Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ungefärligt prisförslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Ponera att du skall fotografera ett 50-tal produkter i studio, som även skall friläggas och du redan har studioutrustningen (behöver alltså inte hyra studio), till ett företag, vad skulle vara rimligt att ta betalt?

(Svårt för mig o räkna det i tid etc då jag inte har riktigt koll på hur lång tid det tar, då jag inte fotat i studio förut.

Så, mellan tummen och pekfingret?

/Jocce

Beror på om du tänker ta betalt svart eller vitt.

Om det är liknande produkter, dvs att du behöver bara ljussätta och ställa in allt 1 gång och sedan byta produkter så hade jag tagit 500kr per produkt och stoppat det i fickan så långt från klåfingriga sossar som möjligt.

Nästintill likadana produkter, kan dock va lite knepigt att få dem att vara "naturtrogna", sen är det friläggande också.

Är nyfiken på priset vitt, och som sagt, ett 50-tal produkter...

/Jocce

Fotar själv mycket produkter men det är för mina egna webb butiker så svårt att sätta ett 'vit' pris att ta för en extern kund.

Men jag tycker att när man väl fått upp arbetsflödet så går det fort att både fota och frilägga (åtminstonde när det är likvärdiga prylar man fotar, som jag gör) så tids åtgången är inte så stor för mig iafall.

Jag fotar i en foto kub och kör color range för grov markering i CS2 sen går jag över till maskläget och gör finputsningen, funkar snabbt och smidigt för mig men finns säkert bättre sätt.

wico skrev:
Fotar själv mycket produkter men det är för mina egna webb butiker så svårt att sätta ett 'vit' pris att ta för en extern kund.

Men jag tycker att när man väl fått upp arbetsflödet så går det fort att både fota och frilägga (åtminstonde när det är likvärdiga prylar man fotar, som jag gör) så tids åtgången är inte så stor för mig iafall.

Jag fotar i en foto kub och kör color range för grov markering i CS2 sen går jag över till maskläget och gör finputsningen, funkar snabbt och smidigt för mig men finns säkert bättre sätt.

Kommer dock inte kunna fotografera i en kub, produkterna är ca 1-1,5 meter höga, och kanske 50-60 cm breda minst.

Men borde gå att plåta mot vit bakgrund, är inget som jag tror kommer reflektera omgivningen.

/Jocce

du kanske kan testa fotografera något hemma och se hur lång tid det tar att fota + frilägga och sen räkna ut vad du vill ha ut i handen och lägga på alla otaliga skatter och komma fram till ett slut pris per produkt?

wico skrev:
du kanske kan testa fotogradera något hemma och se hur lång tid det tar att fota + frilägga och sen räkna ut vad du vill ha ut i handen och lägga på alla otaliga skatter och komma fram till ett slut pris per produkt?

Hm, jo, dock har jag inte möjlighet att göra detta med så pass stora grejer, så vill bara ha på ett ungefär, mellan tummen o pekfingret!

/Jocce

wico skrev:
Beror på om du tänker ta betalt svart eller vitt.

Om det är liknande produkter, dvs att du behöver bara ljussätta och ställa in allt 1 gång och sedan byta produkter så hade jag tagit 500kr per produkt och stoppat det i fickan så långt från klåfingriga sossar som möjligt.

Hur fan kan du uppmuntra fotografer att jobba svart?
Hur tycker du att vi fotografer någonsin skall kunna försörja oss på vår verksamhet om vissa kör svart och vissa hederligt?

Jag har aldrig röstat på sossarna, tänker aldrig göra det heller, men att uppmuntra folk att jobba svart är väl j.vligt korkat!!

supermax_fred skrev:
Hur tycker du att vi fotografer någonsin skall kunna försörja oss på vår verksamhet om vissa kör svart och vissa hederligt?

Jag har aldrig röstat på sossarna, tänker aldrig göra det heller, men att uppmuntra folk att jobba svart är väl j.vligt korkat!!

Hjälp till då och ge ett vitt prisförslag...

/Jocce

Någonstans mellan 10000 och 20000, plus moms. (Vitt förstås, att jobba svart är dumt på alla sätt och vis. Tycker jag.)

supermax_fred skrev:

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv!
(Om man nu tycker att skatterna är för höga så blir det ju kontraproduktivt att jobba svart, då ännu mindre pengar kommer in i statskassan och skatterna får höjas ytterligare...)

(Vi sätter stopp för själva skattediskussionen här; politik, för och emot skatter etc kan ni debattera tex i Fritt Forum. Notera att vi dels har en forumregel som säger att det inte är tillåtet med uppmuntran till skattebrott, och dessutom att man måste uppträda på Fotosidan med sitt korrekta för- och efternamn...)

Det vore korkat och skulle dessutom utmåla dig som mycket oseriös om du svarade ett företag med att de kan få betala svart. Det är ingen bra början på "karriären", så glöm det...

Joacim, för att kunna svara måste du berätta lite mer om din situation. Har du egen firma med F-skattsedel? Om inte blir det klart svårare för företaget att betala dig, de får betala skatt och sociala som om du vore en löntagare där - med F-skatt sköter du dom bitarna själv. Och pris - tja vad vill du ha i lön för jobbet? Du måse börja tänka i den ändan, inte "hur mycket kan företaget tänkas vilja betala".

clindh skrev:
Och pris - tja vad vill du ha i lön för jobbet? Du måse börja tänka i den ändan, inte "hur mycket kan företaget tänkas vilja betala".

Jag håller delvis inte med... =)
För som frilansare, utan fast lön, så måste man försöka få ut så mycket som möjligt av varje jobb. (Det låter girigt, men i gengäld gör man en del jobb, som man kanske brinner lite extra för, alldeles för billigt. Jag tänker att det jämnar ut sig...).

Och alltså styrs priset av hur mycket man tror att kunden kan betala.

Häromveckan sålde jag bilder till Tetra Pak, och dagen innan porträtterade jag två studenter för en bröllopsinbjudan. Naturligtvis prissatte jag bilderna helt olika.

Hej.

För att överhuvudtaget kunna börja räkna på priser så måste du ju ha ett par saker klart.

Bland annat... vilken abitionsnivå vill du (och kunden) ha på jobbet? Du kan ju å ena sidan lägga en dag per produkt eller så plåtar du igenom alla 50 på två timmar. Bestäm först ambitionsnivån.

Det verkar vara lite större produkter. Ska du hämta dom någonstans och köra dem till din studio? Är de inpackade på något sätt? Måste produkterna förberedas på något sätt - t.ex. monteras? Finns det någon till hands (kunden) som hjälper dig med leverans, uppackning och ev. montering?

Vad händer om du får 48 produkter och sen måste vänta (kanske till nästa dag) med de två sista?

Är produkterna tunga och otympliga? Tar det lång tid att ta bort den färdigplåtade och sätta fram en ny?

Har produkterna ett utseende som gör att de blir komplicerade att ljussätta?

VIKTIGT! Tänk på att själva fotograferingen egentligen bara tar en liten del av den sammanlagda tiden i anspråk. Glöm inte bort allt annat runt omkring. En dags beräknat jobb blir lätt två.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med så många svar... mest en massa frågor. Jag tror nog inte att du kommer att kunna få ett riktigt bra svar på hur mycket du ska ta betalt. Mitt råd till dig är att du trots allt försöker göra en rimlig uppskattning av hur mycket du vill ha. Samtidigt som du gör klart för dig och din kund om hur lång tid det får ta. Vem som ska betala vid ev. försenade/felaktiga produkter. Glöm heller inte bort att t.ex. 10.000 kronor kan låta mycket - men efter kostnader och avdrag för skatt så är det inte så himla mycket kvar.

Det bästa priset som du kan hamna på är ett pris som både du och din kund är nöjda med!

/Jacob vP

ANNONS