Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Undervattens kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Byggaren

Medlem
Tänkte inhandla en vattentät kompakt inför thailand. Behöver bara vara vattentät ner till några meter, skall ej dyka med utrustning. Någon som har nåt bra tips, pris ca 3000kr

Mvh Per

Tänkte inhandla en vattentät kompakt inför thailand. Behöver bara vara vattentät ner till några meter, skall ej dyka med utrustning. Någon som har nåt bra tips, pris ca 3000kr

Mvh Per

Jag köpte en Olympus 1030 innan jag stack till galapagos. Det tog två vändor i vattnet innan jag fick kläm på vilket program som funkade bäst för att få fokus där man ville, men efter det presterade kameran klart bättre en vad jag förväntat mig. Videofunktionen fungerar även kanon och ger en bra könsla för hur det är.

Lite av lacken släppte på den kameran när jag hade den i saltvatten, så när jag kom hem gav Olympus mig en ny (tough 8000 tror jag den hade bytt namn till då...) utan något knussel.

Den skall klara djup ner till 10 meter, jag var som mest nere på ca 4. Vid några tillfällen hade en aningens aningens vatten trängt in i batterifacket, så man måste hålla lite koll på att det inte sitter smuts på packningarna och ha lite tops att torka ur med om något skulle smita in. Skölj ordentligt efter saltvattensdopp, annars ärjar det fort i fjädrar och liknande.

Lycka till!

/M

Har också en Olympus Tough 8000. Fungerar väldigt bra under ytan och helt OK även på land vid bra förhållanden. Saknar litet inställningsmöjligheter på den, t ex bländarförval. Filmfunktionen tycker jag är ganska dålig, ett krav för att resultatet skall bli hyfsat är att kameran inte rör sig, står den helt still blir det ganska bra. Här är litet bilder tagna med den under ytan
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362 så kan du bilda dig en egen uppfattning.

/FW

Köpte nyligen en Tough 6000. Modellen har utgått och ersatts av Tough 6010, så den var lite billigare. 2495kr på Cyberphoto. Dessvärre tror jag att jag tog den sista, för den försvann dagen efter. Den finns säkert kvar hos någon annan butik.

Den är mindre än Tough 8000, men tål bara 3m (mot 10m) och är stötsäker från 1,5m höjd (mot 2m för T8000).
Bildkvaliteten är bättre än T8000 enligt dpreviews tester, vilket lämpligen förklaras av att den "bara" har 10megapixel (T8000) har 12).
Hel irrelevant egentligen, då ingen av dem är speciellt bra på den fronten =) Krutet har lagts på tålighet, inte på bildkvalitet. Duger hur som helst till semesterbilder, men vill man ha lite bättre får man betala lite mer också.

Fujifilm FinePix Z33 WP tittade jag också på. 1795kr på Cyberphoto. Verkade ha ännu sämre bildkvalitet (enligt testbilderna) och är inte stötsäker, men återigen: Ingen av de billigare vattentäta kompakterna har speciellt bra bildkvalitet.
Priset på denna är helt klart ett stort plus.

Förmodligen har Canon D10 den bästa bildkvalitén av denna kategori kameror men den har ett underligt format, den är ganska rund, litet klumpig och känns som en tvål i handen.

Till nästa säsong skall jag hitta en bra flytrem, beställde en Olympusrem men den gick tydligen inte att få så det får bli något annat.

/FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar