SportSkjutaren
Aktiv medlem
Är det verkligen så att samtliga verkligt kunniga inom fotografi i Sverige idag är medlemmar på Fotosidan, samtidigt? Om dessa då slutar så finns det inga nya fotokunniga som kan fylla på i forumet? Det där tror du väl inte på själv? Självklart är det så att även om några väljer att lämna forumet så lär det inte dö ut. Nya medlemmar tillkommer och befintliga medlemmar utökar sina kunskaper så att även dessa kan hjälpa till att besvara folks frågor. Ett diskussionsforums riktmärke bör alltid vara att det inte finns någon fråga som är för dum för att ställas.
Verkar som att du helt missuppfattat vad jag försökt att säga.
Kanske jag varit för otydlig själv.
Det största problemet som jag ser det är att av alla de som är aktiva på FS forum så är det en allt för liten del som verkligen har något vettigt att tillföra.
Samt att de alltför få som har något vettigt att säga riskerar att tappa lusten när frågeställningarna upprepas gång efter gång efter gång i nya trådar, trots att de redan är besvarade.
Tar du dig tid att läsa igenom tråden så tror jag att du snart kommer att se att jag försökt säga just detta redan tidigare i tråden
Sedan så tycker jag att du ska vända på din egen fråga till mig lite granna:
Hur många riktigt duktiga fotografer är aktiva i FS forum, eller aktiva på FS över huvud taget?
Hur pass intressant tror du de finner FS i jämförelse med andra sidor på nätet som håller betydligt högre nivå?
För att ta ett konkret exempel:
Det går ju inte en endaste vecka utan att det bokstavligt talat startas flera trådar om "hjälp mig att välja min första systemkamera".
Detta trots att frågan är ställd, och besvarad precis hur många gånger som helst.
En annan del av problemet är att det ständigt tillkommer en stor mängd nybörjare, medans det knappast tillkommer några mer erfarna fotografer.
Vilket gör att det finns en obalans mellan grupperna "kunniga" och "intresserade nybörjare".
En obalans som hela tiden växer, dag för dag.
Inget som helst fel att vara "nybörjare"/"okunnig".
Det viktiga är viljan att lära sig.
(Dessutom så tycker jag att en stor del av charmen med fotografering är att man aldrig kan bli helt fullärd, utan hela tiden har möjligheten att utvecklas).
Men om FS ska bli ett bra ställe att kunna lära sig, och utvecklas på så måste det till en vettigare balans på verklig erfarna/kunniga och "intresserade nybörjare".
Jag har flertalet gånger tagit mig tid att skriva svar på frågor.
Ibland lagt uppåt två timmar på enskilda svar för att göra det så bra som möjligt.
För att senare se samma fråga i en ny tråd.
I den nya tråden länkat till tidigare svar.
För att se hur diskussionen trots detta fortsätter i den nyare tråden.
T.o.m. sett samma fråga upprepas flera gångar i en del längre trådar.
Kan lungt säga att det får mig att tappa lusten för att försöka hjälpa andra här på FS.
Och att jag är rejält övertygad om att det knappast ökar intresset hos de kunnigaste fotograferna att öka sin aktivitet/över huvud taget vara aktiva på FS.
Att jag i det närmsta har slutat att besvara frågor har nog ingen som helst betydelse.
Men om fler tröttnar och slutar att vara aktiva här på FS så lär nivån inte precis bli högre i forumet.