Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Uppföljaren till Nikon D80 - när?
- Trådstartare Fototjej
- Start datum
Zotamedu
Aktiv medlem
Ingen vet. Nikon brukar inte skylta med nya kameror långt i förväg. Med tanke på att dom nyss kommit med två nya (D3 och D300) så är det mycket osannolikt att dom skulle släppa en ny kamera inom ett år.
Sen är det ingen större idé att gå och vänta på nästa modell eftersom det alltid kommer en kamera som är nyare och bättre.
Sen är det ingen större idé att gå och vänta på nästa modell eftersom det alltid kommer en kamera som är nyare och bättre.
blenda12
Aktiv medlem
Till sommaren 2008 borde den vara här
Troligtvis så kommer den att lanseras till Sommaren 2008. D80:an är ju hela 14 månader gammal och det börjar att vara mycket...skratt..
Jo, det kommer nog alltid att vara nya modeller på g och tyvärr så är det lätt att ryckas med och tro att man blir en bättre fotograf för att man har det absolut senaste, dock är det väl alltid roligt med nya prylar..
/Magnus
Troligtvis så kommer den att lanseras till Sommaren 2008. D80:an är ju hela 14 månader gammal och det börjar att vara mycket...skratt..
Jo, det kommer nog alltid att vara nya modeller på g och tyvärr så är det lätt att ryckas med och tro att man blir en bättre fotograf för att man har det absolut senaste, dock är det väl alltid roligt med nya prylar..
/Magnus
Nickelito
Aktiv medlem
Zotamedu skrev:
Ingen vet. Nikon brukar inte skylta med nya kameror långt i förväg. Med tanke på att dom nyss kommit med två nya (D3 och D300) så är det mycket osannolikt att dom skulle släppa en ny kamera inom ett år.
Med Nikon vet man aldrig.
Släppte dom inte D40 i Nov-Dec förra året?
Vad kommer ett halvår senare? Jo, D40x....
/Niklas
Zotamedu
Aktiv medlem
Men då hade dom inte precis släppt två andra kameror. Deras fabrik kommer ha fullt upp med att tillverka alla D300 och D3 som blivit beställda så det inte blir som när D200 släpptes.Nickelito skrev:
Med Nikon vet man aldrig.
Släppte dom inte D40 i Nov-Dec förra året?
Vad kommer ett halvår senare? Jo, D40x....
/Niklas
vox2000
Aktiv medlem
Fototjej skrev:
Jag undrar om någon vet när en uppföljare till Nikon D80 kommer? Är en uppföljare ens planerad?
Eller är det lika bra att köpa den D80 som finns idag?
Gör't. D80n blir ju inte sämre av att det kommer en ny. Och det lär, som nämns i tråden, dröja innan nästa generation ser ljuset.
timofej
Aktiv medlem
D300 tillverkas inte på samma fabrik som D3. Inte heller den kommande efterföljaren till D80 lär nog tillverkas där. Tror inte heller att D80 delar fabrik med D300 och följaktligen behöver "D90" inte göra det heller. Alltså tror jag inte att antalet redan släppta kameror har negativ inverkan på möjligheter till kommande modeller. Snarare tvärtom, tekniken i de nya modellerna slussas så småningom ner till konsumentklassen.Zotamedu skrev:
Deras fabrik kommer ha fullt upp med att tillverka alla D300 och D3 som blivit beställda så det inte blir som när D200 släpptes.
Håller med Magnus att det är ganska troligt att D80 ersätts sommaren/hösten 2008 dels för att kameran börjar bli "gammal" dels för att Nikon har just kommit med en ny generation av promodeller. Och som Nikon har gjort hittills har de lånat tekniken från segmentet ovan och släppte de enklare modellerna i lagom takt efter pro kameror.
D2x lanserad i september 2004
D200 lanserad i november 2005 (14 månader efter)
D80 lanserad i augusti 2006 (10 månader efter D200)
D40 är efterföljaren till den äldre generationen och borde inte räknas här
D40x lanserad i mars 2007 (7 månader efter D80)
Den här gången har Nikon valt att släppa topmodellen och en i segmentet under samtidigt. Dessutom går rykten om andra FF kameror, både en enklare variant av D3 och en mer högupplöst variant. Det återstår att se hur detta påverkar utveckling av nya modeller i det nedersta skiktet. Utveklingsresurserna är nog inte oändliga även för Nikon.
Teodorian
Aktiv medlem
Jag har i min tråd "Nikons framtida DSLR-uppsättning" spekulerat i vilka DSLR Nikon kommmer att ha i framtiden. Min grundtanke kvarstår att det blir ett FX-sortiment med D3 och två andra modeller varav en budgetvariant och en högupplöst dito. Därutöver håller Nikon kvar vid DX. Frågan är hur många modeller det blir. Innan D300 har kommit har ju Nikon faktiskt tre 10 MP-kameror (D40X , D80 och D200). Finns det en efterfrågan på tre 12 MP-kameror också framöver där D300 är en, uppföljaren till D80 en annan och efterträdaren till D40X den tredje (förutsatt att de två senare får 12 MP)? Kommer Nikon ha kvar en 6 MP-DSLR även när D40 uppdateras? Fyra DX- och tre FX-kameror är omfattande men Nikon kanske kan sälja så många. Canon har två FF, en mellanmodell (1D Mk III) och två 1.6x-DSLR. 7-5 till Nikon framledes?
Nikon D80 blir Nikons äldsta modell när D200, D2Hs och D2Xs försvinner. D80 är säkert viktig som ett mellansteg mellan den enklare D40X och den kommande semipromodellen D300. Knäckfrågan är vad Nikon mäktar med att lansera nästa år av kameror och objektiv. Nikon prioriterar säkert de produkter som genererar mest vinst. Av följande - uppföljare till Nikon D80, ny budget-FX-DSLR, ny högupplöst FX-DSLR, nya DX-zoomobjektiv, uppdaterade och nya FX-objektiv - torde en D80-uppgradering vara bland det mest lönsamma att ta fram. Mitt grundtips är att Nikon under 2008 (till PMA eller Photokina?) presenterar en D80-efterträdare och en ytterligare FX-kamera samt några FX-objektiv (AF-S-uppdaterade fasta och kanske något helt nytt) men knappast några nya DX-objektiv.
En billig uppföljare till D40 lär också komma i slutet av 2008 eller början av 2009. Kanske blir det bara en uppfräschning i en D40s.
Beträffande D80 (som jag har) tycker jag att det är en helt ok kamera. Den brusar en del på höga ISO (D40X är bättre). Anser man sig inte behöva D300 duger D80 gott. Den har ju några fördelar jämfört med D40-modellerna tex ISO-skala i 1/3 EV-steg, möjlighet att blixtsynka med SB-600/SB-800 till 1/8000 s och att använda alla AF-objektiv. En uppföljare till D80 lär få ett förbättrat AF-system (men kanske inte D300-systemet full ut), 3-tums LCD, infosystemet på bakre LCDn från D40-serien och D300, 12 MP och jämförbart eller något bättre brusegenskaper på högre ISO-tal.
Nikon D80 blir Nikons äldsta modell när D200, D2Hs och D2Xs försvinner. D80 är säkert viktig som ett mellansteg mellan den enklare D40X och den kommande semipromodellen D300. Knäckfrågan är vad Nikon mäktar med att lansera nästa år av kameror och objektiv. Nikon prioriterar säkert de produkter som genererar mest vinst. Av följande - uppföljare till Nikon D80, ny budget-FX-DSLR, ny högupplöst FX-DSLR, nya DX-zoomobjektiv, uppdaterade och nya FX-objektiv - torde en D80-uppgradering vara bland det mest lönsamma att ta fram. Mitt grundtips är att Nikon under 2008 (till PMA eller Photokina?) presenterar en D80-efterträdare och en ytterligare FX-kamera samt några FX-objektiv (AF-S-uppdaterade fasta och kanske något helt nytt) men knappast några nya DX-objektiv.
En billig uppföljare till D40 lär också komma i slutet av 2008 eller början av 2009. Kanske blir det bara en uppfräschning i en D40s.
Beträffande D80 (som jag har) tycker jag att det är en helt ok kamera. Den brusar en del på höga ISO (D40X är bättre). Anser man sig inte behöva D300 duger D80 gott. Den har ju några fördelar jämfört med D40-modellerna tex ISO-skala i 1/3 EV-steg, möjlighet att blixtsynka med SB-600/SB-800 till 1/8000 s och att använda alla AF-objektiv. En uppföljare till D80 lär få ett förbättrat AF-system (men kanske inte D300-systemet full ut), 3-tums LCD, infosystemet på bakre LCDn från D40-serien och D300, 12 MP och jämförbart eller något bättre brusegenskaper på högre ISO-tal.
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
Fogel70 skrev:
Jag tror att ersättaren till D80 också kommer ersätta D40x, samtidigt kommer nog Nikon också släppa en ersättare till D40. Men det ligger nog minst ett halvår fram i tiden.
Intressant tankegång! Inom två år ser vi kanske bara tre DX-DSLR (en billig D40-ersättare med 6 MP, en mellanmodell på 12 MP som ersätter både D40X och D80 samt D300) och därutöver tre FX-DSLR. Men om D80-efterträdaren också skall göra D40X (och en uppgradering av den) överflödig måste nog priset ner till D40X-nivå dvs 6500-7000 Kr med kitobjektiv. (En D40-ersättare lär nog kunna bli ännu lite billigare än D40 idag dvs ca 3500-4000 Kr med kitobjektiv.)
Teodorian
Aktiv medlem
Fototjej skrev:
Jag undrar om någon vet när en uppföljare till Nikon D80 kommer? Är en uppföljare ens planerad?
Eller är det lika bra att köpa den D80 som finns idag?
Vad fotograferar du? Vilka behov har du i din fotografering: särskilda kamerafunktioner, snabbhet, bra brusegenskaper på högre ISO-tal osv? För vardagsfotografering upp till ca ISO 800 lär det bli svårt att se någon skillnad i bildkvalitet mellan D80 och dess uppföljare. Och får uppföljaren 2 MP till (12 MP) är det bara till gagn om du gör stora utskrifter eller beskär dina bilder hårt.