ANNONS
Annons

undervattenspåse

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss_A

Aktiv medlem
Nån som har nån erfarenhet av undervattenspåse till systemkamera?
Undervattenshus går bort då ekonomin ej tillåter.

Jag söker efter en undervattenspåse för systemkamera, med antingen zoom eller liten glugg.

Tacksam för svar!

Anna

Nån som har nån erfarenhet av undervattenspåse till systemkamera?
Undervattenshus går bort då ekonomin ej tillåter.

Jag söker efter en undervattenspåse för systemkamera, med antingen zoom eller liten glugg.

Tacksam för svar!

Anna

Ingen som vet vart man kan köpa en påse för systemkamera eller?
Hittar nada på internet bara för små kompaktkameror.. ska bara fota strax under ytan.

Det finns en tråd om detta i gruppen "Undervattensfotografi". Postades för nåt år sedan, men skall gå rätt fort att hitta. Det är inte den snackigaste gruppen på FS. Det finns tyska plastpåsar för vatten/stänksäkring (EWA-Marine), men de är inte trycksäkra, så man bör hålla sig i och kring ytan. (Nu vet jag att de hävdar att vissa av dessa är fullt dykbara och tekniken har ju onekligen gått frammåt, men jag kan tänka mej att det är lite som med dykarklockor (dykarur) som skall vara trycktestade till 200m för att garanterat fungera att dyka med. Har själv dykt sönder en klocka som var trycktestad till 25m djup (på 10m) och en som var trycktestad till 100m (på 25m). Sammanlagt hade jag dessa klockor ca 20 timmar i vattnet, dvs ca 5 timmar med den första och 15 med den andra. Klockorna fick jag ut på försäkringen (kall beräkning av mej, och detta var för 20 år sedan, så bespara mig moralkakor och repressalier) men en digitalkamera med objektiv är ju helt andra summor... Vet inte vad EWA-påsarna kostar, men ett par tusen går de nog på. Har för mig att MOLFO är svensk generalagent.

Ett alternativ är att posta en ny fråga här på FS.

Rubrik: Undervattenshus till Canon 400D

Text: Hej! Är det någon som har erfarenhet av undervattenshus till Canon 400D?

Genast bör du få en lista över ägare till olika undervattenshus till just din kamera (3400 ägare på FS. NÅGON av dessa måste ju fota under vatten, tycker jag). Sen är det bara att kontakta för eventuellt lån/hyra. (Obs! Kom ihåg att vattentätning är en knepig bit, så det gäller att ha klart ansvarsfrågan innan du stoppar ner din egen kamera i någon annans hus. Spontant skuller jag säga att du tar allt ansvar och du bör inte låna ett hus som kan ta skada av att ta in vatten, då du kan bli återbetalsskyldig till ägaren. Ett aluminiumhus med elektronik i är ÄCKLIGT dyrt. Låna ett vanligt plexi-hus om du får tag på ett. Minst lika bra.... Att du tar fullt ansvar för din egen kamera är givet, samt att du testar huset tomt före du använder det och innan du lämnar tillbaks det. Skölj alltid med sötvatten efter användande, lägg gärna i badkar eller balja. Använd inte vid badstränder eller annan plats med sand, eller alltför gyttjiga vatten. Husets genomförningar kan ta skada. Var alltid mycket försiktig med husets port, dvs framför objektivet. Väääldigt lätt att repa och kostar allt ifrån en tusenlapp till många tusen beroende på storlek och material (plast/glas)). Tänker du bara på det så skall det säkert går bra att låna eller hyra av nån på FS.

Lycka till!

Hej!

Jag tror att EWA påsar inte läcker så lätt tack vare att de tillsammans med den instängda luften komprimeras under vattnet och därmed har samma tryck inom påsen som utanför....eller har jag fel. Värt att kolla tycker jag.

Hans

Hejsan!
Jag har en Dicapac till min DSLR - som är ganska så lik EWA-marines produkter. Jag hade hoppats att denna skulle göra det möjligt att ha med kameran på paddelturer. Visst håller påsen tätt men det är väldigt svårt att sköta kameran. Det är självfallet en smaksak men jag har lagt det där huset på hyllan och istället har jag kompaktkamera i dykhus med mig. Finkameran får ligga i något av dom vattentäta skotten och kommer bara fram på torra land.

En besvikelse för min del alltså - även om jag inte hade så stora förväntningar från början.

//Alexander

Hej!

Jag tror att EWA påsar inte läcker så lätt tack vare att de tillsammans med den instängda luften komprimeras under vattnet och därmed har samma tryck inom påsen som utanför....eller har jag fel. Värt att kolla tycker jag.

Hans

Fast de trycksäkra husen har ju betydligt pålitligare stängningsmekanismer, å andra sidan...

VARNING!! DiCAPac WP-S5 är kass!

jag köpte mig en DiCAPac WP-S5 inför min resa i januari till Belize. Jag har länge funderat på ett undervattenshus typ ikelite men när jag hittade DiCAPac WP-S5 för så pass mycket mindre pengar så tänkte jag att det var värt att prova. Detta kom att stå mig dyrt!

Jag följde instruktionerna enligt konstens alla regler, med att först prova att hålla det under vatten med papper i för kontroll. Där efter gav jag mig ut med kajaken för att snorkla, efter ca 10min på ett djup av 3-4m så var katastrofen ett faktum. I påsen tillsammans med min kamera låg ca 2cm saltvatten, trotts alla försök att rädda utrustningen va allt fördärvat.

Därför vill jag varna alla från att använda undervattenspåsar till sin kamera! Tyvärr hände detta redan första dagen vilket gjorde att jag inte hade någon systemkamera för resten av min semester. Företaget jag köpte påsen av vill inte ersätta mig för utrustningen som jag fick förlorad och just nu väntar jag på svar om jag åtminstone kan få pengarna tillbaka för min DiCAPac WP-S5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar