ANNONS
Annons

Undersökning 20D. Nöjd, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon007

Medlem
Hej,

Jag har följt alla diskussioner gällande 20D ett tag nu och gjort en beställning men inte hämtat ut kameran ännu. Jag har även märkt att vissa dras med olika problem, låsningar mm.

För att se hur ofta problemen förekommer så skulle jag vara tacksam om du 20D-ägare vill skriva här nedan om du är nöjd med din nya kamera och om den motsvarat dina förväntningar eller om du har stött på några (vilka?) problem.

Tack på förhand,
Simon

Jag fick ett av de allra första exemplaren och har inte märkt av några problem, ingen låsning eller hängning. Exponeringen fungerar bättre än med min förra 10D och vitbalanseringen likså. Jag har fotat närmare 400 exponeringar hittills, inte mycket, men jag borde ha märkt eventuella fel.

Jag är jättenöjd med min 20D. En klar förbättring från 10D och för mellanskillnaden 1800:- som jag betalade dem emellan, så är det en mycket lyckad affär i mina ögon.

Mvh
//Jessica

Jag är riktigt nöjd. 10D var aldrig ett alternativ för mig då jag behöver snabba kameror. 20D är väldigt kvick och fungerar fint tillsammans med min 1D mark II.

Kameran presterar otroligt fina bilder till ett bra prs, och det är kanske det viktigaste.

Kameran har hängt sig några gånger, men det kan jag leva med tills Canon löst problemet.

Det jag inte gillar har inget med dålig kvalitet att göra utan är bara ett logiskt resultat av att kameran är så billig. Jag önskar en lätt kamera med 1,3x sensor. En tung kamera har jag redan så till visare får 20D funka som komplement till 1D mark II.

Jag kommer att byta min 20D så fort en lättare 1,3x-kamera finns.

ÄR fullt nöjd inga problem än så länge,en toppen kamera för mig som är ute och inte vill släpa runt på massa extra vikt

Jag som nybörjare har bara min förra d70 att jämföra med.

Huset är mindre vilket är skönare. Det främsta som är negativt är att på d70 så sätter man på den vid avtryckare, snabbt och smidigt. Vid 20d sitter den mer obekvämt.

Vad gäller bilderna blir de mycket bättre, inge utrfrätt som jag ofta upplevde med d70.

Min teori varför det blev så lite brus på d70 vid iso 200 är att den "mjuknar" upp bilderna, man får en helt annan skärpa tycker jag på 20d med samma låga brusnivå.

Ångrar inte mitt köp!!

Ær mycket nøjd med min 20d.

Den ær snabb, både autofokus och sekvens m.m.

Mkt lite brus på høga iso nivåer, faktist den førsta kamera som jag haft dær iso 1600 ær riktigt anvændbart.

Kan egentligen inte førstå hur man inte kan vara nøjd med denna kameran(?)

froderberg skrev:

Det jag inte gillar har inget med dålig kvalitet att göra utan är bara ett logiskt resultat av att kameran är så billig.

Den enda logiska slutsatsen jag tycker man kan dra är att det går alldeles för fort när tillverkarna trycker ut nya kameramodeller.
Någon skrev att man ska vägra vara beta-testare, ligger en hel del i det.

/Johan

hansen2 skrev:
Den enda logiska slutsatsen jag tycker man kan dra är att det går alldeles för fort när tillverkarna trycker ut nya kameramodeller.
Någon skrev att man ska vägra vara beta-testare, ligger en hel del i det.

Mitt uttalande har inget med detta att göra.

Det jag inte gillar har inget med dålig kvalitet att göra utan är bara ett logiskt resultat av att kameran är så billig.

Jag syftade på att mina invändlingar mot kamera har inte med kvalitet att göra utan att den har en del funktionella tillkortakommanden som har sin grund i prispress.

Kameran skulle antagligen inte kunna kosta 14 000 med en 1,3x-sensor. Jag tycker att jag får mycket för pengarna, men hade gärna betalar 20 000 för en 1,3x variant. Men en sådan finns ju inte.

froderberg skrev:
Jag syftade på att mina invändlingar mot kamera har inte med kvalitet att göra utan att den har en del funktionella tillkortakommanden som har sin grund i prispress.

Vi kanske missuppfattar varandra?

Det jag syftar på är hängningarna och undermåligt bildresultat som en del exemplar tycks vara drabbade av. Det kan inte bero på något annat än 'tävlingen' tillverkarna ägnar sig åt där det gäller att bräcka varandra.
Det resulterar i att modellerna lanseras för tidigt och de som köper de första exemplaren får ta smällen. Och de är ju de lojala kunderna som drabbas och det har ni ju inte gjort er förtjänta av?

/Johan

hansen2 skrev:
Det jag syftar på är hängningarna och undermåligt bildresultat som en del exemplar tycks vara drabbade av. Det kan inte bero på något annat än 'tävlingen' tillverkarna ägnar sig åt där det gäller att bräcka varandra.
Det resulterar i att modellerna lanseras för tidigt och de som köper de första exemplaren får ta smällen. Och de är ju de lojala kunderna som drabbas och det har ni ju inte gjort er förtjänta av?

Jag förstår vad du menar.Jag är villig att ta risken att det finns saker att rätta till på kameran för att få tillgång till bra grejor snabbt.

Jag lever på mina bilder och värdet av att kunna ta bättre bilder med en ny kamera kan jag mäta i pengar, då väger irritationen över att produkterna inte är perfekta lätt i jämförelse.

froderberg skrev:
Jag förstår vad du menar.Jag är villig att ta risken att det finns saker att rätta till på kameran för att få tillgång till bra grejor snabbt.

Jag lever på mina bilder och värdet av att kunna ta bättre bilder med en ny kamera kan jag mäta i pengar, då väger irritationen över att produkterna inte är perfekta lätt i jämförelse.

Jag tycker du som lever på fotografi borde vara än mer kräsen över att den fungerar i enlighet med vad man kan förvänta sig.
Tänk om ett snabbt objektivbyte alldeles innan en 100-metersfinal orsakar en hängning och du missar den. Det ger inget klirr i kassan.

Vi användare vinner inte ett jota på att överskyla tillverkarnas fadäser.

/Johan

/Johan

hansen2 skrev:
Jag tycker du som lever på fotografi borde vara än mer kräsen över att den fungerar i enlighet med vad man kan förvänta sig.

Klart att jag vill att kameran ska funka perfekt. Men om jag måste vänta ett halvår eller ett år längre så tar jag hellre lite strul på vägen och får kameran fixad senare.

Jag varit på Canons yrkesfotorepresentant om problemet.

Det jag syftar på är hängningarna och undermåligt bildresultat som en del exemplar tycks vara drabbade av.
Än så länge har jag bara sett två exemplar av dom 300 eller vad som nu är ute i sverige som är drabbade av problem med bilderna. Där verkar det vara något vajsing. Och tillverkningsfel finns i alla olika typer av produker.

Hängningar är därimot något annat. Vad jag har sett hittils verkar detta var härlett till att det hela tiden ligger ström på kontakterna till objektivet. Canon är dock medvetna och arbetar troligen febrilt med en ny firmware för det. Och jag har svårt att tro att Canon varken kan eller har lust att pröva alla objektiv och flashkort folk kan använda i alla dess olika kombinationer. Vilket trots allt blir ett krav om det ska vara felfritt från början. Men då kostar inte 20D några 14000 längre.

Damocles skrev:
Hängningar är därimot något annat. Vad jag har sett hittils verkar detta var härlett till att det hela tiden ligger ström på kontakterna till objektivet. Canon är dock medvetna och arbetar troligen febrilt med en ny firmware för det. Och jag har svårt att tro att Canon varken kan eller har lust att pröva alla objektiv och flashkort folk kan använda i alla dess olika kombinationer. Vilket trots allt blir ett krav om det ska vara felfritt från början. Men då kostar inte 20D några 14000 längre.

Canon *kan* testa olika kombinationer. Däremot var lusten att släppa kameran innan Photokina mycket större och till synes viktigare än att eliminera sådana här problem.
Således får alltså de första kunderna vara testpiloter. Canon spelar högt med sitt varumärke. Det tar lång tid att bygga upp ett gott rykte men man tappar det på nolltid.

/Johan

Nog är det väldigt underligt

hansen2 skrev:

Således får alltså de första kunderna vara testpiloter. Canon spelar högt med sitt varumärke. Det tar lång tid att bygga upp ett gott rykte men man tappar det på nolltid.

/Johan

Nog är det väldigt underligt att vilken kamera som än diskuteras så kommer liknande argument upp. Oftast från någon som inte har testat den men "Har Läst" och sen dragit väldigt Egna Slutsatser Som Nästan Alltid Är Negativa ;-)!

Bortsett från den kamera det nu gäller (jag har tagit tusentals bilder med 20D och har inte haft ett enda problem) så bör det finnas lite sans och måtta i kommentarerna. Naturligtvis ska man inte finna sig i rena produktfel typ hängningar men i alla andra fall har sådant snabbt rättats till med programvaruuppdateringar.

Köper man en billig bil kan man inte plötsligt hävda att den ska gå i 300 knyck, ha lädersäten och vara en cabriolet. Köper man en kamera till ett lägre pris än värstingmodellen så har man accepterat dess specifikationer. Vill man ha värstingspecifikationer så köper man den kameran.
Eller slutar gnälla :)!

Skrivet i alla hast på väg till Photokina. Rapport därifrån kommer i Allt om Digitalfoto.

Re: Nog är det väldigt underligt

Gunnar Fahlström skrev:
Nog är det väldigt underligt att vilken kamera som än diskuteras så kommer liknande argument upp. Oftast från någon som inte har testat den men "Har Läst" och sen dragit väldigt Egna Slutsatser Som Nästan Alltid Är Negativa ;-)!

Tycker du inte dessa fel har upptäckts lite väl snabbt och av kunder som inte fotograferat under några konstiga omständigheter eller med märkliga tillbehör som inte kunnat förutses av Canon?

Bortsett från den kamera det nu gäller (jag har tagit tusentals bilder med 20D och har inte haft ett enda problem) så bör det finnas lite sans och måtta i kommentarerna. Naturligtvis ska man inte finna sig i rena produktfel typ hängningar men i alla andra fall har sådant snabbt rättats till med programvaruuppdateringar.

Det är precis så det ska vara, den ska fungera felfritt. Mitt intryck är att dessa hängningar upptäcktes tämligen snabbt av de kunder som köpte de första produktionskamerorna. Ett fel som borde ha upptäckts av Canon.
Jag har full förståelse om felen hade uppstått om kamerans använts med piratobjektivet x i kombination med det snorbilliga minneskortet y under en omgivningstemperatur som understeg z grader Celcius.

Köper man en billig bil kan man inte plötsligt hävda att den ska gå i 300 knyck, ha lädersäten och vara en cabriolet. Köper man en kamera till ett lägre pris än värstingmodellen så har man accepterat dess specifikationer. Vill man ha värstingspecifikationer så köper man den kameran.
Eller slutar gnälla :)!

Tycker du att kameran inte hänger sig vid objektivbyte och att den inte ger bilder som Kim lagt upp att beskåda är värstingfunktioner eller rent av en bonus? ;)
Jag skall lägga ditt namn på minnet om jag skulle läsa en kameratest som du står bakom.

Jag förstår inte alls denna överslätande attityd till Canons slarv. Jag är rent ut sagt skitnöjd med min 10D. Men före mig har ett gäng kunder fått agera ofrivilliga testare med fokuseringsfel på sina exemplar så att felet var åtgärdat när jag köpte mitt.

Ge leverantörerna skit när de förtjänar det och var inte så lojala det kameramärke ni råkar använda just nu. Använd dessutom er konsumentmakt och byt leverantör om ni är missnöjda. Det är den enda makt vi konsumenter kan utöva för att sätta press på dem att leverera bra grejor.

Skrivet i alla hast på väg till Photokina. Rapport därifrån kommer i Allt om Digitalfoto.

Passa på att fråga Canon om de är nöjda att ha hunnit släppa 20D:n innan Photokina? :)))

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar