit med om att besvara "trådspecifika" frågor, för att se hur frågan ställs igen, i samma tråd som den redan är besvarad i.

Behöver kanske inte förklara att jag lägger allt mindre tid och energi på att försöka "hjälpa" andra här på FS, då det känns både meningslöst och bortkastat.


Därför anser jag att det måste till radikala förändringar i FS forum om vi inte ska riskera att den lilla skaran verkligt kunniga ska tappa orken och lämna FS helt åt sitt eget öde.

Man kanske inte ska ta det så allvarligt att det dyker upp diverse kommentarer om "sök informationen själv först!" - så länge de inte är direkt otrevligt utformade. Egentligen är ju detta svar även för frågeställaren ett i längden BÄTTRE svar än att bara leka halvmanuell uppslagsbok och rabbla upp det man själv anser vara "rätt svar på frågan"...

Om man har försökt att göra det då?
Och blivit "surt" bemött, eller t.o.m. har vänligheten att hänvisa till en befintlig tråd för att ändå se att frågeställaren visar noll respekt för den/de som redan lagt tid och energi på att besvara frågan?
 
Senast ändrad:
Pff, vad dumma jag tycker många är. De ser ner på folk som ställer frågor om priser, funktioner och dylikt. (enligt dem själva i tråden)

Varför skulle man först säga att kunksap är makt, sedan ser man ner på folk som är för "dumma" att ta reda på en sak själv. Hur "missbrukat" är då inte den makten
Vi ser inte ner på okunskapen som du påstår.
Vi ser ner på latheten.

Jag hade en gg en lärare på högskolan som var jätteduktig. Men han fick utstå mycket kritik av vissa elever, framförallt yngre elever som kom direkt från gymnasieet. På laborationer tyckte de att de inte fick ngn hjälp. Och det fick man inte om man inte visade vad man inte förstod.

ex
Hur skall jag göra det här?
Då fick du ingen hjälp.

Jag har tänkt lösa problemet så här... men jag får det inte att fungera enligt kapitel 7?
Då fick man ett svar i stil med:
Läs 7.2 en gg till eller du har missat beräkningarna i I-regleringen.
 
En liten fråga till er alla:
Hur många av er hänvisar till en redan befintlig tråd med hjälp av länk, istället för att enbart klanka ner på frågeställaren att använda forumets sökfunktion?
 
En liten fråga till er alla:
Hur många av er hänvisar till en redan befintlig tråd med hjälp av länk, istället för att enbart klanka ner på frågeställaren att använda forumets sökfunktion?

Jag har gjort det vid några tillfällen.
Vid praktiskt taget samtliga tillfällen har "effekten" varit att diskussionen inte flyttats till tråden där frågan redan är besvarad, utan fortsatt i den "nya" tråden.

Sedan vet jag inte om det verkligen är att "klanka ner" när någon hänvisar till sökfunktionen?

Tycker snarast att det tillhör vanlig "vett och etikett" att använda sökfunktionen i första hand.
Ett sätt att visa respekt för dem som redan tagit sig tid att besvara frågeställningen.
 
Därför anser jag att det måste till radikala förändringar i FS forum om vi inte ska riskera att den lilla skaran verkligt kunniga ska tappa orken och lämna FS helt åt sitt eget öde.
Är det verkligen så att samtliga verkligt kunniga inom fotografi i Sverige idag är medlemmar på Fotosidan, samtidigt? Om dessa då slutar så finns det inga nya fotokunniga som kan fylla på i forumet? Det där tror du väl inte på själv? Självklart är det så att även om några väljer att lämna forumet så lär det inte dö ut. Nya medlemmar tillkommer och befintliga medlemmar utökar sina kunskaper så att även dessa kan hjälpa till att besvara folks frågor. Ett diskussionsforums riktmärke bör alltid vara att det inte finns någon fråga som är för dum för att ställas.
 
En liten fråga till er alla:
Hur många av er hänvisar till en redan befintlig tråd med hjälp av länk, istället för att enbart klanka ner på frågeställaren att använda forumets sökfunktion?

Jag tror inte jag enbart svarat med "använd sökfunktionen" någon gång, däremot har jag givit svaret indirekt mha en länk till sökfrågan, med ifyllda sökord. Svaret finns då i första träffen, eller nära toppen av träfflistan i alla fall. Då blir det som sagt både ett svar på frågan och en vink om att det går att söka själv också - hjälp till självhjälp som någon skrev tidigare.

Uppfattas det som att "klanka ner"?
 
En kategori frågor jag gärna skulle se ett drastiskt minskande av är dem där frågeställaren fått ett svar/besked IRL och sedan frågar här på FS vad svaret kan betyda. Man kan ju tycka att det borde vara lättast att fråga om ett tydligare svar, men problemet tror jag många gånger är att man inte vill visa sig okunnig inför exempelvis en person som just givit ett fotouppdrag. Så man ställer frågan här i FS för att inte förlora ansiktet.
 
Jag tror inte jag enbart svarat med "använd sökfunktionen" någon gång, däremot har jag givit svaret indirekt mha en länk till sökfrågan, med ifyllda sökord. Svaret finns då i första träffen, eller nära toppen av träfflistan i alla fall. Då blir det som sagt både ett svar på frågan och en vink om att det går att söka själv också - hjälp till självhjälp som någon skrev tidigare.

Uppfattas det som att "klanka ner"?
Nej, det är just det uppträdandet jag efterlyser.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.