ANNONS
Annons

Ung i foto - USCH!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det man brukar säga inom all konst och design är väl att när man kan alla lagar och regler utan och innan får man lov att bryta dem. Med utgångspunkt från detta kan man göra om upplägget på "Ung i Foto" litegrann. Man blir tvungen att skicka in två bilder på varje motiv, ett med bra exponering och komposition och därefter en mer experimentell bild.
Vilket jag kommer på nu själv nog hade varit en riktigt bra övning för mig själv, tack Tomas!.

Vet inte om jag tillfört något men det är väl bara en tanke.

Mvh Tomas

Jag tycker att bilderna i Ung i Foto oftast är spännande om sedan bilderna är i svart/vitt eller färg känns som om det är av mindre betydelse och smalt urval håller jag inte med om.
bläddrar lite snabbt igenom 4 nummer från år 2002 och jag tycker att det är ganska stor skillnad på bildstilarna.

Jonas Hellström skrev:
En bild av bra klass tycker jag ska vara välexponerad samt med bra komposition.
Dagens automatik klarar alla normala ljussituationer och de flesta svåra ljussituationer. När jag ser en tekniskt välexponerad bild blir jag oftare imponerad av konstruktörerna som utvecklade ljusmätningen än av fotografen.

Jag kan bara hålla med alla som kritiserar ung i foto.. Sista tiden har bilderna blivit väldigt dåliga där tycker jag..

Sen kan vi säkert prata om konst, och påstå oss var djupa, men en oskarp, grynig bild helt utan imponerande ljussättning tror jag i princip vem som helst kan klara av att ta..
Som Pej skrev; Dagens automatik klarar av det mesta rätt bra idag, men bara för den saken vet jag inte om jag vill kalla alla som då fixar lite oskärpa osv för bra fotografer..

Vad som imponerar på mig är ofta t.ex ljussättning och komposition, och det kan jag inte påstå varit något som hållt någon högre klass i fotos ung...-serie.

// Stefan

de kanske vill ha lite mer "moderna" bilder, eftersom större delen av den ordinarie tidningen bara innehåller tråkiga, välexponerade, hyperskarpa naturbilder. Bättre var det förr med Fotografi, de hade klass!

bitterhetens bitterhet?

Varför känns det som att 90% av alla inlägg som görs i forumet är av negativ art? det är så surt, jag har kanske fel, men det är uppfattningen jag, och många andra fått. japp!

iallafall, på sidan UNG i Foto, så tycker jag urvalet är väldigt blandat när det gäller bra och dåligt, precis som det ska vara, enligt mig.

jag har aldrig varit med i UNG delen av Foto, och är för gammal för att kunna vara det oxå, men ert snack om att man vill "låtsas vara djup" osv osv är så tröttsamt, tänk om alla skulle bunta ihop alla naturfotografer på samma sätt? blommor, harar och berg...eller? kul va?

Ni har ett tråkigt sätt att se på saker verkar det som, jag tycker det är kul att fotot inte står o stampar på samma ställe, och visst, detta är kanske ett steg i den omognas process att ta sig framåt...
men framåt behöver ju inte alltid vara mot det traditionella, perfekta, välkomponerade vem bestämmer vad som är det förresten?) och alla raka horisonter med perfekt skärpa... tråk!(enligt mig)

Flum, kallde någon det hela... har du tagit dig tid att titta på bilderna och fundera över vad fotografen tänkt? det stora problemet med UNG är att fotografen inte direkt får tillfälle att berätta vad han tänkt eller känner för bilderna, kanske vore det lättre då?

Säkert är vissa bilder bara skräp, men mycket är väldigt bra... och visst tar de med de mera traditionella bilderna oxå, trots att de inte alltid intresserar mig...så fräckt! :)

jaja, som jag sagt några gånger i detta forum:

var GLADA istället, fixa en egen lokal där fotografer du tycker om får ställa ut, eller gör nåt annat kreativt med all energi du/ni lägger ner på att vara arga på en tidning...

hej!

Kan bara hålla med Lucca i henns tidigare inlägg. Vill ni se fler bilder av annan sort så är det väl bara att skicka in fler sådana i stället...?

Mvh/ Kenneth

Nån som vet om man kan läsa tidningen FOTO på nätet? Söker man på typ Google efter foto och tidning tex. får man ju helt fel träffar...

att kalla subjektiv fotografering för "flum" säger mer om personen än fotografiet.

En "modern" bild, enligt mig, har släppt alla fotografiska krav. Det är fotografier som är framställda efter metoden foto; att måla med ljus. Om bilden sedan är oskarp, grovkornig eller felexponerad är totalt ointressant.
Betraktaren avgör helheten.
Och jag ser gärna att betraktaren respekterar.

Jajamen - suddigt ska det va och svartvitt - då blir du populär i lokala fotoklubben. Ibland kan det gå an med dia också medan negativ färg var illa - då.
Gissar mig till att fotoklubbarna idag spyr galla över den digitala vågen också - kan inte tänka mig nåt annat.
Har för x antal år sedan varit med och kännt vibbarna på några fotoklubbar och det var verkligen öken!

Hur hamnade din besvikelse över diverse fotoklubbar i diskussionen? Du vet om att det finns andra som inte är fullt lika besvikna över sin lokala fotoklubb... Nej, glöm din besvikelse. Föreningslivet är kanske inget för dig. Titta frammåt istället och fotografera så som det passar dig bäst.

Henric86 skrev:

En "modern" bild, enligt mig, har släppt alla fotografiska krav. Det är fotografier som är framställda efter metoden foto; att måla med ljus. Om bilden sedan är oskarp, grovkornig eller felexponerad är totalt ointressant.

Jag var nyfiken på vad du menade när du sa "modern" bild. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig om att man ska släppa alla "regler" och "krav". I mina öron så låter det som i dit resonemang att det finns ett självändamål att bryta mot reglerna.
"Regler" och "krav" uttalar sig bara om generella bilder inte om den enskillda bilden. Alltså är det upp till fotografen att "bryta" om det TILLFÖR bilden något annars är det rätt meningslöst.

Fotografen komponerar bilden och försöker sprida budskapet till betraktaren, det opptimala är då att betaktaren förstår fotografans språk och kan tillgodogöra sig bilden som fotografen har tänkt sig.

gundersen skrev:
Jajamen - suddigt ska det va och svartvitt - då blir du populär i lokala fotoklubben. Ibland kan det gå an med dia också medan negativ färg var illa - då.
Gissar mig till att fotoklubbarna idag spyr galla över den digitala vågen också - kan inte tänka mig nåt annat.
Har för x antal år sedan varit med och kännt vibbarna på några fotoklubbar och det var verkligen öken!

Jag håller definitivt inte med.
Fotoklubben där jag är med hat faktiskt plats för alla och spyr definitivt inte galla över den digitala vågen.
i november kommer vi bl.a. att ha några scanningskvällar för medlemmarna men samtidigt så håller vi även på med svart/vitt, dia och neg färg.
men det är klart en klubb blir vad man själv gör den till.

Henric86 skrev:

att kalla subjektiv fotografering för "flum" säger mer om personen än fotografiet.

Absolut! Jag visar min respekt inför navelskåderiet med tystnad och en (tyst) axelryckning. Är det bra så?
Us

elmfeldt skrev:
Vi får väl starta en Ung på Fotosidan avdelning? Som listar fram alla under X år? Eller nåt? Eller skall någon välja?

tycker de skulle va jättebra om fotosidan skulle starta något sådant.SKulle inte redaktionen kunna utse någon varje vecka/månad?Vore en höjdare..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar