Annons

Ung i foto - USCH!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppades här få ta del av en intressant och seriös diskussion om bilden, dess uttryck och underliggande motiv. Tyvärr fastnar debatten i än en gång i vad som är rätt och fel, antingen ur ett tekniskt perspektiv eller bara i ett fördömande.

Jag anser att tekniken är underordnad uttrycket och absolut det som gör en bild intressant. Idag finns det för många svar och det ställs för få frågor. När jag själv fotograferar är jag mer intresserad av att kunna uttrycka det jag känner och upplever, teknisk perfektion är för mig ointressant. Skulle jag börja tänka skuggor, komposition och exponering hamnar jag till slut i oturen att mina bilder vinner pris i en fotoklubbstävling.

Eftersom den här diskussionen kom upp i samband med nummer elva av tidning Foto kom ut antar jag att det var Anna-Karin Byströms bilder som fick bägaren och rinna över för vissa. I Anna-Karins fotografier finns ett starkt uttryck och bilderna känns i magen, precis som det ska vara att se på fotografi. Jag börjar undra över vad som finns i bilden och får, som tur är, inga svar.

När jag läst igenom det senaste årets vinnare i "Ung i foto" ser jag ingen likriktning, den konformitet som finns på fotosidan.se oroar mig mer. Istället för att klaga borde alla sätta sig ned och fundera på vad som finns i bilderna och tänka på att det här är den framtida generationen svenska fotografer.
 
andershellfeldt skrev:
Jag anser att tekniken är underordnad uttrycket och absolut det som gör en bild intressant. Idag finns det för många svar och det ställs för få frågor. När jag själv fotograferar är jag mer intresserad av att kunna uttrycka det jag känner och upplever, teknisk perfektion är för mig ointressant. Skulle jag börja tänka skuggor, komposition och exponering hamnar jag till slut i oturen att mina bilder vinner pris i en fotoklubbstävling.
Den tekniska kunskapen BÖR man skaffa sig så att man kan ta kontroll över skuggor, komposition och exponering.
När man har dessa kunskaper sitter dom (förhoppningsvis) i ryggmärgen och man kan bli mer kreativ.
Som du säger, tekniken är underordnad, men den underlättar för att kunna göra känslosamma och medvetna bilder.
Fotoklubbstävling? Är en sammanslutning av fotointresserade fel?
Är det bättre att vara fotointresserad på fotosidan.se?

****

Bilderna i FOTO riktar/vänder sig till den Yngre generationen som ibland kan vara lite abstrakt för många, vi äldre var säkerligen abstrakta när vi var unga också. Även bland unga finns ju olika smak, tack och lov. Det är nog inte lätt att ge ut en tidning och blidka alla.
 
andershellfeldt skrev:


När jag läst igenom det senaste årets vinnare i "Ung i foto" ser jag ingen likriktning, den konformitet som finns på fotosidan.se oroar mig mer. Istället för att klaga borde alla sätta sig ned och fundera på vad som finns i bilderna och tänka på att det här är den framtida generationen svenska fotografer.

De bilder du visar upp på din sida är tekniskt bra. men de är definitivt inget nyskapande.
Vi har sett dem förut, många gånger. Tekniken (lowkey) och även positionerna i dina självporträtt kommer igen och igen när man bläddrar igenom fototidningar från 30-talet. Och 50-talet. Dessförinnan var det gångbart på 1890-talet. Sorry, du kan ligga bra till för att vinna en fototävling i någon fotoklubb.
"Den som inte känner historien är tvungen att göra om dess misstag".
Us
 
jonaseriksson skrev:


vadå?

Vadå vadå...? Har du inte läst tidningen ännu...? Grattis för att du är med i senaste nummret av tidningen FOTO (ung i foto sektionen).

Och så undrar vi om du fortfarande tycker likadant som i början av tråden...?

Darren
 
Sonnaren skrev:
Sorry, du kan ligga bra till för att vinna en fototävling i någon fotoklubb.
"Den som inte känner historien är tvungen att göra om dess misstag".
Us
Ska det vara en komplimang/förolämpning?

Som jag skrev tidigare;
Fotoklubbstävling? Är en sammanslutning av fotointresserade fel?
Är det bättre att vara fotointresserad på fotosidan.se?

Visa mig en bild som inte redan är tagen! ;-)

Är det inte lite låg nivå nu?
 
Om du följer tråden bakåt så ser du att sign. "andershellfeldt" är mycket mån om nyskapande inom fotograferingen och att det - tydligen - värsta han kan tänka sig är att vinna en tävling i en fotoklubb.
Eftersom jag är nyfiken på detta nyskapande tog jag mig för att titta på hans sida. Och som jag skrev, det är bra. Men nyskapande var väl det sista epitet jag skulle klistra på hans bilder. Det är habilt, tekniskt välgjort - men, epigoneri.
Och inget ont i det men det blir litet pinsamt när man slagit sig för bröstet och sagt sig vara en nyskapare,,,,,
Men så kan man säga i god tro om man inte tittat vad som gjorts förut, därav mitt citat om vad som händer den historielöse.
I övrigt håller jag med om att det är svårt/omöjligt att komma på något nytt (som är BRA nota bene -annars är det inte så svårt).
Och fotoklubbar är det inget fel på, hobbyn är ju ensam nog som det är....;-)).
Själv är jag medlem i Gagnefs fotoklubb......
Us
 
Sonnaren
Förlåt, missade ironin i ditt inlägg.
Som tidigare sagt, ironi är svårt i skrivna inlägg.
Är med i Bankeryds FK, Huskvarna FK, HCV samt bildgruppen g. (g punkt).
Jag får aldrig nog ;-)
 
Darren skrev:


Vadå vadå...? Har du inte läst tidningen ännu...? Grattis för att du är med i senaste nummret av tidningen FOTO (ung i foto sektionen).

Och så undrar vi om du fortfarande tycker likadant som i början av tråden...?

Darren

Hej!
Köper lösnummer så jag har inte läst det ännu.

om jag tycker likadant vet jag inte riktigt, men jag tycker att de har varit lite enformiga.

mvh
Jonas
 
Kul att diskussionen tog fart. För mig har det aldrig varit intressant att vara nyskapande, jag läser alla fotoböcker jag kommer över, ser så många utställningar jag kan och tittar på andras bilder. Att låna idéer ser jag inget fel i. I slutändan har jag ändå mitt egna uttryck, jag är själv med i alla mina bilder, antingen fysiskt, själsligt eller både och.

Jag skulle bli glad om jag blev placerad i en fototävling, det betyder att mina bilder uppskattas. Vad jag var ute efter var att jag inte sitter och funderar ut hur en bild ska se ut för att passa någon. Jag fotograferar för min skull och inte för er.

Jag har gjort lådkameror, stått i studio och tränat ljussättning, pluggat gyllene snitt och allt annat möjligt, precis som alla andra. Det är dock ointressant med en tekniskt perfekt bild om den inte säger något.
 
avslutat1009 skrev:
Kul att diskussionen tog fart. För mig har det aldrig varit intressant att vara nyskapande, jag läser alla fotoböcker jag kommer över, ser så många utställningar jag kan och tittar på andras bilder. Att låna idéer ser jag inget fel i. I slutändan har jag ändå mitt egna uttryck, jag är själv med i alla mina bilder, antingen fysiskt, själsligt eller både och.

Jag skulle bli glad om jag blev placerad i en fototävling, det betyder att mina bilder uppskattas. Vad jag var ute efter var att jag inte sitter och funderar ut hur en bild ska se ut för att passa någon. Jag fotograferar för min skull och inte för er.

Jag har gjort lådkameror, stått i studio och tränat ljussättning, pluggat gyllene snitt och allt annat möjligt, precis som alla andra. Det är dock ointressant med en tekniskt perfekt bild om den inte säger något.


Nu blev det stiltje i diskussionen igen för sällan har två människor varit så överens som det visade sig att vi - egentligen - var i denna fråga.......;-)).
Us
 
Ulf, du har rätt men det finns ju fler människor på denna sida.

En annan intressant diskussion är annars om motiv bakom bilder och det ansvar som fotografen har inför den/ de/ det som fotograferas. Bland annat har Christer Strömholm och Anders Petersen sagt mycket bra om det.
 
Oj då!

Anna-Karin fick ett fint pris i tidningen FOTO. Grattis! Inte var det skarpt heller, bra är det ändå.

Ja, det här är en spark i rumpan på alla som tror att det viktigaste här i världen i mättade färger, absolut skärpa och exakt exponering. Ja, det är lite humor också, så gå inte igång för mycket nu...

God Jul /Anders
 
Är det FOTO:s mästartävlan som avses? Att det är oskarpt kan väl vara, många mästerverk inom fotokonsten är litet eller mycket lurviga. Men när det paras med totalt ointressanta motiv som här: Ett taskigt uppkok på Munchs "Skriet", en jönig landskapsbild och en mun med tillhörande haka blir jag enbart beklämd. Ser ut som de där negativrutorna i början av en film som kan bli när man laddar kameran och blindavfyrar. T. ex Daniel Roos bild i samma tävling (en ensam man som vrider på huvudet i exponeringsögonblicket) är oändligt mycket bättre - även om den är oskarp. Det räcker inte med oskärpa för att det skall vara en bra bild, något mer måste till.
Us
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar